Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Olemme tutkineet Kuusamo-Kiestinki suunnan historiaa,
jo vuodesta 1999 alkaen. Tarkoituksena on koota kyseisen alueen koko
sotahistoria, tälle verkkosivustolle.
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sivustolla esitellään sotatoimialueen, kylät, maantiet, vaarat, vesistöt, sillat yms. Tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumien paikat entistä paremmin...
Joukko-osastot
Kuusamo-Kiestinki suunnalla 1941–1944 toimineiden suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Panzerkampfwagen II Ausf A-C
Yleistä
Kevyt panssarivaunu Panzerkampfwagen II Ausf A (Pz.Kpfw. II Ausf A) otettiin Saksassa tuotantoon vuonna 1935, jo suunnitellun keskiraskaan Pz.Kpfw. III -sarjan vaunujen tuotantoon tulleiden viiveiden vuoksi. Vaunua valmistettiin Krupp, MAN, Henschel ja Daimler Benz tehtailla.
Rakenne
Pz.Kpfw. II panssarivaunuissa oli Rheinmetall-Borsig AG asekonsernin valmistama 2cm Kwk 30 L/55 -pikatykki, joka perustui toiminnaltaan 2cm Flak 30 ilmatorjuntatykkiin. Tämä automaattitykki kykeni ampumaan teoriassa 280 laukausta minuutissa, käytännön tulinopeus oli pienempi, johtuen lähinnä lippaiden vaihdosta. Vaunuun voitiin varastoida kaikkiaan 180 ammusta, jotka oli lipastettu 10 patruunan lippaisiin. Tykki oli tehokas panssaroimattomia ja kevyesti panssaroituja kohteita, sekä vihollisen elävää voimaa vastaan käytettäessä. Tykin valmistus kesti noin 800 tuntia ja se maksoi 4 000 RM.
Vaunun panssarointi oli vaatimaton. Vaunun edessä, takana ja sivuilla oli käytetty 14 mm:n paksuista panssarilevyä. Pohja ja katto olivat 10 mm vahvat. Käytännössä panssarointi riitti pysäyttämään vihollisen jalkaväen kiväärin luodit, mutta ei juuri muuta.
Vaunussa oli Maybach HL 62 TRM kuusisylinterinen bensiinikäyttöinen moottori. Moottori tuotti 140 hv, mutta vaunun maksiminopeus oli kuitenkin vain 40 km/h, eli sama kuin raskaammissakin vaunuissa.
Mallit
Pz.Kpfw. II Ausf A
A-malli otettiin massatuotantoon heinäkuussa 1937. Tätä ennen oli valmistettu 125 kappaletta ns. prototyyppimalleja IIa, IIb ja IIc. A-mallissa oli prototyyppimalleihin nähden parannettu panssarointi ja vaihteisto. A-mallin valmistus maksoi 52 640 RM.
Pz.Kpfw. II Ausf B
B-malli tuli tuotantoon joulukuussa 1937. Käytännössä A- ja B-mallien väliset erot olivat hyvin vähäiset. Pz.Kpfw. Ausf B -mallin valmistaminen maksoi 49 000 RM.
Pz.Kpfw. II Ausf C
C-malli otettiin tuotantoon kesäkuussa 1938, tuotannon jatkuessa aina huhtikuuhun 1940 asti. B- ja C-mallien väliset erot olivat hyvin vähäiset.
Vaunujen kokonaistuotanto (mallit A, B ja C) oli 1038 kpl. Luvussa ei ole mukana valmistetut prototyypit, 125 kpl. Vaunut valmistettiin Alkett, FAMO, Daimler-Benz AG, Henschel und Sohn AG, Krupp AG, M.A.N., M.I.A.G. ja Wegmann tehtaiden toimesta. Yhden vaunun valmistuskustannukset olivat 52 640 RM (ilman aseita 30 800 RM).
Myöhemmin kehitettiin vielä Ausf D, E, F ja L versiot. Niiden tuotanto lopetettiin vuonna 1943. Nyt Pz.Kpfw. II -vaunujen rungolle valmistettiin 10.5cm haupitsilla aseistettuja Wespe panssarihaupitsivaunuja ja 7.5cm Pak 40 panssarintorjuntatykillä varustettuja Marder panssarintorjuntavaunuja.
Tekniset tiedot
Pz.Kpfw. II Ausf B
Mitat
- pituus (runko)
4,81 m
- leveys
2,28 m
- korkeus
2,02 m
- paino (tst)
9 500 kg
- maavara
-
Moottori
Maybach HL 62TR
- teho
140 hv
- nopeus
40 km/h (25 km/h)
- polttoaine
be
- toimintasäde
200 km
- kääntösäde
-
Aseistus
2cm KwK L/55
- kaliiperi
2cm
- putken pituus
L/55
- tulinopeus
280 lk./min (teor.)
- tähtäin
TZF4
- ammukset
180 kpl
- konekiväärit
7,92 mm MG 42
- ammukset
3 525 kpl (7.92 mm)
Panssarointi
Pz.Kpfw. II Ausf B
Vahvuus
Kulma
- runko
edessä
yläosa
14 mm
/ 81°
- runko
edessä
alaosa
14 mm
/ pyöreä
- runko
sivut
yläosa
14 mm
/ 90°
- runko
sivut
alaosa
14 mm
/ 90°
- runko
takana
yläosa
14 mm
/ 81°
- runko
takana
alaosa
14 mm
/ 84°
- runko
katto
10 mm
/ 0°
- runko
pohja
10 mm
/ 0°
- torni
edessä
14 mm
/ pyöreä
- torni
sivut
14 mm
/ 68°
- torni
takana
14 mm
/ 68°
- torni
katto
10mm
/ 0°
- torni
mantletti
10 mm
/ pyöreä
Ampumatarvikkeet
• 2cm PzGr.Patr., AP
• 2cm PzGr.Patr.39, APCBC
• 2cm PzGr.Patr. , APCR
• 2cm PzGr.Patr.40/1, APCR
• 2cm Sprgr.38, HE
Läpäisykyky
Läpäisykyky eri etäisyyksillä ammustyypeittäin
Ammus/iskukulma
Tyyppi:
Paino:
Nopeus:
Etäisyys:
(kg)
(m/s)
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
- PzGr / 30°
APCBC
-
-
20 mm
14 mm
9 mm
-
-
- PzGr 40 / 30°
APCR
-
-
49 mm
20 mm
-
-
-
*) testissä käytetty panssarilevy 240 BHN RHA.
Rintamalla
Pz.Kpfw. II panssarivaunut olivat mukana vuoden 1939 sotaretkellä Puolaan, sekä vuonna 1940 Norjassa, Tanskassa ja Ranskassa. Vuonna 1941 vaunut ottivat osaa Balkanin sotaretkeen, sekä taisteluihin Pohjois-Afrikassa. Kesäkuussa 1941 alkaneen operaatio Barbarossan (hyökkäys Neuvostoliittoon) alussa Pz.Kpfw. II -vaunut olivat edelleen mukana, vaikka olivat jo auttamatta vanhanaikaisia ja tehottomia vihollisen keskiraskaita T-34/76 panssarivaunuja vastaan.
Vuonna 1943 Pz.Kpfw. II -vaunujen rungolle, valmistettiin 10.5cm haupitsilla aseistettuja Wespe panssarihaupitsivaunuja.
Suomessa
Suomen armeijalla ei ollut käytössään yhtään Pz.Kpfw. II sarjan panssarivaunua. Pohjois-Suomeen sijoitetulla AOK Norwegenillä niitä kuitenkin muutamia kappaleita. Vaunut oli sijoitettu Panssariosasto 40:n (Panzer-Abteilung 40 z.b.V.) vahvuuteen. Lue lisää:
Panzer-Abteilung 40 z.b.V.