Tutkimuskysymys: Kuka poltti Kuusamon kirkon syksyllä 1944?

Kuusamon kirkon polttajasta syksyllä 1944, on pitkään ollut keskustelua. Useimmat ovat sanoneet, että saksalaiset polttivat kirkon. On kuitenkin ollut niitäkin jotka väittävät, että kirkon polttivatkin puna-armeijan sotilaat, tai jopa suomalaiset "huligaanit".

Viimevuosien aikana on esiinnoussut näkemys, että puna-armeija poltti kirkon. Näkemys pohjautuu suomalaisten aikalaisten antamiin haastatteluihin. Näihin haastatteluihin pohjaten on Kuusamon paikallislehdessä jopa väitetty, etteivät saksalaiset voineet kirkkoa polttaa. Tässä suurimmaksi ongelmaksi nousee se, että haastattelut on sellaisenaan hyväksytty todisteiksi. Selvästikään ei ole tutkittu voivatko kyseiset lausunnot edes pitää paikkansa ja samalla on sivuutettu kaikki muut todisteet asiassa.

Tässä tutkimusraportissa pyritään ottamaan huomioon kaikki mahdolliset asiaan liittyvät todisteet ja samaan selvyyttä siitä, kuka poltti ja milloin Kuusamon kirkon ja kellotapulin.

Kuusamon vanha kirkko
Kuusamon vanha kirkko ja kellotapuli.

Tutkimus

Jotta tähän tapahtumaan saataisiin selvyyttä, täytyy ensin tutkia objektiivisesti kaikkia mahdollisia asiaan liittyviä todisteita, lähdekritiikki muistaen. Alle on koottu kaikki käsiin saadut todisteet kirkon mahdollisesta polttajasta. Lue lisää: Mikä on tieteellinen tutkimus

Kuusamon kirkonkylän polttaminen

Saksalaiset aloittivat Kuusamon kirkonkylässä omien kohteiden polttamisen jo 13.9.1944. Mikä jatkui pian (19.9.1994) myös kuusamolaisten, lähinnä julkisten rakennusten polttamisella, tulen levitessä myös yksityistaloihin. Saksalaiset myös syyllistyivät yksityisomaisuuden ryöstelyyn, vastoin XVIII vuoristoarmeijakunnan komentajan ja paikalliskomendantin selkeää käskyä. Saksalainen komendantti puolestaan pidätytti Kuusamoon jääneen valtuuskunnan, syyttäen heitä ryöstelystä ja tuhopoltoista. Uffz Oheimin (1.(F)/124 Schwarm Lappland) ottamasta ilmavalokuvasta (21.9.1944) näkyy, kuinka Kuusamon kirkonkylän polttaminen oli täydessä käynnissä.592 Ilmeisesti tulipalot levisivät Kuusamon kirkonkylän puurakenteisissa rakennuksissa verrattain hallitsemattomasti, eikä eritellyt julkisia rakennuksia ja yksityisessä omistuksessa olevia.

Erikoista yksityisomaisuuden tuhoamisessa oli se, että XVIII vuoristoarmeijakunnan komentaja General der Infanterie Hochbaum oli käskyssään 22.9.1944, erityisesti kieltänyt polttamisen ja hävittämisen ilman divisioonan komentajan lupaa.

Tapahtumien aikakehys muutamien faktojen valossa
  • - 17.09.1944 klo 09.00, Kuusamo muuttui AOK 20:n ilmoituksella sotatoimialueeksi
  • - 17.09.1944 klo 19.45, viimeiset suomalaiset sotilaat poistuivat Kuusamon kirkonkylästä
  • - 21.09.1944 klo 15.47, Luftwaffen ilmakuva josta selviää, että osa Kuusamoa on tulessa, kirkko polttamatta
  • - 22.09.1944 klo 16.45, kuusamolaisvaltuuskunta poistuu kirkonkylästä, kirkko edelleen polttamatta
  • - 26.09.1944 klo 05.00-12.00 kolme saksalaista SS-pataljoonaa vetäytyy kirkonkylän halki kohti Posiota
  • - 27.09.1944, saksalainen Jagdkommando poistuu kirkonkylästä, puna-armeija etenee Kuusamon kirkonkylään
  • - 12.10.1944 suomalainen valtuuskunta vierailee Kuusamossa, kirkko on poltettu

Poltetun maan taktiikka

Saksan armeijan joukot noudattivat vuonna 1944 poltetun maan taktiikkaa lähes kaikkialla itärintamalla, aina kun se vetäytymisen yhteydessä oli mahdollista. Asiaa tulkiten, myös Kuusamon polttaminen kuului ns. poltetun maan taktiikkaan, eli viholliselle ei saanut jättää mitään käyttökelpoista mikä edistäisi heidän toimintaansa alueella. Kuusamon polttaminen ei ollut kostotoimenpide suomalaisia vastaan, vaan sillä pyrittiin vaikeuttamaan puna-armeijan etenemistä ja tukeutumista Kuusamoon. Varsinaiset sotatoimet suomalaisten ja saksalaisten välillä alkoivat vasta myöhemmin Pudasjärvellä.

Aiempi tutkimus

Lääninneuvos Eero Ehon tekemän tutkimustyön mukaan, kuusamolaisella Fredrik Meskuksella oli erinomainen näköyhteys kolmiomittaustornista kirkonkylään. Ehon mukaan Meskus seurasi kirkonkylän tapahtumia ja teki muistiinpanoja. Muistiinpanot koottiin Koillissanomiin 4.9.1956, haastattelun muodossa. Ainakin lääninneuvos Eero Eho piti tietoja luotettavina ja toteaa, ettei tapahtumille muita suomalaisia silminnäkijöitä ole. Eero Eho viittaa tutkimuksessaan myös Hauptmann Tischoffin lausuntoon,jossa tämä kertoo saksalaisten polttaneen kirkon. Ehon tutkimuksen mukaan kirkko paloi saksalaisten vielä ollessa Kuusamon kirkonkylässä.210

Kommentti

Vaikka Eero Eho luottaakin Meskuksen antamiin tietoihin, on Meskuksen antama päivämäärä mahdollisesta polttamisesta kuitenkin väärä. Onko Meskus vahingossa antanut väärän päivämäärän vai onko lehteen tullut väärä päivämäärä, on vaikea sanoa. Täytyy myös miettiä, oliko näköyhteys yli kymmenen kilometrin päästä, tulessa olevan kirkonkylän yllä olevien savupatsaiden läpi todellakin erinomainen?

Eero Eho
Lääninneuvos Eero Ehon tutkimus Puna-armeija Kuusamossa ja Suomussalmella 1944.

Kommentti

Eero Eho toteaa, ettei tapahtumalle ole muita suomalaisia silminäkijöitä. Tämä pitänee paikkansa, sillä saksalaiset sotilaspoliisit olisivat heidät pidättäneet ja itse asiassa pidättivät Kuusamoon jääneen valtuuskunnankin ja toimittivat sen Rovaniemelle.

Todisteet kirkon polttamisesta

Alle on koottu kaikki mahdolliset, tähän mennessä löydetyt todisteet Kuusamon kirkon polttamisesta syksyllä 1944.

Hauptmann Tischoff

Eero Ehon tutkimuksesta selviää, että Kuusamon kirkon polttamiselle on kuitenkin toinenkin silminnäkijä, tosin saksalainen. Hän oli Hauptmann Heinz Tischoff, joka oli vastannut Pontsalenjoki-Alakurtti alueen ilmavalvonnasta. Pontsalenjoelta vetäytymisen jälkeen hän siirtyi Kuusamoon ja sai vastuulleen XVIII vuoristoarmeijakunnan (XVIII (Geb.) Armeekorps) Kuusamon viestikeskuksen kaluston evakuoinnin ja 13.9.1944 myös viestikeskuksen tyhjennettyjen parakkien hävittämisen. Hän ei polttanut parakkeja, vaan räjäytti ne käyttäen pieniä räjähdyspanoksia. Näin hän säästi kirkon lähellä kasvaneet, kauniina pitämänsä lehtikuuset tulipalolta.210

Lääninneuvos Eero Ehon tutkimuksessa käy myös selkeästi ilmi, että kirkon polttivat Kiestingistä tulleet saksalaiset SS-joukot. Tämän tiedon kertoi kelloseppä Reino Tammelle saksalainen Hauptmann Tischoff, käydessään sodan jälkeen Kuusamossa.210

Kommentti

Näillä Kuusamon polttamiseen määrätyillä, Kiestingin suunnalta vetäytyneillä SS-sotilailla ei välttämättä ollut samanlaisia tunnesiteitä Kuusamoon, kuin siellä vuosia palvelleilla huoltojoukoilla. Nämä SS-sotilaat eivät kaikki olleet saksalaisia, vaan mukana oli myös ns. Volksdeutsche, eli ulkosaksalaisia. Näitä ulkosaksalaisia oli ainakin Unkarista ja Balkanin maista.

Eero Eho tutkimus
Ote lääninneuvos Eero Ehon tutkimuksesta: Venäläiset Kuusamossa ja Suomussalmella syksyllä 1944.
Eero Eho - Kansataisteli 10/1984
Lääninneuvos Eero Ehon artikkeli Puna-armeija tuli Kuusamoon ja Suomussalmelle 1944, Kansataisteli 10/1984 lehdessä.

Johtopäätös

Hauptmann Heinz Tischoff kertoo, että saksalaiset polttivat kirkon. Hän oli tapahtumien aikana Kuusamossa syyskuun 1944 lopulla, joten ei ole syytä epäillä hänen lausuntonsa todenperäisyyttä. Hänen kannaltaan on varmasti ollut epämiellyttävää myöntää Saksan armeijan olleen tuhotyön takana. Tämän lausunnon mukaan, Saksan armeija poltti kirkon.

Otto Messner

Saksalainen veteraani Otto Messner (SS-GJR 12 "MG") kertoo kirjassaan Aber ich lebe noch, sivulla 281 seuraavaa: Väsyneinä, lähes apaattisina, saavuimme lopulta Kuusamoon. Täysin tuhoutuneen kirkon vieressä, näimme saksalaisten SS-pioneerien (II./2./SS-Geb.Pi.Batl 6) kaivavan syvää kuoppaa, upottaakseen kaksi kirkonkelloa: emme ymmärtäneet, miksi he näkivät niin paljon vaivaa. Koska minulla oli taas kerran ”nenä edessä” ja osoitin suurta kiinnostusta, minua pyydettiin mukaan kaivuutyöhön: sen minä sain uteliaisuudestani! Minun oli pakko tehdä töitä, vaikka olisin mieluummin levännyt.

Messner
Ote Otto Messnerin kirjasta, sivulta 281, jossa hän kertoo kirkon kellojen kaivamisesta tuhoutuneen kirkon vieressä...
Otto Messner
Otto Messner 1940-luvulla ja hänen vuonna 1994 julkaisema kirjansa Aber ich lebe noch.

Johtopäätös

Otto Messner toteaa kirjassaan, että hän itse näki maan tasalle poltetun kirkon vielä kun kirkon kelloja kaivettiin maahan. Lisäksi on todettava, että komppania missä Messner palveli, oli Kuusamon kirkonkylässä sopivaan aikaan, mikä täsmää täysin Messnerin kertomuksen kanssa. Tämän lausunnon mukaan, Saksan armeija poltti kirkon.

Werner Adam

Saksalainen veteraani Werner Adan kirjoittaa kirjassaan Leben und Überleben; "Ohitimme Kiestingin ja Oulun teiden risteykset (Toranginahon risteys). Tällä kertaa siellä ei ollut juuri lainkaan liikennettä. Meille se oli merkki siitä, että olimme ilmeisesti viimeiset "mohikaanit". Kuusamon kirkonkylä paloi monin paikoin. Jouduimme juoksemaan tien reunassa olevien palavien talojen lämpösäteilyn ohi.44

Kommentti

Werner Adam siis toteaa Kuusamon kirkonkylän olleen ilmiliekeissä, heidän marssiessaan kirkonkylän halki. Adam oli yksi viimeisistä kirkonkylän läpi kulkeneista 26.9.1944. Valitettavasti hän ei mainitse kirkosta mitään.

Thomas Müller

Saksalainen veteraani Thomas Müller (SS-GJR 12 "MG") kirjoittaa muistiinpanoihinsa pohjautuvassa artikkelissaan seuraavasti: "irtauduimme pilkko pimeässä suomalaisten vanhoista asemista. Vihollinen ei pienestä mekkalasta huolimatta havainnut lähtöämme. Meteliä syntyi kun yksi joukkueeni miehistä kompastui ja kaatui varusteineen pimeässä. Hän älähti kivusta satuttaessaan päänsä. Joukkueenjohtaja vain vaivoin hillitsi kiukkunsa. Marssimme kohti Kuusamon kirkonkylää, ylitimme joen paria lankkua myöten, jonka vieressä pioneerimme odottelivat meitä Scwimmwageninsa kanssa. Saavuimme osin tulessa olevaan kirkonkylään. Kitkerä savu kirveli silmiämme ja yritimme vältellä pahiten tulessa olevia rakennuksia. Jokapuolella oli polttamisesta syntynyttä rojua. Näin tienristeyksessä kirkon kellot maassa. Vierellä oli joitakin pioneerejämme ja pari Schwimmwagenia. Kaikki rakennukset olivat alueelta poltettu ja tai vielä paloivat, myös entinen sairaala ja kirkko olivat palaneet. Jatkoimme marssiamme, välillä yökkäillen, sillä savu meni silmiin ja kehkoihin. Sotilaskotimme oli maantasalla, samoin eri huoltoyksikköjemme leirit. Pidimme taukoa erään raunioleirin vierellä ja jatkoimme matkaa Posion suuntaan, missä omat joukkomme odottivatkin vahvoissa asemissa joen takana.

Muller
Ote Müllerin artikkelista 34/1944, päivältä 26.9.1944. Hän kertoo nähneensä kirkon kellot tienvarressa, poltetun kirkon edessä.

Johtopäätös

Thomas Müller siis toteaa Kuusamon kirkonkylän olleen ilmiliekeissä, heidän marssiessaan kirkonkylän halki 26.9.1944. Ohimennen hän kuitenkin mainitsee sairaalan ja kirkon olleen jo poltetut. Myös Müller oli yksi viimeisistä kirkonkylän läpi kulkeneista ja arkistotietojen mukaan hänen kommppaniansa oli sopivaan aikaan Kuusamossa. Tämän tiedon mukaan, Saksan armeija poltti kirkon.

Valtuuskunta

Kuusamon evakuoinnin päätyttyä jäi Kuusamon kirkonkylään Sisäasianministeriön määräämä valtuuskunta, johon kuului nimismies Väinö Isola, luutnantti Seppo Alanne, kansanopistonjohtaja Reino Pajari, työnjohtaja Eemil Räisänen, maanviljelijä Jaakko Lohilahti ja talonmies Aaro Määttä. Alun perin, valtuuskunnan tarkoituksena oli valvoa Suomen ja Kuusamon kunnan etuja, sekä suojella suomalaista omaisuutta. Alle on koottu otteita valtuuskuntaan kuuluneiden lausunnoista.

Reino Pajari

Kuusamon kansanopiston johtaja, agronomi Reino Pajari kertoo Pohjois-Suomen evakuointikeskuksen Rikososaston tutkintapöytäkirjassa (29.9.1944) seuraavaa. Kuusamosta lähtöhetken aikaan 22.9.1944 klo 16.45, oli Kuusamon kirkonkylän tiheimmin asuttu osa yhtenä tulimerenä. Palaneiden talojen lukumäärästä hänellä ei henkilökohtaisesti ollut tarkkaa tietoa. Kirkosta hän ei mainitse mitään, mutta edellisenä päivänä oli Kansanopiston pihalla ollut saksalainen upseeri sanonut hänelle, että he polttavat kaiken mitä he eivät voi ottaa mukaansa. Pajari kertoo myös nähneensä 22.9.1944 kurittomia saksalaisia, noin viiden miehen sotilasporukoita kiertelemässä ympäri kirkonkylää.217

Johtopäätös

Saksalainen upseeri kertoi Pajarille, että he polttavat kaiken, mitä he eivät voi ottaa mukaansa. Tämä kertoo paljon saksalaisten asenteesta vallitsevaan tilanteeseen. Lisäksi kiertelevät saksalaiset miesporukat ryöstelivät ja sytyttivät hallitsemattomasti tulipaloja.

Jaakko Lohilahti

Kuusamolaisvaltuuskuntaan kuulunut maanviljelijä Jaakko Lohilahti kertoo Pohjois-Suomen evakuointikeskuksen Rikososaston tutkintapöytäkirjassa (29.9.1944) seuraavaa. Suomalaisen sotaväen poistuttua 17.9.1944, aloittivat läpikulkumatkalla olevat, Kiestingin suunnalta vetäytyvät saksalaiset joukot Kuusamon kirkonkylän ryöstämisen. Ryöstön kohteeksi jäi lähinnä siviiliväestön jättämä omaisuus. Saksalaiset jatkoivat ryöstämistä ja tulipalojen sytyttelyä ainakin valtuuskunnan poistumiseen asti, vaikka valtuuskunta protestoikin ryöstämistä.217

Lohilahti kertoo myös, kuinka saksalaiset aloittivat 20.9.1944 laittamaan sytykkeitä kirkonkylän taloihin. Esimerkiksi kertoja oli itse nähnyt, kuinka viisi saksalaista oli asettanut 20.9.1944 sytykkeitä Tammen taloon. Sytykkeinä oli käytetty sanomalehtiä ja olkia, jotka oli sitten valeltu bensiinillä tai naftalla. Tulipalojen sytyttämisen saksalaiset aloittivat seuraavana päivänä 21.9.1944. Seuraavana päivänä saksalaiset panostivat Esson bensiiniaseman maanalaiset polttoainesäiliöt.217

Johtopäätös

Tämä osoittaa, etteivät rintamalta vetäytyneet Saksan armeijan sotilaat noudattaneet saamansa käskyä, tai sitten heitä ei jostain syystä ollut siitä informoitu. Joka tapauksessa tämä kurittomuus ilmeni myös tuhopolttoina, joka levisi pian verrattain hallitsemattomasti koko Kuusamon kirkonkylään. Ei ole mitään todisteita siitä, että saksalaiset olisivat yrittäneet paloja sammuttaa.

Henkilöhaastattelut

1. Fredrik Meskus

Reino Rinne haastatteli 6.11.1965 ilmestyneeseen Koillissanomiin Fredrik Meskusta. Meskus kertoi lehtihaastattelussa, että hän jäi viimeistenkin saksalaisten joukkojen poistuttua Kuusamosta aamulla 27.9.1944, salaa Kuusamon Meskusvaaraan vaimonsa Henna Meskuksen, veljensä Heikki Meskuksen ja Kalervo Nissin kanssa.

Fredrik Meskus kertoi haastattelussa, että saksalaiset polttivat Kuusamon kirkon ja kellotapulin 20.9.1944. Meskus toteaa haastattelussa Kuusamon kirkonkylän polttamisen aloitetun jo 19.9.1944 ja Kuusamon kirkon kylä oli poltettu miltei kokonaan 22.9.1944 mennessä.167

Meskus
Ote Koillissanomien artikkelista 6.11.1965, missä Meskus kertoo saksalaisten polttaneen kirkon. Lähde: Koillissanomat

Kommentti

Kirkon polttamisen päivämäärä 20.9.1944 ei pidä paikkansa. Tämän asian todistaa Saksan Luftwaffen ottama ilmakuva 21.9.1944, jossa kirkko oli vielä pystyssä sekä kuusamolaisvaltuuskunnan kertomus. Valtuuskunnan kertomuksen mukaan kirkko oli polttamatta vielä 22.9.1944 klo 18, kun valtuuskunta lähti saksalaisten kuljettamana kohti Rovaniemeä. Fredrik Meskus on siis varmuudella erehtynyt, ainakin päivämäärän osalta.

Meskusvaarasta oli Kuusamon kirkolle matkaa noin kymmenen kilometriä. Kuusamossa oli tuolloin paljon rakennuksia tulessa ja suuret savupilvet varmasti haittasivat havainnoimista. Voisi olettaa, ettei Meskus nähnyt kunnolla kirkolle asti savupilvien vuoksi ja siitä väärä päätelmä kirkon polttamisen ajankohdasta.

2. Väinö Ojalehto

Tauno Pätsi haastatteli jossain vaiheessa (päivämäärä ei tiedossa), aikoinaan Kuusamossa ylikonstaapelina toiminutta Väinö Ojalehtoa, joka puolestaan oli joskus haastatellut Fredrik Meskusta. Ojalehdon mukaan Fredrik Meskus oli haastattelussa sanonut, että kirkko oli polttamatta, kun puna-armeija tuli Kuusamoon. Pätsi puhuu haastattelussa kahdesta silminnäkijästä, Fredrik Meskus ja Veikko Isoaho.218

Kommentti

Haastattelun sisältämät tiedot ovat valitettavasti hieman epämääräiset ja voiko tätä muistelusten tulosta pitää luotettavana, varsinkin kun kyse on ns. toisen käden tiedosta. Tämän haastattelun mukaan Meskus olisi vanhuuden päivinään sanonut, että "kirkko jäi...", mikä ei ole linjassa hänen aiemman (1956) haastattelun kanssa. On hieman vaikea sanoa kumpaa kertomusta tässä pitäisi uskoa, Meskuksen vuonna 1956 antamaa alkuperäistä lausuntoa Koillissanomille (vaikka päivämäärätieto onkin väärä), vai Meskusta myöhemmin haastatellutta ja haastatteluaan joskus muistellutta henkilöä. Ei ole tiedossa miksi Meskus olisi lausuntoaan muuttanut. Koska Meskuksen lausunto on tässä valossa verrattain kiistanalainen, ei sille valitettavasti voi antaa suurta painoarvoa.

3. Veikko Isoaho - kertomus 1

Jorma Kanasen Koillissanomissa 31.10.2018 julkaiseman artikkelin mukaan, Veikko Isoaho oli kertomansa mukaan joutunut tulemaan syksyllä 1944 Kuusamoon. Jutussa sanotaan sanasta sanaan: "...oli joutunut tulemaan syksyllä 1944 Kuusamoon venäläismiehityksen alkuvaiheessa ilmoittautumaan Kuusamossa, ei ollut enää mitään suomalaista virkavaltaa".170

Veikko Isoaho oli myös todennut, että polttamatta olivat kansanopisto, Osula, kirkko ja tapuli. Hänen sanojensa mukaan tapulin ovet rehottivat auki. Paikalla oli muutamia suomalaisia sotilaita, joista osa oli haavoittuneita.170

Ylikiimingistä kotoisin oleva Veikko Isoaho oli palvellut varusmiehenä Kurkijärvellä, joten hän tunsi Kuusamon kirkonkylän varsin hyvin. Tauno Pätsin mukaan Veikko Isoaho oli myös kertonut, tavanneensa myöhemmin matkoillaan Vienan Karjalassa miehen, joka oli patsastilaisuudessa kertonut venäläisten polttaneen Kuusamon kirkon.170, 219

Johtopäätös

Valitettavasti sotamies Veikko Isoaho muistaa tässä asian väärin. Kukaan suomalainen sotilas ei joutunut tulemaan Kuusamoon ilmoittautumaan, puna-armeijan miehityksen aikana. Puna-armeija ei edes päästänyt suomalaisia sotilaita Kuusamoon. Suomalaiset sotilaat ja mahdolliset haavoittunueet olivat poistuneet Kuusamosta 17.9.1944. Toisaalta arkistotietojen mukaan Isoaho oli Miehikkälässä vielä 18.10.1944 ja matkusti lomalle Ylikiiminkiin Oulun kautta. Tämän vuoksi haastattelusta saatu tieto ei ole uskottava, eikä siksi todista kirkon säästymisen puolesta yhtään mitään.

Kommentti

Mitä puolestaan tulee Isoahon mainitsemaan Vienan Karjalassa lausunnon antaneeseen mieheen, joka on sanonut venäläisten polttaneen kirkon, on vaikea ottaa kantaa. Miehen nimi, mistä tieto hänelle oli tullut ja ajankohta ovat avoimia. Tällaiselle kuulopuheelle ei valitettavasti voi antaa painoarvoa.

3. Veikko Isoaho, kertomus 2

Veikko Isoaho on myös antanut haastattelun, josta on tehty äänitallenne. Kyseessä on siis sama henkilö kuten edellisessäkin lausunnossa. Tämän lausunnon mukaan sotamies Veikko Isoaho oli ollut Karjalankannaksella ja saanut lomaa päästäkseen veljensä (Vilho Isoaho 4.10.1944+) hautajaisiin Yli-Kiiminkiin. Hän kertoo matkanneensa Kuusamoon, sitä miehittäneitä puna-armeijan sotilaita vältellen. Hän oli liikkunut jalan metsiä pitkin Toranginahoon ja sieltä edelleen Yli-Kiiminkiin. Toranginahossa hän oli nähnyt miltei kokonaan poltetun Kuusamon kirkonkylän. Hänen sanojensa mukaan kirkko ja kellotapuli olivat polttamatta.

Kommentti

Tosiasiassa sotamies Veikko Isoaho palveli kesällä 1944 Pitkärannassa Laatokan pohjoisrannalla, 23.Er.Lin.RK riveissä. Komppania siirtyi syyskuussa 1944 Miehikkälään. Veikko Isoaho sai kantakortin tietojen mukaan lomaa vasta 17.10.1944 ja hän matkusti junalla Ouluun 18.10.1944. Oulusta matka jatkui Ylikiiminkiin, jossa hän ilmoittautui lomapaikkakunnalle Ylikiimingin suojeluskunnassa ja sai leiman lomatodistukseensa. Saman asian todistaa yksikön muona- ja päivärahavahvuuskirja. Sen mukaan Isoaho oli Miehikkälässä vielä 17.10.1944. Lomatodistusten, sekä muona- ja päivärahavahvuuskirjojen perusteella Isoaho oli paikalla yksikössään 19.6.-17.10.1944.

Näiden tietojen perusteella Isoaho ei siis muista tapahtumia oikein. Hän ei siis ole mitenkään voinut olla tapahtumahetkellä Kuusamossa ja nähdä kirkkoa pystyssä puna-armeijan miehittämässä Kuusamon kirkonkylässä. Muistutuksena mainittakoon, että suomalainen valtuuskunta vieraili Kuusamossa jo 12.10.1944, jolloin varmuudella havaittiin, että kirkko oli maantasalle poltettu. Arkistotietojen mukaan Isoaho ei siis ole voinut olla Kuusamossa aikavälillä 25.9.-12.10.1944, jonka aikana kirkko on varmuudella poltettu. Tämän perusteella Isoahon antama haastattelu ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.

Veikko Isoaho
Merkintä sotamies Veikko Isoahon 17.10.1944 alkaneesta lomasta komppanian loma- ja komennusluettelossa. Lähde: Kansallisarkisto
Veikko Isoaho
Muona- ja päivärahavahvuuskirja lokakuulta 16.-31.10.1944. Sotamies Veikko Isoaho ei ole enää komppanian muonavahvuudessa 18.10.1944 alkaen, hänelle myönnetyn kotiloman vuoksi. Tieto täsmää komppanian loma- ja komennusluettelon kanssa. Lähde: Kansallisarkisto

4. Mauno Säkkinen

Mauno Säkkinen (ilmoittamansa mukaan viestimies 2./RajaJP 8) kertoo 7.9.1997 päivätyn haastattelun mukaan nähneensä paljon kirkon penkkejä ja saarnastuolin, venäläisten Torangin mäen päälle pystyttämässä, haastateltavan omin sanoin: "riihi vai mikä se oli semmonen venäläisten juhlapaikka siellä Toranginahossa?".219 Erään tiedon mukaan tämä "riihi tai ns. juhlapaikka" olisi ollut eräänlainen venäläisten sotilaskoti, joka oli kertoman mukaan kuljetettu jostain syrjempää Toranginahoon.

Johtopäätös

Mauno Säkkinen (2./RajaJP 8) lähetettiin 12.5.1944 radiosähköttäjäkurssille (yksikköön 5175, eli 1./VP 13). RajaJP 8:n riveissä hän oli siis ainakin 12.5.1944 asti. Ei ole tiedossa milloin radiosähköttäjäkurssi on päättynyt ja Säkkinen palannut takaisin yksikköönsä. Ainakaan 2.9.1944 päivätyltä 2./RajaJP 8:n henkilöstölistalta häntä ei löydy, eikä myöskään loka-marraskuun listalta. Hänen nimeään ei löydy myöskään komennuksilta palaavien listoilta. Näiden tietojen valossa, ei haastattelun tiedot pidä paikkansa.

5. Albert Tauriainen

Albert Tauriainen toimi kertomansa mukaan autonkuljettajana suomalaiselle upseerille, joka vieraili Kuusamon kirkonkylässä venäläisen komentoportaan luona. Kirkko toimi tuolloin hevostallina ja kirkon penkit oli siirretty ulos. Päivämäärä tietoa tapahtuneelle ei valitettavasti ole.

RajaJP 8 ja Eero Eho

Rajajääkäripataljoona 8:n (RajaJP 8) sotapäiväkirjat ja Eero Ehon tutkimus, eivät kerro tällaisesta suomalaisen upseerin vierailusta mitään. Ainut merkintä on, kun kapteeni Isola (2./RajaJP 8) sai 6.10.1944 klo 21.30 käskyn marssia komppaniansa kanssa Taivalkoskelta Kuoliovaaraan ja ottaa siellä yhteys Neuvostojoukkoihin. Komppania saapui Kuoliovaaraan aamulla 10.10.1944.

Kapteeni Isolan valtuuskunta lähti 12.10.1944 polkupyörillä Kuusamon kirkonkylään ja ylittivät Kuoliojoen sillan, joka oli juuri saatu korjattua. Myös saksalaisten asettamat miinat oli lopultakin saatu raivattua tieltä. Ensimmäinen vierailu Kuusamon kirkonkylässä siis sallittiin monien vaiheiden jälkeen vasta 12.-13.10.1944 ja tuolloin oli kirkko sinne saapuneen valtuuskunnan mukaan jo poltettu.210, 336

Kommentti

Jos kirkko olisi ollut polttamatta vielä puna-armeija saavuttua, olisivatko he tehneet miltei ainoasta kunnollisesta majoitustilasta hevostallin, ei kuulosta uskottavalta ja olisivatko he sitten hetimiten vielä polttaneet mahdollisesti hevostallinaan pitämänsä kirkon. On muistettava, että saksalaisilta polttamatta jäänyt Pappila, toimi puna-armeijan 205. divisioonan esikunan majapaikka ja sen puna-armeija sytytti tuleen vasta poistuessaan Kuusamosta. Miksi he siis olisivat polttaneet Kirkon heti ensitöikseen? Tämä ei kuulosta kovinkaan loogiselta vaihtoehdolta.

Johtopäätös

Sotapäiväkirjan tietojen valossa Tauriaisen antama lausunto ei valitettavasti pidä paikkansa. Kuusamon kirkonkylään ei olisi autolla edes päässyt, ennen kuin 13.10.1944 jälkeen. Syynä räjäytetyt sillat, täysin hävitetyt tieosuudet (esim. Kuolion länsipuolella) ja purkamattomat miinoitteet. Lisäksi on todettava, että puna-armeija ei miehitettyyn Kuusamoon suomalaisia sotilaita päästänyt. On todennäköistä, että Tauriainen on toiminut autonkuljettajan suomalaiselle upseerille, mutta hän muistaa ainakin ajankohdan väärin. Tämän vuoksi Tauriaisen lausunto ei valitettavasti pidä paikkansa.

Eero Eho
Lääninneuvos Eero Ehon tutkimus Puna-armeija Kuusamossa ja Suomussalmella 1944. Keskustelu Toranginahossa 12.10.1944, koskien Kuusamon kirkonkylään pääsyä.

6. Kalle Luukkonen

Tapio Karjalainen haastatteli 1990-luvun alussa Meskusvaarassa asunutta Kalle Luukkosta. Luukkonen sanoo haastattelussa palanneensa välirauhan solmimisen jälkeen Kuusamoon (valitettavasti päivämäärä ei ole tiedossa). Saavuttuaan Kuusamoon, hän kertoi havainneensa nuoria miehiä, jotka eivät olleet lähteneet evakkoon, vaan piileskelivät Meskusvaaralla ja kirkonkylässä. Venäläisten edettyä Kuusamoon, nämä henkilöt hankkivat heiltä viinaa. Juopottelevien nuorten käytös oli ollut sopimatonta ja Luukkonen epäili heidän kajonneen muiden omaisuuteen.

Kommentti

Keitä olivat nämä nuoret miehet ja minkä ikäisiä he oikeasti olivat, sillä kaikki asekuntoiset nuoret miehet olivat vielä tuolloin kenttäarmeijan palveluksessa. Kotiuttaminen aloitettiin vanhemmista ikäluokista, mutta asepalvelukseen kelpaamattomia he ainakin olisivat voineet olla, tai sitten vain alaikäisiä. Olisiko näillä tuntemattomilla nuorilla miehillä ollut mahdollisuus polttaa kirkko, on hyvin vaikea sanoa, varsinkin kun tapahtuman päivämäärästä ei ole tietoa. Haastattelijakin epäilee, että olivatko henkilöt joilta viinaa oli hankittu todellisuudessa saksalaisia vai venäläisiä, tätä asiaa ei oltu haastattelussa huomattu kunnolla tarkentaa. Kuusamolaisethan vaihtoivat erilaisia tuotteita saksalaisten kanssa alkoholiin, vaikka se ei sallittua ollutkaan.

Johtopäätös

Kertomuksen tiedot ovat kovin puutteelliset ja ovat ristiriidassa muiden tietojen kanssa. Jos Kuusamon kirkonkylässä olisi ollut evakuoinnin jälkeen suomalaisia nuoriamiehiä, olisi suomalaisvaltuuskunta heistä varmasti raportoinut. Saksalainen sotilaspoliisi olisi varmasti asiaan puuttunut, sillä oleskelu sotatoimialueella oli ehdottomasti kiellettyä ilman komendantin lupaa. Kun puna-armeijan joukot saapuivat kirkonkylään 27.9.1944, olisi puna-armeijan puuttunut tilanteeseen, sillä he kielsivät suomalaisten paikallaolon. Näiden tietojen valossa, näiden nuorten miesten oleskelu Kuusamon kirkonkylässä evakuoinnin jälkeen ei vaikuta todennäköiseltä.

Muita todisteita

Luftwaffen ilmakuva

Saksan ilmavoimien (Luftwaffe) 21.9.1944 klo 15.47 (21.9.1944 Nr. 6175) ottaman valokuvan mukaan, osa Kuusamon kirkonkylästä oli tulessa. Tulipaloja on kuvan mukaan havaittavissa lähinnä Kirkkotien varrella. Kirkko on valokuvan mukaan 21.9.1944 klo 15.47 vielä pystyssä. Samalla tiedustelulennolla otetun toisen valokuvan mukaan tulessa oli myös Helilammen itä- ja pohjoispuolinen alue.


Kuusamo 21.9.1944
Luftwaffen ottama ilmakuva Kuusamosta 21.9.1944. Kuva: NARA, editointi TH.

Kommentti

Luftwaffen ottama ilmakuva (21.9.1944 Nr. 6175) jossa selvästi näkyy, että Kuusamo on tulessa, mutta kirkko on vielä pystyssä, ei kuitenkaan todista sitä, etteivät saksalaiset olisi voineet polttaa kirkkoa 22.9.-27.9.1944 välisenä aikana. Viimeiset saksalaiset joukot poistuivat Kuusamon kirkonkylästä vasta 27.9.1944. Kuvasta on lisäksi havaittavissa, että suurin osa kirkonkylän keskustan alueesta oli vielä polttamatta. Tämä tarkoittaa sitä, että polttamista vielä merkittävästi jatkettiin valokuvan ottamisen jälkeenkin, mikä ei puolestaan ei missään tapauksessa poissulje sitä, että kirkkokin olisi voitu polttaa.

Johtopäätös

Luftwaffen ilmakuvasta voi selvästi havaita, että Kirkkotien varrella tulessa olevien talojen savut kulkeutuvat tuulen mukana kohti kirkkoa ja sairaalan aluetta. Tuulen suunta pysyi samana myös seuraavana päivänä. Tästä voisi päätellä, että kun tulipalot roihusivat iltapäivällä 22.9.1944 valtoimenaan kirkonkylän keskustassa, on tuli voinut helposti tuulen mukana levitä myös kirkkoon. Ainakaan tätä mahdollisuutta, ei olemassa olevien todisteiden valossa voi pois sulkea.

Kaleva 26.9.1944

Sanomalehti Kalevassa mainitaan 26.9.1944 (N:o 219 - 1944), että Kuusamo on poltettu ja jäljelle oli jäänyt vain kirkko ja muutamia taloja. Tiedot oli saatu kuusamolaisvaltuuskunnalta, jotka oli saksalaisten toimesta kuljetettu illalla 22.9.1944 Rovaniemelle.171

Johtopäätös

Valtuuskunnalla ei siis ole ollut tietoa, mitä oli Kuusamossa tapahtunut 22.9. klo 18 – 27.9.1944 noin klo 12 välisenä aikana ja oliko kirkko poltettu saksalaisten toimesta ennen heidän poistumista, vai ei.

Seppo Ervasti

Kuusamossa historian opettajana ja pappina toiminut Seppo Ervasti, on kirjoittanut kirjoja Kuusamon historiasta. Hän ottaa Koillissanomissa 6.11.2018 kantaa kirkon polttamiseen. Hän sanoo mm. huonekalujen säästymisestä seuraavaa (viitaten kirkon penkkeihin); "Mikäli Kuusamon talojen jälkeen jääneet huonekalut jotakin todistaisivat polttajista, niin useimpien kirkonkylän talojen polttaminen menisi venäläisten piikkiin. Mm. aluelääkärin ja pappilan huonekaluja on löytynyt venäläisten korsuista. Syystä tai toisesta saksalaiset ovat halunneet suojella eräitä huonekaluja".

Franz Schreiberin mukana ollut "adjutantti" oli kertonut Kuusamon pappilassa Ervastille, että Schreiber oli saanut esimieheltään (Generalleutnant F. Hochbaum) viestin, jonka mukaan kirkonkylä tullaan tuhoamaan ja kirkko sen mukana. Schreiber halusi kuitenkin pelastaa ainakin kirkonkellot. Niinpä hän antoi SS-pioneereille määräyksen ottaa kellot alas ja hautaamaan ne saksalaisten sankarihautausmaan ja vanhan hautausmaan väliin.

Kirkon hautausmaa
Kuusamon vanha kirkko. Etualalla suomalaisia sankarihautoja ja niiden taustalla SS-sotilaiden hautoja. Kuva: Sotamuseo

Johtopäätös

On totta, että Franz Schreiber vieraili seurueineen sodan jälkeen Kuusamossa. Hän seurueineen tapasi myös tuolloin pappina toimineen Seppo Ervastin Kuusamon pappilassa. Ervastin sanojen mukaan, Schreiberin adjutantti kertoi saksalaisten polttaneen kirkon. Asia on varmasti ollut saksalaisille kiusallinen myöntää, mutta ei ole mitään vastakkaista todistetta minkä vuoksi Ervastin sanoja pitäisi epäillä. Tämän lausunnon mukaan, Saksan armeija poltti kirkon.

Franz Schreiber

SS-Obersturmbannführer Franz Schreiber johti syksyllä 1944, saksalaista SS-rykmenttiä (SS-GJR 12 "MG"), joka vetäytyi Kuusamon halki kohti Posiota ja sieltä edelleen Rovaniemelle. Schreiberin käskystä pelastettiin Kuusamon kirkon kellot, mikä jo aiemmin todettiinkin. Schreiber vieraili vuonna 1959 Kuusamossa, jolloin kirkon kellot etsittiin ja samalla saatiin tietoa kahdelta saksalaiselta veteraanilta, että kirkon polttivat saksalaiset. Hautausmaata ei tuhottu.

Schreiber kuitenkin toteaa Aus Der Heimat lehdessä 3.6.1960, että puna-armeija oli syyllinen kirkon, kellotapulin ja hautausmaan tuhoamiseen. Lehdessä kirjoitetaan; "SS-GJR 12:n viimeiset osat lähtivät Kuusamosta, ilman vihollisen painostusta Posion suuntaan. Joukot eivät tienneet vihollisen saavuttaneen Kuusamoa ja viipyneen siellä muutamia viikkoja, tuhoten hautausmaan lisäksi myös kirkon ja sen vieressä olevan kellotapulin".

Schreiber julkaisi vuonna 1969 kirjan, Kampf Unter dem Nordlicht, jossa käydään läpi saksalaisen 6.SS-Gebirgs-Division Nordin tapahtumat vuosien 1941–1945 aikana. Schreiberin kirjassa ei kuitenkaan yllättäen enää mainita mitään Kuusamon kirkonkylän polttamisesta, eikä täten tietenkään myöskään kirkon polttamisesta.

Roland Kaltennegger kirjoittaa kirjassaan Franz Schreiber seuraavasti: "Kun Waffen-SS:n vuoristojääkärit joutuivat evakuoimaan Suomen rajakaupungin (tarkoittaa Kuusamoa), neuvostoliittolaiset seurasivat ja miehittivät sitä muutaman viikon ajan. Kun he vetäytyivät, he jättivät jälkeensä tuhoutuneen kirkon ja sen kellotornin."119

Kommentti

Schreiberin antamat tiedot Kuusamon polttamisesta ovat kummallisen puutteelliset, joko hän ei tiennyt tai sitten hän tahallaan muuttaa totuutta, sillä olisi varmaan aika ikävää myöntää komentamansa rykmentin syyllistyneen polttamiseen, vieläpä vastoin virallista käskyä. Esimerkiksi hautausmaata ei tuohottu, saksalaiset SS-pioneerit itse poistivat hautamerkit haudoilta ja polttivat ne.

Kommentti

Schreiberin väite tai myöhempi vaikeneminen kirkonkylän ja kirkon polttamisesta, ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että Schreiber olisi tiennyt tarkasti, että kuka kirkon oikeasti poltti. Eihän Schreiber tiedä edes (tai myönnä), että saksalaiset polttivat kirkonkylän. Hän on mahdollisesti olettanut, että saksalaiset noudattivat saamiaan ohjeita olla polttamatta Kuusamon kirkonkylää. Kaltenneggerillä on nähtävästi kirjan kirjoittajana ollut sama näkemys, kuin muutamilla muillakin saksalaisilla veteraaneillakin (esim. Wolf T. Zoepf), tai ainakin niillä, jotka poistuivat Kuusamosta ennen polttamisen aloittamista, etteivät saksalaiset Kuusamon kikrkonkylää polttaneet.

Kommentti

Näyttäisi siltä, että Franz Schreiber oli esikuntansa mukana matkalla kohti Rovaniemeä, jo 19.9.1944. Schreiber itse kirjoittaa Der Freiwillige lehdessä, ettei itse ollut paikan päällä, kun kirkon kelloja laskettiin alas ja kaivettiin maahan. Esimerkiksi rykmentin adjutantti SS-Hauptsturmführer Karpolat oli rykmentin esikunnan viestiryhmän kanssa myös Posion tiellä jo 19.9.1944. Tästä johtuen Schreiber ei välttämättä ollut tietoinen Kuusamon polttamisesta ja luulleen puna-armeijan tehneen sen. Vuonna 1969 hän jo vaikenee koko polttamisesta. Tästä johtuen Schreiber ja muutamat muut saksalaiset veteraanit ovat ilmeisesti jääneet käsitykseen (tai vaihtoehtoisesti tahallisesti levittäneet tietoa), ettei Kuusamon kirkonkylää ja sen kirkkoa polttaneet saksalaiset, vaan perässä tulleet neuvostoliittolaiset joukot. Erikoista myös on, että Schreiber on välillä syyttänyt Kuusamon polttamisesta jopa saksalaista konekivääripataljoonaa (M.G.-Btl.13), joka oli tapahtuman aikaan Ivalossa.

Johtopäätös

Kaikien eri todisteiden valossa Franz Schreiber ei puhu totta Kuusamon kirkonkylän polttamisesta. Hän yrittää epätoivoisesti siirtää hänelle kiusallisen asian muiden niskoille. Schreiberin ansioksi on kuitenkin laskettava arvokkaiden kirkon kellojen pelastaminen, se on kuitenkin kiistaton tosiasia.

Kommentti

On myös esitetty mielenkiintoinen väite, etteivät saksalaiset joukot polttaneet kirkkoja poltetun maan taktiikan käytön yhteydessä. Varmuudella voidaan sanoa, että saksalaisten poistumisen jäljiltä oli syystä tai toisesta palanut Kemijärven, Pellon, Rovaniemen ja Turtolan kirkot. Toisaalta useilla paikkakunnilla kirkko myös säästyi polttamiselta. Tähän on varmasti ainakin osaltaan vaikuttanut se, mitkä joukot polttamisesta kulloinkin ovat vastanneet. Sanotaan, että Rovaniemen polttaminen oli "vahinko", olisiko myös Kuusamon kirkon palaminen tällainen "vahinko", jolloin tulen leviämistä puutalosta toiseen ei haluttu tai kyetty estämään.

Prof. Dr. Manfred Menger

Päätoimittaja Thomas Barow kirjoitti maaliskuussa 2001 Saksalais-suomalaisessa aikakauskirjassa, että hän oli samaa mieltä kuin historioitsija Prof. Dr. Manfred Mengerkin. Mengerin näkemys oli seuraava: "Se, että saksalaiset joukot tuhosivat Kuusamon täysin 6. SS-Gebirgs-Division Nordin vetäytyessä syyskuun 1944 viimeisellä viikolla, on kiistaton."

Menger oli perustellut tämän, eräillä sotahistoriallisilla viitteillä. Tämän perusteella päätoimittaja Barow syytti Franz Schreiberia siitä, että hän "salasi" saksalaisjoukkojen tekemän todellisen tuhon ja teki "hyödyttömän yrityksen" "suhteuttaa syyllisyyttä tehtyihin vääryyksiin". Barow syytti myös Otto Schaafia siitä, että hän viittaa tähän (Schreiberin kirjan epätarkkuuteen, tarkoittaen etteivät saksalaiset polttaneet Kuusamoa) vielä nykyäänkin, ei ole vain valitettavaa, vaan häpeällistä.

Mengerin päätelmää tukee neljä silminnäkijää 14. komppaniasta (6.SS-Geb.Div Nordin veteraanien oma tutkimus), jotka näkivät tulipalon. He muistavat, että talot tien molemmin puolin olivat palaneet, kun he lähtivät Kuusamosta. Tämä oli vaarantanut huomattavasti komppanian vetäytymistä ja he olivat joutuneet juoksemaan tietä pitkin pelastaakseen itsensä paahtavalta kuumuudelta. Nämän lausunnot todistavat, että Schreiber puhuu totuuden vastaisesti Kuusamon polttamisesta, aivan kuten Barow toteaakin. Tämän vuoksi Schreiberin lausuntoja ei voida pitää luotettavina todisteina, kun puhutaan Kuusamon polttamisesta.

Wolf T. Zoepf

Saksalainen SS-veteraani toteaa kirjassaan Seven days in January, että kun III/SS-GJR 12 vetäytyi 26.9.1944 Kuusamon kirkonkylän halki jäi kylä koskemattomaksi "leaving the town completely intact".74

Kommentti

Tämä hieman hämmentävä ja paikkansapitämätön SS-veteraanin kannanotto ei ole ainut. Jostakin syystä saksalaiset veteraanit eivät halua myöntää Kuusamon kirkonkylän ja sen kirkon polttamista. Tästä on tietenkin poikkeuksena esimerkiksi Otto Messner, Thomas Müller, Heinz Tischoff, Werner Adam ja Schreiberin "adjutantti". Edellämainittujen Lisäksi on saksalaisten veteraanien omassa tutkimuksessa neljä 14./SS-GJR 12 "MG" veteraania on antanut lausunnon, jonka mukaan Kuusamo oli tulessa, kun he marssivat Kuusamon läpi. Vastaavasti kolme 13./SS-GJR 12 "MG" veteraania kiistää asian.

Kommentti

Kiistaton tosiasia kuitenkin on, ettei Zoepfin kirjoitus Kuusamon kirkonkylän polttamisen osalta pidä paikkansa. Tämän todistaa Luftwaffen ottama ilmakuva 21.9.1944 ja kuusamolaisvaltuuskunnan raportti 22.9.1944. Zoepf kuitenkin muistaa kirjassaan mainita, kuinka saksalaiset pioneerit pelastivat Kuusamon kirkon kellot, Franz Schreiberin käskystä.

Johtopäätös

Nyt kun olemme tutkineet tarkemmin saksalaisten veteraanien antamia lausuntoja ja tarkastaneet myös mihin joukkoyksikköön he tuolloin kuuluivat ja selvittäneet näiden joukkojen liikkeet mahdollisimman tarkasti, alkaa asiaan tulla enemmän selvyyttä. Miltei poikkeuksetta ne saksalaiset veteraanit jotka väittävät etteivät saksalaiset Kuusamon kirkonkylää polttaneet, olivat poistuneet alueelta jo ennen Kuusamon kirkonkylän polttamista ja jääneet ymmärrykseen etteivät saksalaiset Kuusamoa polttaneet ja tästä on syntynyt heidän osaltaan virheellinen kuva tilanteesta. Ne saksalaiset veteraanit jotka ovat väittäneet Kuusamon olleen tulessa heidän poistuessaan, ovat poikkeuksetta olleet joukkoyksiköissä, jotka poistuivat viimeisten joukossa ja siksi heidän kertomansa on myös samalla totuudenmukainen.

Valtuuskunta Kuusamoon

Rajajääkäriprikaatin komentajan eversti Juvan ilmoituksen mukaan, Kuusamossa vieraili iltapäivällä 12.10.1944 valtuuskunta, jonka tehtävänä oli selvittää asukkaiden paluu mahdollisuuksia. Luvan vierailulle oli antanut 5.10.1944, puna-armeijan 54. divisioonan komentaja eversti Degtjarjev. Eversti Juvan mukaan valtuuskuntaan kuului Kuusamon piirin vt. nimismies Väinö Isola, Kuusamon kunnallislautakunnan esimies, pankinjohtaja Pekka Alavuotunki ja poliisi Taite Perälä. Tämä valtuuskunnan vierailu uutisoitiin Helsingin sanomissa 18.10.1944.

Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomissa 18.10.1944 julkaistussa artikkelissa kerrotaan, kuinka valtuuskunta (pankinjohtaja Pekka Alavuotunki, Toivo Kemppainen, Pekka Kolva ja E. Lavi) olivat vierailleet 12.10.1944, puna-armeijan miehittämässä Kuusamossa. He raportoivat saksalaisten tihutöistä seuraavaa; koko Kuusamon kirkonkylä oli poltettu, lukuun ottamatta pappilan pirttiä, saunaa ja ulkorakennuksia, sekä kolmea vähäistä rakennusta. Heidän kertoman mukaan, tuli oli tuhonnut mm. kirkon.166

Muita päätelmiä tapahtuneesta

SS-Nord Jagdkommando

Täysin uutena asiana nostaisin esiin sen, ettei kenelläkään ole tietoa, mitä Kuusamon kirkonkylään ja sen välittömään tuntumaan jääneet saksalaiset 6.SS-vuoristodivisioona Nordin Jagdkommandot todellisuudessa tekivät, kaikkien muiden saksalaisten joukkojen jo poistuttua iltapäivään 26.9.1944 mennessä. Näiden kahden tiedustelupartion (Jagdkommando/III/SS-GJR 12 "MG") tehtävänä oli seurata etäältä puna-armeijan 205. divisioonan etenemistä Kuusamon kirkonkylään. Taistelukosketusta ja turhia tappioita, tuli kaikin keinoin välttää. Jagdkommando poistui Kuusamon kirkonkylän tuntumasta 27.9.1944 aikana.

Jagdkommando oli saksalaisen sotilasterminologian mukaan yleensä noin joukkueen vahvuinen, hyvin aseistettu partio. Jagdkommandoja käytettiin yleensä erilaisissa partiointitehtävissä, esimerkiksi kenttävartioiden välisessä yhteydenpidossa, erilaisissa tiedustelutehtävissä (myös väkivaltainen tiedustelu) ja selustan suojauksessa, sekä myös partisaanien jahtaamisessa.

Kun polttamiskysymyksessä puhutaan saksalaisista tai oikeammin Saksan armeijasta, on syytä ottaa huomioon seuraava asia. Saksan armeijassa palveli merkittävä määrä ulkosaksalaisia (volksdeutsche), jotka olivat usein Unkarista, Romaniasta, Jugoslaviasta ja muista Itä-Euroopan maista. Lisäksi Saksan armeijassa palveli merkittävä määrä vapaaehtoisia, jotka olivat sotavangiksi jouduttuaan päättäneet palvella Saksan armeijassa. Nämä vapaaehtoiset (Hiwi), olivat usein ukrainalaisia tai venäläisiä. Tästä johtuen on parempi puhua Saksan armeijasta, kuin saksalaisista.

KTB AOK 20
Joukkueen vahvuisia partioita (Jagdkommando, lyh. Jagd.Kdo) Kuusamon kirkonkylän tuntumassa 26.9.1944. Lähde: Kriegstagebuch AOK 20, September 1944, F8/2628

Kommentti

Tällä saksalaisella Jagdkommandolla olisi ollut selkeä mahdollisuus polttaa kirkko, ellei se jo ollut aiemmin palanut maan tasalle. Tämän osaston todellisista toimista ei ole olemassa mitään kirjoitettua tai henkilöhaastattelussa saatua tietoa. Toisaalta Messnerin ja Müllerin lausuntojen mukaan kirkko oli poltettu jo ennen Jagdkommandoja.

Kommentti

Seppo Ervasti kertoo 19.3.2018 Koillissanomien artikkelissa, että saksalainen kapteeni (Schreiberin "adjutantti") oli pappilassa kertonut hänelle, että Kuusamon kirkon poltti saksalainen kommando-osasto. Tieto on siinä mielessä erittäin mielenkiintoinen, sillä juurikin viimeinen saksalainen joukko Kuusamossa oli, SS-Nordin Jagdkommando. Toisaalta myös saksalaisesta pioneeriosastosta, joka suoritti miinoituksia, kohteiden polttamista ja mm. pelastivat kirkonkellot, käytettiin nimitystä Jagdkommando.

Suomalaiset "huligaanit"

Erään lehtijutun mukaan, yhtenä syyllisenä Kuusamon kirkon polttamiseen voisivat olla myös alueelle jääneet suomalaiset huligaanit. Tässä viitataan saksalaisten syytöksiin, joiden mukaan suomalaiset itse olisivat sytytelleet tulipaloja ympäri Kuusamoa. Tällaisia huligaaneja olisivat ehkä voineet olla Kalle Luukkosen haastattelussa esille tulleet nuoret miehet.

Kommentti

Saksalaiset tyhjensivät Kuusamon varsin perusteellisesti, ilmeisesti vain Fredrik Meskuksen (mukanaan vaimo, veli ja joku naapuri) onnistui piiloutua ja jäädä Kuusamoon, saksalaisten poistuttua. Tämä ei tietenkään sulje pois mahdollisuutta, että joku tai jotkut muutkin olisivat tehneet saman tempun. Heistä ei kuitenkaan ole minkäänlaisia todisteita, eivätkä he ole lausuntoja sodan jälkeen antaneet. Toisaalta, jos muitakin olisi jäänyt, luulisi että Kuusamossa olleet saksalaiset tai viimeistään puna-armeija olisi heidät Kuusamon miehityksen yhteydessä havainnut ja kiinniottanut. Tästäkään ei ole ainakaan vielä mitään mainintaa löytynyt. Meskuksen jäämisen Kuusamoon, metsään rakentamaansa avokotaan, saksalaiset huomasivat ja varoittivat häntä puna-armeijasta.

Saksalaiset sotilaspoliisit kertoivat Kuusamon paikalliskomendantille, SS-Obersturmführer Heinz-Max Fenskelle, etteivät he ole nähneet sytytettyjen talojen lähellä saksalaisia sotilaita. Sen sijaan he olivat kerran tavanneet tulessa olevan talon edustalla kaksi siviilipukuista suomalaista.217

Kommentti

Saksalainen Kuusamon paikalliskomendantti SS-Obersturmführer Heinz-Max Fenske syytti kyllä tuhopoltoista suomalaisia ja jopa pidätytti valtuuskunnan. Tämä kummastutti kovasti siviilipukuihin puettua valtuuskuntaa, joka oli Kuusamon kirkonkylässä valvomassa kuusamolaisten etuja. Valtuuskunnan mukaan, saksalaiset olivat syyllisiä polttamiseen, eivät suomalaiset.210 Jos alueella olisi riehunut suomalaisia "huligaaneja", olisi verrattain todennäköistä, että valtuuskunta olisi näistä jotain maininnut komendantille tai viimeistään laatimassaan raportissaan.

Kommentti

Jos Kuusamossa olisi ollut valtuuskunnan lisäksi, muita suomalaisia miehiä paloja sytyttämässä, olisivat he pian tulleet pidätetyiksi, sillä sotatoimialueella vaadittiin saksalaisten myöntämät kulkuluvat. Kulkuluvat Kuusamon komendantti myönsi vain valtuuskunnalle. Tämä ei kuitenkaan täysin poissulje sitä mahdollisuutta, että Kuusamoon olisi jäänyt muitakin suomalaisia kuin F. Meskus.

Johtopäätös

Todennäköisintä on, että saksalaisten sotilaspoliisien havaitsemat siviilipukuiset miehet palavan talon edustalla olivat suomalaisen valtuuskunnan jäseniä, jotka kirjasivat ylös tuhopolttojen kohteeksi joutuneita kohteita. Saksalaiset sotilaspoliisit saivat tämän vuoksi vaikutelman, että valtuuskunta oli syyllinen ainakin osaan tuhopoltoista. Tämän vuoksi valtuuskunta pidätettiinkin.

Entäpä jos kuitenkin…

Jos kuitenkin ajatellaan niin, että Saksan armeija ei polttanutkaan Kuusamon kirkkoa ja se olisi siis ollut pystyssä puna-armeijan miehittäessä Kuusamon kirkonkylän 27.9.1944. Kuusamossa vieraili suomalaisvaltuuskunta 12.10.1944, siis noin kaksi viikkoa miehityksen alusta ja totesivat tuolloin kirkon poltetuksi. Venäläiset olisivat silloin polttaneet kirkon, kahden ensimmäisen miehitysviikon aikana.

Kommentti

Olisi aika erikoista, jos Kuusamoon sijoittuneet puna-armeijan joukot, olisivat polttaneet ensitöikseen, miltei ainoan kunnon majoitustilan. Luulisi, että esimerkiksi divisioonan komentaja olisi sijoittanut esikuntansa mieluummin kirkkoon, kuin esimerkiksi maakorsuun tai telttaan. Majoitustilan polttaminen, varsinkin syksyn kylmentyessä ja talven ollessa tulossa, ei olisi ollut järkevä, eikä looginen teko.

Kommentti

Tässä valossa väite, että puna-armeija poltti kirkon, kuulostaa hyvin erikoiselta. Kuulostaisi loogisemmalta, jos puna-armeija olisi vasta lähtiessään polttanut kirkon, eikä heti saapuessaan paikalle. Puna-armeija poltti vasta lähtiessään yhden Pappilan rakennuksista, jota he olivat käyttäneet majoittumiseen.

Henkilöhaastatteluiden luotettavuus

On aina hyvä muistaa, että joskus voi käydä niin, että ajan saatossa varsinkin vanhoilla ihmisillä saattaa ajat ja tapahtumapaikat hieman sekoittua. Tarkoituksena ei tietenkään ole tahallaan antaa virheellistä lausuntoa, mutta muisti ei vain syystä tai toisesta toimi oikein. Kulunut aika vain muuttaa muistikuvia. Tästä on erittäin hyviä esimerkkejä mm. WTC-iskujen muisteloista, vaikka aikaa on mennyt vain kymmenkunta vuotta, eikä kyse ole ollut mitenkään erityisen vanhoista ihmisistä. Tällaisessa tapauksessa, on aivan sama, kuka haastattelee ja miten haastattelu tallennetaan, kun saatu tieto vain ei ole kaikilta osiltaan, sitä mitä pitäisi.

Henkilöhaastatteluiden luotettavuuden kanssa on ollut ongelmia, Kuusamon muissakin sota-ajan tapahtumissa. Esimerkiksi järviin pudonneista lentokoneista on useita "varmoja tietoja", mutta lentokoneita ei kuitenkaan ole sukeltajien toimesta ainakaan vielä löydetty. Sama asia toistuu kenttäradan veturien osalta. On väitetty, että yksi veturi olisi Kenttälammessa ja toinen Vanttajajoessa, kumpaakaan ei kuitenkaan ole sukeltajien toimesta löydetty. Vaikuttaisi, että haastatelluiden henkilöiden muistikuviin on sekoittunut paikallisten henkilöiden puheissa siirtyneitä, melkoisia epätarkkuuksia sisältäviä, eräänlaisia "huhupuhetietoja".

Muistitiedon luotettavuus

Oulun yliopiston historian dosentti Marianne Junila on tehnyt muistitietotutkimusta saksalaisten ja suomalaisen siviiliväestön suhteista sota-aikana. Hän kertoo, että juuri sodan dramaattiset tapahtumat, tällaiset kirkon polton tapaiset symbolit, nousevat ikuisuusaiheiksi.

Muistitieto on erittäin arvokasta sen suhteen, miten ihmiset suhtautuvat ja miten ihmiset ovat näitä arvottaneet. Muistitiedon varassa ei kuitenkaan voida hahmottaa sitä, mitä todella tapahtui, sillä muisti voi myös pettää. Muistikuva muuttuu, se on fakta.

Muistihistorian varassa ei voida kuitenkaan päätellä, ovatko he oikeassa vai väärässä. Muistikuva ei ole paras, eikä se mielellään saa olla ainoa lähde, kun pohditaan tapahtumahistorian kulkua. Näin siis historian dosentti Junila.

Kuusamon poltettu Kirkko
Etualalla Kuusamon sankarihautausmaa ja taustalla poltetun kirkon rauniot, kesällä 1945. Kuva: Aukusti Tuhka / Museovirasto

Loppupäätelmä

Esille tuotujen todisteiden ja loogisen päättelyn perusteella on todennäköisintä, että Saksan armeija tahallisesti tai tahattomasti poltti kirkon, ennen poistumistaan Kuusamosta. Tätä tukee ennen kaikkea saksalaisten veteraanien Otto Messnerin ja Thomas Müllerin kertomukset, mutta myös Heinz Tischoffin lausunto Reino Tammelle ja Seppo Ervastin lausunto Schreiberin adjutantin tuomasta viestistä. Emme näe syytä epäillä edellämainittuja lausuntoja, sillä kyseiset henkilöt ovat todellakin olleet Kuusamossa sopivaan aikaan ja tukevat em. loogista päättelyä tapahtumien kulusta. Franz Schreiberin erikoinen näkemys Kuusamon polttajasta ylipäätään ei tue edellä mainittua, mutta hänellä on ollut omat syynsä peitellä koko Kuusamon kirkonkylän polttamista.

Saksalaisten silminnäkijöiden lausuntojen mukaan, kirkko olisi palanut 23.-24.9.1944 välisenä aikana. Tätä tukee saksalaisten veteraanien lausunnot, kun he 25.-26.9.1944 kulkivat vetäytymismatkallaan kirkonkylän läpi, lausuntojensa mukaan, poltetun kirkon ohi. Tätä tukee myös useiden muiden saksalaisten veteraanien lausunnot, jotka olivat vetäytyneet jo aiemmin (ennen 20.9.). Heidän mukaansa kirkonkylä oli tässä vaiheessa vielä "säällisessä" kunnossa ja kirkkokin pystyssä. Samaa päätelmää tukee myös kuusamolaisvaltuuskunnan lausunto, että kirkko oli vielä pystyssä heidän poistuessaan 22.9. klo 18.

Niin tai näin, täysin varmaa tieteellistä selvyyttä Kuusamon kirkon polttajasta, tuskin tullaan koskaan samaan. Käytössä olevien todisteiden vähäisyys, valitettava puutteellisuus sekä saksalaisen sotapäiväkirjatiedon puuttuminen polttamisesta, tekevät tilanteesta haasteellisen. Muistitietoon ja osin muistiinpanoihin liittyvät tiedot, eivät tuo asiaan aukotonta ja täysin varmaa vastausta.
Kuusamon poltettu Kirkko
Täysin varmaa asiassa on, että Kuusamon kirkko poltettiin syksyllä 1944. Kuva: Aukusti Tuhka / Museovirasto

Lähdeluettelo

  • - 005.) Black Edelweiss, A Memoir of combat and conscience by a soldier of the Waffen-SS, Johann Voss, 2002
  • - 020.) Johdatus Kuusamon historiaan, Seppo Ervasti, Kuusamo 1997
  • - 024.) Kampf Unter dem Nordlicht, Franz Schreiber
  • - 044.) Leben und Überleben, Erinnerungen eines Kriegsfreiwilligen, Werner Adam, Books and Demand GmbH
  • - 074.) Seven Days in January with the 6th SS-Mountain Division in Operation Nordwind, Wolf T. Zoepf, 2001
  • - 119.) SS-Standartenführer Franz Schreiber, Roland Kaltenegger, 2016
  • - 123.) Aber ich lebe noch, Otto Messner, 1994
  • - 166.) Helsingin sanomat, 18.10.1944, Kuusamon kirkonkylän hävitys täydellinen
  • - 167.) Koillissanomat, 6.11.1965, Fredrik Meskuksen haastattelu Kuusamo polttamisesta
  • - 169.) Kansataisteli 10/1984, Puna-armeija tuli Kuusamoon ja Suomussalmelle 1944
  • - 170.) Koillissanomat, 31.10.2018, Tauno Pätsin muistolle kirkon poltosta
  • - 171.) Kaleva 26.9.1944, Kuusamo poltettu
  • - 172.) Koillissanomat 6.11.2018, Seppo Ervasti, Kuusamon poltettu kirkko on ikuisuuskysymys
  • - 180.) Aus Der Heimat, 3.6.1960, Episode aus Finnland: "Rettung der Glocken von Kuusamo"
  • - 210.) Venäläiset Kuusamossa ja Suomussalmella syksyllä 1944, Eero Eho
  • - 217.) Pohjois-Suomen Evakuointikeskus, Rikospoliisiosasto, tutkintapöytäkirja n:o 385/Rikos/44, 29.9.1944
  • - 218.) Tauno Pätsin suorittama Väinö Ojalehdon haastattelu
  • - 219.) Taimi Pitkäsen suorittama Mauno Säkkisen haastattelu, 1997
  • - 221.) Pionierkameradschaft, Referat Chronik, Kurt Imhoff, 1993
  • - 366.) Rajajääkäripataljoona 8, T10536, 21.7.1944–24.11.1944
  • - 592.) Kriegstagebuch AOK 20 - Tätigkeitsberichte september 1944, mikrofilmi F8/2628 (B100)
  • - 614.) Haastattelu (puhelinkeskustelut), Seppo Ervasti, 27.1.2021 ja 9.10.2023
  • - Nord Ruf Brief Nr.73
  • - Artikkelit Thomas Müller 2002-2003
  • - Kriegstagebuch AOK 20, General der Infaterie F. Hochbaumin käsky 22.9.1944
  • - Sota-arkisto, Lennätinsanoma, Rj.Pr:n lenn.san. No 1123/II/51 sal./10.10.44 (eversti Juva)
  • - Koillissanomat 19,3.2018, En halua järkyttää kenenkään hurkskasta uskoa..., Seppo Ervasti
  • - Sähköposti, Tapio Karjalainen 11.9.2023, Kalle Luukkosen haastattelu
  • - Kansallisarkisto, Kantakortti ja lomatodistukset Veikko Isoaho
  • - Kansallisarkisto, henkilöstöluettelot 2./RajaJP 8, kapt. V. Isola

1.8.2003 (24.11.2022) - 5.7.2025 16:33



Lähetä palautetta...

Otamme mielellämme vastaan palautetta artikkeliin liittyen. Voit myös halutessasi lähettää asiaan liittyviä tarkentavia lisätietoja, tai jättää yhteydenottopyynnön. Vastaamme aina kaikkiin yhteydenottoihin.
Palautteita käsitellään luottamuksellisesti, eikä palautteen lähettäjän tietoja julkaista internetsivuillamme tai luovuteta kolmannelle osapuolelle.