NSU Kettenkrad HK 101

Yleistä

Saksalainen Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG sai vuonna 1940 maavoimien asetoimistolta (Heereswaffenamt) käskyn kehittää kevyt puolitela-ajoneuvo (kevyt traktori), tarkoituksena parantaa kivääriryhmien maastokelpoisuutta ja tuki- ja tiedustelutehtävissä, sekä tarvittaessa vetää keveitä panssarintorjuntatykkejä ja muita tarvikkeita. Alun perin tarkoituksena oli, että ajoneuvo olisi pääasiassa maahanlaskujoukkojen (Fallschirmjäger) käytössä, mutta se havaittiin erittäin hyödylliseksi muissakin joukoissa. Kettergrad voitiin myös lastata Junkers Ju 52 kuljetuskoneeseen.

Yhtenä uuden ajoneuvon pääsuunnittelijana toimi Heinrich Knipkamp, joka myöhemmin otti osaa mm. Tiger ja Panther panssarivaunujen suunnitteluun. Suunnittelutyön tuloksena oli puolitelamoottoripyörä (kevyt traktori), Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad HK 101. Kettenkradiin voitiin kytkeä perävaunu Sonderanhänger 1 (Sd.Anh.1), jonka kuljetuskyky on 350 kg.

NSU Kettenkrad
Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad HK 101

Rintamalla

NSU Kettenkrad oli erittäin maastokelpoinen ajoneuvo ja saavutti pian suosiota joukkojen keskuudessa. Ensimmäiset NSU Kettenkrad -ajoneuvot toimitetiin itärintamalle, vuoristojääkäreiden (Gebirgsjäger) käyttöön. Saksan ilmavoimat (Luftwaffe) käytti tätä ajoneuvoa mm. Messerschmitt Me 262 -suihkuhävittäjän siirtelyyn lentokentillä, samoin kuin Arado Ar 234 -suihkupommittajankin siirtelyyn. Lue lisää: Me 262 ja Ar 234

NSU Kettenkrad
Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad HK 101 itärintamalla rospuuttoaikana keväällä 1944. Taustalla Raupenschlepper Ost -telavetäjiä.
Kuva: Bundesarchiv

NSU Kettenkrad
Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad HK 101 itärintamalla.
Kuva: Bundesarchiv Bild 101l-725-0184-22, CC-BY-SA 3.0

Tuotanto

Kaikkiaan NSU Kettenkrad puolitelamoottoripyöriä valmistettiin vuosien 1940–1944 Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG välisenä aikana 8 345 kpl. Ajoneuvon tuotanto siis lopetettiin vuonna 1944, mutta sodanjälkeen valmistettiin vielä 550 kpl.

Yhden ajoneuvon valmistuskustannukset olivat 6 810 RM. NSU Kettenkrad ajoneuvoja valmistettiin alkuun vain Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG:n toimesta, mutta vuonna 1943 tuotanto aloitettiin myös Stoewer werken toimesta Stettinissä, Stoewer werken tuotanto käsitti noin 10 %, kaikista valmistuneista ajoneuvoista.

Tekniset tiedot

Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad HK 101
 
- tyyppi kevyt telatraktori    
- moottori Opel Olympia
- teho 36 hv
- nopeus (tiellä) 70 km/h
- nopeus (maasto) 40–48 km/h
- toimintasäde 260 km (maastossa 175 km) - -
- pituus 3,0 m
- leveys 1,0 m
- korkeus 1,2 m
- paino (tyhjänä) 1 235 kg
- paino (kuormattuna) 1 560 kg
- maavara 23 cm
- miehistö 3 (ajaja ja kaksi matkustajaa)
- panssarointi ei ole
- hyötykuorma 325 kg
- vetokyky 450 kg
- käyttöönotto 1940
- tuotanto 9 420 kpl
- hinta 6 810 RM
 

7.Gebirgs-Division

Ilmeisesti Kiestingin suunnalla taistelleella SS-Division Nordilla, ei ollut käytössään Sd.Kfz.2 NSU Kettenkrad puolitelamoottoripyöriä, mutta samalla suunnalla toimineella 7. Gebirgs-Division (7. vuoristodivisioona), niitä oli muutamia. Myös Salla-Alakurtti suunnalla toimineella XXXVI armeijakunnalla (XXXVI Armee Korps) oli käytössään NSU Kettenkrad ajoneuvoja ja Earl F. Ziemken The German Northern Theater of Operations kirjassa olevan valokuvan mukaan, niillä vedettiin panssarintorjuntatykkejä.

Lähdeluettelo

  • - Kleines Kettenkraftrad, Waffen-Arsenal band 88, Friedhelm Abel, 1984
  • - Kleines Kettenkraftrad (Sd.Kfz.2), url: http://www.kfzwehrmacht.de, 3.4.2021
  • - NSU Kettenkrad HK 101 Sd.Kfz.2, url: https://www.motos-of-war.ru, 3.4.2021

9.8.2011 (23.7.2025 12:46)