Junkers Ju 287

Yleistä

Junkers Ju 287 oli saksalainen toisen maailmansodan aikana kehitetty suihkumoottorikäyttöinen raskaspommikone. Hans Wocke aloitti tämän nelimoottorisen pommikoneen suunnittelun jo vuonna 1943. Prototyypin (Ju 287 V1) ensilento suoritettiin 8.8.1944, mutta se ei ehtinyt Luftwaffen operatiiviseen käyttöön sodan aikana.

Junkers Ju 287
Junkers Ju 287 V1.

Kehitystyö

Luftwaffe tarvitsi pommikoneen, joka pystyisi välttelemään vihollisen hävittäjälentokoneita. Suunnittelutyön aloitti Dr. Hans Wocke vuonna 1943. Hän kehitti erikoisen näköisen konerungon, jossa siivet on käännetty eteenpäin. Ensimmäinen Ju 287 prototyyppi V38 rakennettiin Letov tehtaalla, Prahassa. Seuraavat prototyypit saivat nimikkeen Ju 288 V201 ja Ju 288 V202. Alun perin koneessa suunniteltiin käytettävän Heinkel-Hirth HeS 011 -suihkumoottoreita, mutta niiden kehitystyön ongelmien vuoksi valittiin BMW 003 -suihkumoottorit. Ju 287 V1 prototyyppikoneessa molempien siipien alle kiinnitettiin Jumo 004C-1 -suihkumoottorit ja samanlaiset moottorit oli kiinnitetty ohjaamon molemmin puolin. Lue lisää: BMW 003 / Jumo 004

Ju 287 V2 Prototyyppiin suunniteltiin jopa kuusi suihkumoottoria, molempien siipien alla kaksi BMW 003 moottoria ja ohjaamon molemmin puolin Jumo 004 moottorit. Ju 287 V3 ja V4 prototyypeissä puolestaan oli kuusi BMW 003 -suihkumoottoria, molempien siipien alla kolme moottoria. Ju 287 A-1 tuotantoversioon suunniteltiin paineistettu ohjaamo.

Junkers Jumo 004C-1 -suihkumoottoreilla varustettu Junkers Ju 287 V1 prototyyppi saatiin valmiiksi ja sillä lennettiin ensilento 8.8.1944. Testilennon suoritti Flugkapitän Siegfried Holzbaur, Brandis-Waldpohlenzin lentokentältä käsin. Holzbaur totesi, että konetta oli helppo lentää, mutta ohjaamon sivuille asennetut moottorit tulisi siirtää siipien alle. V1 prototyypillä lennettiin kaikkiaan 17 testilentoa, ilman mainittavia ongelmia. Viimeinen testeistä suoritettiin syyskuussa 1944, jonka jälkeen prototyyppi siirrettiin Luftwaffen testeihin Rechlin testikeskukseen. Ju 287 V2 prototyypin rakentaminen jäi kesken. Enempää näitä koneita ei sitten rakennettukaan. Ju 287 projekti lakkautettiin, koska Volksjäger projektiin piti suunnata resursseja. Toisaalta Luftwaffe tarvitsi tässä vaiheessa kipeämmin hävittäjiä vihollisen pommikoneiden torjuntaan, kuin pommikoneita.


Junkers Ju 287V1
Prototyyppi Junkers Ju 287 V1 Brandis-Waldpohlenzin lentokentällä vuonna 1944. Kuva: BA-MA

Tekniset tiedot

Junkers Ju 287
 
- tyyppi raskas pommikone
- miehistö 2
- moottori 4 x Junkers Jumo 004B-1
- työntövoima 4 x 8,8 kN
- nopeus (max) 550 km/h
- nousunopeus -m/s
- toimintakorkeus 9 400 m
- toimintamatka 1 570 km
- polttoainetankki -
- siipiväli 20,11 m
- kokonaispituus 18,30 m
- korkeus 4,7 m
- siipipinta-ala 61 m2
- paino (tyhjä) 12 500 kg
- paino (lastattu) 20 000 kg
- aseistus 13mm MG 131 (Twin)
- pommikuorma noin 4000 kg
 

Lähdeluettelo

  • - Ju 287, Waffen-Arsenal, Band 61
  • - Ju 287, Warplanes of the Third Reich, William Green 1970
  • - Junkers 287, Thomas Hitchcock, 1974
  • - Junkers 287, en.wikipedia.org, 25.7.2025

24.5.2012 (25.7.2025 11:04)