Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Kansainvälinen sotahistorian tutkimusryhmä vuodesta 1999 alkaen...
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sotatoimialueen tarkan esittelyn tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumaympäristö aiempaa paremmin...
Joukko-osastot
Suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Arado Ar 234
Yleistä
Arado Ar 234 Blitz oli maailman ensimmäinen suihkumoottorikäyttöinen pommi- ja tiedustelukone. Koneesta oli olemassa myös tutkalla varustettu yöhävittäjä versio. Saksalaiset lentäjät käyttivät tästä suihkukoneesta myös nimitystä ”Wundervogel”. Ilmeisesti tätä samaa nimitystä käytettiin Luftwaffen lentäjien keskuudessa myös muista suihkukoneista.
Arado Ar 234 Blitz
Kehitystyö
Saksan ilmailuministeriö (RLM) määräsi vuonna 1940 kehitettäväksi suihkumoottorikäyttöisen tiedustelukoneen. Koneen suunnittelusta vastasi Walter Blume, joka oli ensimmäisen maailmansodan hävittäjälentäjä. Sodan jälkeen hän kouluttautui lentokoneinsinööriksi. Blume kehitti Aradon tehtaalla Ar 234 prototyypin, joka oli melkein valmis jo vuoden 1941 lopulla. Koneeseen suunniteltuja Junkers Jumo 004 suihkumoottoreita ei kuitenkaan ollut vielä saatavilla. Suihkumoottorien kehitys ja valmistusongelmien vuoksi, jouduttiin odottamaan aina helmikuuhun 1943 asti. Ar 234 V1. Ensilento suoritettiin moottorien epäluotettavuuden vuoksi vasta 30.7.1943 Rheinen lentokentällä.
Toinen prototyyppi Ar 234 V2 tuhoutui 2.10.1943 testilennolla, molempien moottorien vikaantuessa. Vielä saman vuoden aikana prototyyppi Ar 234 V3 esiteltiin Reichskanzler Adolf Hitlerille Insterbergissä. Hitler innostui näkemästään ja lupasi Aradon tehtaille tarvittavat materiaalit ja varat, 200 Arado Ar 234 koneen valmistamiseksi.
Ar 234 V6 ja V8 olivat nelimoottorisia prototyyppejä. Näissä koneissa käytettiin BMW 109-003 suihkumoottoreita. Lue lisää: BMW 109-003 suihkumoottorit
Arado Ar 234 V9 (Ar 234 B) oli pommitusversion prototyyppi ja sillä lennettiin ensilento 12.3.1944. Pommitusversion tyyppimerkinnäksi tuli Arado Ar 234 B. Sen maksimi pommikuorma oli 1 500 kg, eli kolme SC 500 lentopommia. Ar 234 B nopeus oli 672 km/h, joten siitä tuli Luftwaffen nopein pommikone.
Versiot
Arado Ar 234 suihkukoneesta kehiteltiin useita erilaisia versioita. Alle on listattu tärkeimmät versiot. Versioita oli enemmänkin, mutta suurin osa jäi suunnitteluasteelle.
• Ar 234 A, ensimmäinen tuotantoon tarkoitettu tiedusteluversio
• Ar 234 B-0, 20 koneen ensisarja
• Ar 234 B-1, tiedusteluversio, Rb 50/30 ja Rb 75/30 kameravarustus
• Ar 234 B-2, pommikoneversio, 1500 kg pommikuorma
• Ar 234 B-2/N, yöhävittäjäversio
• Ar 234 C-1, nelimoottorinen versio, BMW 003 moottorit
• Ar 234 C-2, nelimoottorinen versio pommikoneversio
• Ar 234 C-3, monitoimikone, 2 x 20mm MG 151/20
• Ar 234 C-3/N, kaksipaikkainen yöhävittäjä, Neptun V tutka
Tuotanto
Arado Flugzeugwerke aloitti sarjatuotannon lukuisten erilaisten prototyyppien valmistuksen jälkeen. Kesäkuun 1944 lopulla valmistui 20 koneen ensisarja pommitusversiosta Ar 234 B-0. Tuotanto oli hidasta, sillä Aradon tehtaat kärsivät vieläkin Yhdysvaltojen ilmavoiminen ns. Big Week (20.-25.2.1944) pommitusten vaikutuksista, eikä tuotanto koskaan noussut vaaditulle 500 koneen kuukausi tasolle. Sodan loppuun mennessä oli valmistettu 210 Arado Ar 234 suihkukonetta.
Tuotannossa oli lisäksi siirrytty helmikuussa 1945 Arado Ar 234 C mallien valmistukseen. Siinä Jumo moottorit oli korvattu BMW 003A suihkumoottoreilla. Suurin syy moottorien vaihtamiseen oli Mersserschmitt Me 262 suihkuhävittäjä, joka käytti samoja suihkumoottoreita. Moottoreista oli huutava pula, eikä niitä raaka-ainepulan vuoksi voitu valmistaa tarvittavaa määrää.
C-mallin koneita oli kolme erilaista. C-1 on tarkoitettu tiedustelukoneeksi, C-2 pommikoneeksi ja C-3 maataistelu ja yöhävittäjätoimintaan. Ar 234 C-3 mallin valmistus alkoi helmikuussa 1945 Alt Lonnewitzin tehtaalla. Ennen sodan päättymistä oli valmistettu 19 Ar 234 C-3 konetta (Wnr 250001-250019).
Tekniset tiedot
Arado Ar 234
- tyyppi
suihkupommikone
- miehistö
1 (lentäjä)
- moottori
2 x Jumo 004B-1
- työntövoima
-
- nopeus (max)
742 - 850 km/h
- nousunopeus
- m/min
- lakikorkeus
- m
- toimintamatka
1 225 km
- polttoainetankki
- ltr.
- siipiväli
14,41 m
- kokonaispituus
12,64 m
- korkeus
4,42 m
- siipipinta-ala
26,4 m2
- paino (tyhjä)
5 200 kg
- paino (lastattu)
9 850 kg
- aseistus
30 mm MK 108, MG 151/20
- ammukset
-
Luftwaffe
Ensimmäisen pikapommitusiskun Arado Ar 234 Blitz suihkupommittajilla suoritti pieni pommitusosasto, jota johti rautaristin ritariristillä tammenlehvin (Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub) palkittu lentäjä Hauptmann Diether Lukesch, Kampfgeschwader 76 (KG 76).
Hauptmann Lukesch johti 23.12.1944 yhdeksän Arado Ar 234 B-2 suihkupommikoneen osastoa, tehtävänään pommittaa tehdaskompleksia Liegessä, Belgiassa. Pommitustehtävä liittyi saksalaisten Ardennin suunnan vastahyökkäyksen tukemiseen.
Tehtävänä oli edetä maalialueelle, pudottaa pommit ja paeta alueelta ennen kuin vihollisen hävittäjät ehtivät torjuntaan. Tehtävä onnistui hyvin, he olivat niin nopeita, etteivät liittoutuneiden hävittäjät ehtineet reagoida tilanteeseen. Tämä oli samalla historian ensimmäinen pommituslento, joka suoritettiin suihkumoottoreilla varustetuilla pommikoneilla.
31.12.1941 Lukeschin osasto (10 Ar 234 B-2) pommitti yhdysvaltalaisia 101.Airborne division joukkoja Bastognen suunnalla. Kun osasto oli saapumassa kohde alueelle, tuli vastaan suuri liittoutuneiden lento-osasto (hävittäjä ja pommikoneita). Lukesch lensi kylmäpäisesti osastonsa kanssa vihollisen lento-osaston läpi ja pudotti pommit kohteeseen. Paluumatkalla vihollisen P-51 Mustang hävittäjät jahtasivat Lukeschin osastoa, mutta eivät saaneet aikaan merkittävää vahinkoa. Muutamassa koneessa oli joitakin .50 Browning kaliiperisen konekiväärin luodin reikiä. Tilanne oli P-51 hävittäjälentäjille vaikea, sillä Ar 234 suihkupommittajat olivat hävittäjiä nopeampia.
Hauptmann Lukesch johti 1.1.1945 historian ensimmäistä yöpommitustehtävää, jossa käytettiin pelkästään suihkupommituskoneita. Tehtävänä oli pommittaa yöllä kohteita Liegessä ja Brysselissä. Lukesch suoritti sodan aikana kaikkiaan 436 pommitus- ja pitkän matkan tiedustelutehtävää.
Arado Ar 234 suihkupommikoneet saapuivat Luftwaffen käyttöön liian myöhään ja liian pieninä määrinä, jotta niillä olisi ollut sodan lopputulokselle mitään vaikutusta. Koneen saapuminen paria vuotta aiemmin suurina määrinä, olisi voinut parantaa Luftwaffen pommitusrykmenttien suorituskykyä ja aiheuttaa ongelmia esimerkiksi Normandian maihinnousun yhteydessä. Koneen pienen pommikuorman vuoksi, sitä tuskin kuitenkaan olisi voinut pitää ns. ”Game changer” koneena, kuten ehkä Messerschmitt Me 262 olisi voinut olla.
Arado Ar 234 (Erprobungsstelle Rechlin) löydettiin vaurioituneena sodan jälkeen lentokonehangaarista lähellä Ingolstadtia. Kuva: Public Domain Arado Ar 234 Iso-Britanniassa 1950-luvulla. Kuva: RAF
Lähdeluettelo
- Die Ersten Strahlbomber der Welt, Das Waffen-Arsenal, Band 61, Franz Kober
- Arado Ar 234 Blitz, en.wikipedia.org, 1.7.2025
- Ar 234 Blitz, Smithsonian magazine, David Kindy, 18.12.2020