NSU Kettenkrad HK 101
Yleistä
Saksalainen Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG sai vuonna 1940 maavoimien asetoimistolta (Heereswaffenamt) käskyn kehittää kevyt puolitela-ajoneuvo (kevyt traktori), tarkoituksena parantaa kivääriryhmien maastokelpoisuutta ja tuki- ja tiedustelutehtävissä, sekä tarvittaessa vetää keveitä panssarintorjuntatykkejä ja muita tarvikkeita. Alun perin tarkoituksena oli, että ajoneuvo olisi pääasiassa maahanlaskujoukkojen (Fallschirmjäger) käytössä, mutta se havaittiin erittäin hyödylliseksi muissakin joukoissa.
Yhtenä uuden ajoneuvon pääsuunnittelijana toimi Heinrich Knipkamp, joka myöhemmin otti osaa mm. Tiger ja Panther panssarivaunujen suunnitteluun. Suunnittelutyön tuloksena oli puolitelamoottoripyörä (kevyt traktori), Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad HK 101. Kettenkradiin voitiin kytkeä perävaunu Sonderanhänger 1 (Sd.Anh.1), jonka kuljetuskyky on 350 kg.