Messerschmitt Bf 109 F-4"

Yleistä

Saksan ilmavoimat (Luftwaffe) sai ensimmäiset uudet Messerschmitt Bf 109 F-4 hävittäjät käyttöönsä kesällä 1941. Messerschmitt Bf 109 F-sarjan koneissa oli täysin uuden mallinen nokkaosa, verrattuna aiempaan E-sarjaan. F-sarjan koneiden uusi VDM 9-11207A -potkuri oli hieman leveämpi ja noin 10 cm aiempaa lyhyempi (3 m). Spinneri oli uusittu, jonka myötä koneen kokonaispituus kasvoi noin 22 cm. Rungon vasempaan kylkeen, oli nyt sijoitettu pyöreä huoltoluukku, emäkompassin tarkastusta varten. Myös ohjaamo oli suunniteltu hyvin pitkälti uuden malliseksi. Suuri muutos oli myös se, että siipiaseistuksesta oli nyt luovuttu, tilalle oli otettu moottoritykki.

F-4 mallissa käytettiin pääasiassa Daimler-Benz DB 601 E -moottoria, joka käytti 87 oktaanista lentokonepolttoainetta. Joissakin koneissa käytettiin, myös tehokkaampaa DB 601 N -moottoria (korkeusmoottori), joka käytti 96/100 oktaanista lentokonepolttoainetta. DB 601 E -moottorin huono puoli oli, että sillä oli taipumus ylikuumentua. Saksalaisen lentobensiinin oktaaniluku oli pääasiassa 87 oktaanista, johtuen lähinnä siitä, ettei saksalaiset käyttäneet bensiinissä lyijyä (tetraetyylilyijy – TEL). Saksalaiset käyttivät lyijyn sijasta bentsolia, mikä oli melkein puhdasta bentseeniä. Lyijyn käyttö olisi nostanut oktaanilukua, paljon halvemmalla.

Koneessa oli lisäksi ripustimet, jotka mahdollistivat 300 litran pudotettavan lisäpolttoainetankin käyttämisen. Ripustimiin voitiin myös kiinnittää joko 250 kg:n lentopommi tai vaihtoehtoisesti neljä 50 kg:n pommia. Jos kone varustettiin lentopommein, oli sen nimike Bf 109 F-4/B.


Bf 109 F-4 JG 3
Jagdgeschwader 3:n Messerschmitt Bf 109 F-4 Ranskassa, lähellä Reimsiä. Kuva: CC-BY-SA 3.0

GM-1

Bf 109 F-4 -mallissa voitiin käyttää GM-1 -tehonlisäysjärjestelmää, joka antoi DB 601 E -moottorille lisätehoa 250–280 hevosvoimaa. Nopeudessa lisäystä oli 100 km/h. GM-1 -järjestelmä oli erityisen kätevä, kun taakse päässyt vihollisen hävittäjä piti karistaa kannoilta.

Bf 109 vai Me 109

Kirjallisuudessa näkee käytettävän Messerschmitt Bf 109 hävittäjistä, kahta erilaista lyhennettä, Bf 109 ja Me 109. Koneiden päävalmistaja Bayerische Flugzeugwerke (Bf), vaihtoi nimeään syyskuussa 1938 Messerschmitt AG:ksi (Me). Joten valmistaja käytti tästä lähtien valmistamiensa koneiden merkintänä Me 109. Luftwaffe ja RLM jatkoivat kuitenkin Bf -lyhenteen käyttöä, sodan loppuun asti.

F-sarjan versiot

  • • Bf 109 F/R1, MG151 -siipitykkikotelo
  • • Bf 109 F/R2, Rb 20/30 -kamera, ei radiota
  • • Bf 109 F/R3, Rb 50/30 -kamera, ei radiota
  • • Bf 109 F/R4, Rb 75/30 -kamera, ei radiota
  • • Bf 109 F/R5, 300 litran pudotettava lisäpolttoainesäiliö
  • • Bf 109 F/R6, ETC 500 pommiripustin
  • • Bf 109 F/R8, Rb 50/30 tai Rb 75/50 ja FuG16 -radio
  • • Bf 109 F/U1, MG17:sta tilalle MG131

Alatyyppien merkinnöissä R-kirjain tulee sanasta Rüstsatz = lisävarustesarja ja U-kirjain sanasta Umrüstsatz = muunnossarja.

Kamerat

Rb 50/30 ja Rb 75/30 -kamerat asennettiin paikoilleen koneen ohjaamon kautta. Pienemmät kamerat (12.5/7x9) asennettiin paikoilleen rungon vasemmalla sivulla olevan runkoluukun kautta.

Tekniset tiedot

Messerschmitt Bf 109 F-4
 
- tyyppi hävittäjä
- moottori DB 601 E
- lentoonlähtöteho 1 350 hv
- teho (tst-teho) 1 180 hv
- nopeus (max) 495 km/h (pinnassa)
- nopeus (max) 624 km/h (6,7 km kork.)
- nousunopeus 16,9 m/min
- toimintakorkeus 11 600 m
- toimintasäde - km
- siipiväli 9,92 m
- kokonaispituus 8,94 m
- korkeus - m
- paino (tyhjä) 2 020 kg
- paino (lastattu) 2 890 kg
- siipikuormitus 177 kg/m2
- aseistus 2 x MG 17
1 x MG 151
- pommikuorma -
- radio -
 

Bf 109 F-4 diagrammi
Messerschmitt Bf 109 F-4.

Vertailu Bf 109 F-4 vastaan Fw 190 A

Bf 109 F-4 omasi erittäin hyvän nousunopeuden, se oli jopa Fw 190 A:ta nopeampi nousussa. Tosin maksimi nopeus oli hieman Fw 190 pienempi. Bf 109 F-4:ssä oli DB 601E moottori, joka antoi maksimissaan 1350 hevosvoiman tehon. Fw 190 A kesti paremmin osumia ja saattoi kaartaa tiukemmin. Myös ohjaimet olivat kevyemmät käsitellä ja aseistus oli parempi. Fw 190 A:n valmistus maksoi tosin kaksi kertaa niin paljon kuin Bf 109 F-4:n. Aerodynaamisesti Bf 109 F-4 oli selvästi parempi, mutta toisaalta Fw 109 A soveltui runkonsa puolesta paremmin massatuotantoon.

Tuotanto

Messerschmitt Bf 109 hävittäjiä valmistettiin vuosien 1936–1945 välisenä aikana kaikkiaan 33 984 kpl. Bf 109 hävittäjän valmistuskustannukset olivat noin 70 000 RM, josta moottori oli kallein yksittäinen osakokonaisuus, 47 000 RM. Vuonna 1944 Bf 109 F-4 maksoi 56 000 RM ja valmistukseen kului noin 7 000 miestyötuntia. Vastaavasti Focke-Wulf Fw 190 A-8 maksoi 56 600 RM.


Bf 109 F-4 -sarjan valmistus
 
Tyyppi Tehdas Paikka Kpl WNr. Pvm
 
Bf 109 F-4 Wiener Neustadt Flugzeugwerke Wiener Neustadt 250 7001 – 7250 05.1941-08.1941
Bf 109 F-4/Z Wiener Neustadt Flugzeugwerke Wiener Neustadt 410 7251 – 7660 09.1941-12.1941
Bf 109 F-4 Erla Maschinenwerke Leipzig 36 8267 – 8302 06.1941-06.1941
Bf 109 F-4 Erla Maschinenwerke Leipzig 67 8333 – 8399 06.1941-07.1941
Bf 109 F-4/Z Erla Maschinenwerke Leipzig 55 8400 – 8806 07.1941-12.1941
Bf 109 F-4 Trop Erla Maschinenwerke Leipzig 325 8400 – 8806 08.1941-12.1941
Bf 109 F-4/R2 Erla Maschinenwerke Leipzig 5 8400 – 8806 11.1941-11.1941
Bf 109 F-4/R3 Erla Maschinenwerke Leipzig 5 8400 – 8806 11.1941-11.1941
Bf 109 F-4 Trop Erla Maschinenwerke Leipzig 251 10001 – 10285 01.1941-05.1942
Bf 109 F-4/R3 Erla Maschinenwerke Leipzig 29 10001 – 10285 01.1941-04.1942
Bf 109 F-4/R4 Erla Maschinenwerke Leipzig 1 10001 – 10285 01.1941-01.1941
Bf 109 F-4/R8 Erla Maschinenwerke Leipzig 1 10001 – 10285 01.1941-01.1941
Bf 109 F-4/Z Wiener Neustadt Flugzeugwerke Wiener Neustadt 134 13001 – 13390 12.1941-04.1942
Bf 109 F-4/R1 Wiener Neustadt Flugzeugwerke Wiener Neustadt 240 13001 – 13390 12.1941-04.1942
 

Kuusamo–Kiestinki suunnalla

Messserschmitt Bf 109 F-4 hävittäjiä nähtiin Kuusamo-Kiestinki suunnalla, lähinnä Jagdgeschwader 5:n (JG 5) laivueissa. II -ja III/JG 5 toimivat ajoittain myös Pontsalenjoen lentotukikohdassa.

Lähdeluettelo

  • - The Luftwaffe 1939-1945, I/SG 5, url: https://ww2.dk, 3.9.2019
  • - Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945, Heinz J. Nowarra
  • - Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945 Band 2, Heinz .J. Nowarra
  • - Messerschmitt Bf 109 ja Saksan sotatalous, Hannu Valtonen

12.5.2004 (13.11.2022 19:43)