MG 151/20
Yleistä
Maschinengewehr 151 (MG 151) on saksalainen toisen maailmansodan aikana käytössä ollut 15 mm lentokonekivääri (MG 151/15) tai vaihtoehtoisesti 20 mm lentokonetykki (MG 151/20). Tätä asetta valmistettiin siis kahdessa eri kaliiperissa.
MG 151/15 lentokonekivääristä kehitetyn, parannetun ja samalla suurempi kaliiperisen MG 151/20 lentokonetykin valmistamisen Waffenfabrik Mauser AG aloitti vuonna 1941. Aseen mekaanista versiota käytettiin Messerschmitt Bf 109 sarjan koneissa mallista F-4 alkaen, kunnes se korvattiin myöhemmin 30 mm MK 108 tykillä. MG 151/20 lentokonetykin sähkökäyttöistä versiota käytettiin myös Focke Wulf Fw 190 -hävittäjissä.
MG 151/20 oli selvästi tehokkaampi kuin pienikaliiperisempi edeltäjänsä. Se ei kuitenkaan ollut todella tehokas vihollisen raskaita pommikoneita vastaan. Esimerkiksi B-17 tarvitsi keskimäärin noin 25 osumaa MG 151/20 tykistä, ennen kuin se tuli alasammutuksi. Yksimoottorisen hävittäjän se pudotti keskimäärin neljällä osumalla.
Saksalaiset möivät 800 MG 151/20 lentokonetykkiä Japaniin. Ne toimitettiin japanilaisille sukellusveneellä elokuussa 1943. Toimitetuilla aseilla aseistettiin 388 japaninlaista Ki-6-I Hei hävittäjää. MG 151/20 käytettiin myös italialaisessa Macchi C.205 ja Fiat G.55 ja Reggiane Re 2005 hävittäjissä.