Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Kansainvälinen sotahistorian tutkimusryhmä vuodesta 1999 alkaen...
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sotatoimialueen tarkan esittelyn tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumaympäristö aiempaa paremmin...
Joukko-osastot
Suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
BMW 109-003
Yleistä
BMW 109-003 suihkumoottori oli yksi ensimmäisistä aksiaalisista kompressoria käyttävistä suihkumoottoreista. BMW 003 suihkumoottoreita käytettiin toisen maailmansodan aikana Heinkel He 162 suihkuhävittäjässä ja Arado Ar 234 suihkupommikoneissa. Moottoria testattiin myös Messerchmitt Me 262 Schwalbe suihkuhävittäjässä.
BMW 109-003 suihkumoottori
Kehitystyö
BMW 003 suihkumoottorin kehitystyö aloitettiin vuonna 1937 Brandenburgische Motorenwerkellä (Bramo), Brandenburgissa. Projektia johti insinööri Hermann Östrich. Saksan ilmailuministeriö (Reichsluftfahrtministerium - RLM) antoi moottorille nimikkeen 109-003. BMW osti Bramo tehtaan vuonna 1939 ja jatkoi moottorin kehitystyötä nimellä BMW 109-003.
Ensimmäinen todellinen testi moottorilla tehtiin elokuussa 1940, mutta sen työntövoima ei ollut riittävä, vain noin puolet vaaditusta. Moottorin kehitystyötä jatkettiin ja kesällä 1941 suoritettiin uusi testi, mutta ongelmat jatkuivat edelleen. Moottoria testattiin uudelleen marraskuussa 1941, Me 262 V1 testilennolla. Tämäkin testi kuitenkin epäonnistui.
Kehitystyötä jatkettiin edelleen ja vuoden 1942 lopulla oli 109-003 aiempia versioitaan tehokkaampi ja luotettavampi. Ensimmäinen onnistunut testi suoritettiin Junkers Ju 88 koneeseen kiinnitettynä lokakuussa 1943. Moottori oli lopulta elokuussa 1944 valmis sarjatuotantoon.
BMW 109-003C suihkumoottori kykeni tuottamaan saman työntövoiman (8,8 kN) kuin Junkers Jumo 004B, mutta se oli 136 kg kevyempi. Seuraava kehitysversio BMW 109-003D painoi 649 kg, mutta sen työntövoima oli ylimääräisen kompressorin ansiosta merkittävästi parempi (10,76 kN).
BMW 003 suihkumoottorin valmistus maksoi noin 12 000 RM. Joten se oli hieman kalliimpi kuin kilpailijansa Jumo 004, jonka valmistus maksoi noin 10 000 RM.
BMW suihkumoottorin rakennusmateriaalit olivat: Alumiini, teräs, kupari, magnesium ja kumi. Näistä materiaaleista vain magnesiumin osalta oli pulaa. Näin ollen BMW moottorin valmistukseen ei tarvittu vähäisiä strategisia raaka-aineita siinä määrin, kuin kilpailijansa Jumo 004 moottorin valmistuksessa.
Versiot
• BMW 109-003A-1, 5,87 kN, 609 kg
• BMW 109-003A-2, 7,83 kN, 623,9 kg
• BMW 109-003C, 8,81 kN
• BMW 109-003D, 10,76 kN, 649 kg
• BMW 109-003R, 20,06 kN 3 min ajan (A-2 alatyyppi)
Tuotanto
Bayerische Motoren Werke AG (BMW) valmisti näitä suihkumoottoreita kaikkiaan noin 3 500 kappaletta. Merkittävää osaa moottoreista ei ehditty käyttää lentokoneissa.
BMW 109-003 suihkumoottori. Kuva: BMW museo, 2012
Tekniset tiedot
BMW 109-003A-2
- tyyppi
suihkumoottori
- työntövoima
7,83 kN
- pituus
3,6 m
- halkaisija
69 cm
- paino
623,7 kg
- polttoaine
J-2 diesel tai bensa
- hinta
n. 12 000 RM
Lähdeluettelo
- BMW 003, en.wikipedia.org, 4.7.2025
- BMW 003 Turbojet engine, airandspace.si.edu, 4.7.2025