Panzerkampfwagen I Ausf A-C

Yleistä

Kevyt panssarivaunu Panzerkampfwagen I Ausf. A (Pz.Kpfw. I Ausf A) - Sonderkraftwagen 101 (Sd.Kfz.101) suunniteltiin vuonna 1932, lähinnä koulutuspanssarivaunuksi. Saksa aloitti armeijan uudelleen aseistamisen vuoden 1933 aikana. Panssarivaunun sarjavalmistukseen päästiin vuonna 1934 ja se oli samalla ensimmäinen Versaillesin rauhansopimuksen jälkeen rakennettu saksalainen panssarivaunumalli.


Pz.Kpfw. I Ausf B
Panzerkampfwagen I Ausführung B (Pz.Kpfw. I Ausf B)

Kehitystyö

Saksan armeija tilasi suunnitelmat, kevyestä koulutuskäyttöön tarkoitetusta panssarivaunusta vuonna 1932. Suunnittelukilpailuun osallistui kaikkiaan viisi saksalaista yhtiötä; Daimler-Benz, Henschel und Sohn (Henschel-Werke AG), Friedrich Krupp AG, Rheinmetall AG (Rheinmetall-Borsig) ja MAN AG. Krupp AG:n malli, joka pohjautui brittien Carden-Lloyd Mk.IV panssarivaunuun, hyväksyttiin vuonna 1933, tosin siihen lisättiin Daimler-Benzin suunnittelema torni.

Panzerkampfwagen I Ausf. A

A-malli eli Panzerkampfwagen I Ausf. A (Pz.Kpfw. I A) oli varustettu Krupp M305 -moottorilla (57 hv). Tässä vaunumallissa oli neljä telapyörää ja vetopyörä. Panssarivaunua valmistettiin heinäkuusta 1934 alkaen seuraavilla tehtailla; Henchel, MAN, Krupp-Gruson ja Daimler-Benz. Tuotanto lopetettiin kesäkuussa 1936, jolloin oli valmiina kaikkiaan 818 vaunua.

Panzerkampfwagen I Ausf. B

B-malli eli Panzerkampfwagen I Ausf. B (Pz.Kpfw. I Ausf. B) oli parannettu versio sen edeltäjästä Pz.Kpfw. I Ausf A:sta. Vaunu oli varustettu tehokkaammalla Maybach NL38TR -moottorilla (100 hv) ja siinä oli viisi telapyörää ja vetopyörä. Panssarivaunua valmistettiin elokuusta 1935 alkaen seuraavilla tehtailla; Henchel, MAN, Krupp-Gruson ja Daimler-Benz. Tuotanto lopetettiin kesäkuussa 1937. Yhden vaunun valmistus maksoi vuonna 1935 noin 38 000 RM.

Panzerkampfwagen I Ausf. C VK 601

C-malli eli Panzerkampfwagen I Ausf C (Pz.Kpfw. I C) oli parannettu versio sen edeltäjästä Pz.Kpfw. I Ausf B:sta ja samalla se poikkesi aika paljon aiemmista Ausf. A ja Ausf. B malleista. Vaunu oli varustettu tehokkaammalla kuusi sylinterisellä Maybach HL45P -moottorilla (150 hv) ja siinä oli kuusi telapyörää ja vetopyörä. Panssarivaunua valmistettiin 1941 alkaen, käsittäen vain kuusi prototyyppiä, sekä 40 sarjatuotanto vaunua.

Tuotanto

Toukokuuhun 1937 mennessä oli valmistunut 340 vaunua ja vuoden 1939 loppuun mennessä 399 kpl. Pz.Kpfw. I Ausf. B panssarivaunua valmistettiin eri tehtailla alla olevan taulukon mukaisesti.

Pz.Kpfw. I Ausf. B
 
Sarja Daimler Benz Henschel M.A.N. Grusonwerk Yhteensä
             
  - 5a 30 kpl 107 kpl 66 kpl 50 kpl 253 kpl
  - 6a 30 kpl 48 kpl 34 kpl 34 kpl 146 kpl
  - 7c - - - 52 kpl 52 kpl
  - 8c - 9 kpl - 86 kpl 95 kpl
             
             

Tekniset tiedot

Pz.Kpfw. I Ausf A-F
 
Mitat Ausf. A Ausf. B Ausf. C Ausf. F
- pituus (runko) 4,02 m 4,42 m 4,19 m -
- leveys 2,6 m 2,6 m 1,92 m -
- korkeus 1,72 m 1,72 m 2,01 -
- paino (tst) 5 400 kg 5 800 kg 8 100 kg 18 000 kg
- maavara 29 cm 29 cm - -
       
Moottori KruppM305 Maybach NL38TR Maybach HL45P Maybach HL45P
- teho 57 hv 100 hv 150 hv 150 hv
- nopeus 37 km/h 40 km/h 78 km/h -
- polttoaine be be be be
- toimintasäde 145 km 170 km 190 km -
- kääntösäde 2,1 m 2,1 m - -
       
Aseistus -    
- tyyppi 2 x MG 13 2 x MG 13 2cm KwK + MG 13 2 x MG 13
- kaliiperi 7,92 mm 7,92 mm 2cm ja 7,92 mm 7,92 mm
- tähtäin - T.Z.F.2 - -
  -      
Tuotanto -      
- tuotantovuodet 1934–1936 1935–1939 1941 1940–1942
- tuotantomäärä 818 kpl 399 kpl (675 kpl) 40+6 kpl 30 kpl
- hinta - 38 000 RM - -
 

Panssarointi

Pz.Kpfw. I Ausf. A–C
 
      Ausf. A&B Ausf. A&B Ausf. C Ausf. C
  - runko edessä yläosa 13 mm / 68° 30 mm / 80°
  - runko edessä alaosa 13 mm / 63° 30 mm / 70°
  - runko sivut yläosa 13 mm / 68° 20 mm / 82–90°
  - runko sivut alaosa 13 mm / 90° 20 mm / 90°
  - runko takana yläosa 13 mm / 76° 20 mm / 75°
  - runko takana alaosa 13 mm / 71° 20 mm / 60°
  - runko katto 6–8 mm / 0° 10 mm / 0°
  - runko pohja 6–8 mm / 0° 10 mm / 0°
  - torni edessä 13–15 mm / 80° 30 mm / 80–90°
  - torni sivut 13 mm / 68° 20 mm / 70°
  - torni takana 13 mm / 68° - -
  - torni katto 8 mm / 0–8° 10–30 mm / 0°
  - torni mantletti - - - -
 

Kuusamo–Kiestinki suunta

Saksalainen everstiluutnantti Klaus von Heimendahlin komentama Panssariosasto 40 (Panzer-Abteilung 40 z.b.V) toimi jatkosodan alettua Suomen rintamalla, AOK Norwegen vastuualueella. Panssariosasto kuitenkin alistettiin komppanioittain, eri rintamasuuntein kanssa siten, että 1. komppania (luutnantti von Burstin) taisteli Vuoristoarmeijakunnan kaistalla pohjoisessa, 2. komppania (kapteeni Tölke), Sallan ja myöhemmin Kuusamo-Kiestinki suunnalla, sekä 3. komppania (Oberleutnant Walter) Uhtuan suunnalla.

Panssariosaston vaunukalusto 22.6.1941

  • Esikunta (Stab), 4 x Pz.Kpfw. I + Kl.Pz.Bef.Wg
  • 1./Pz.Abt.40 z.b.V., 11 x Pz.Kpfw. I, 8 x Pz.Kpfw. II + Kl.Pz.Bef.Wg
  • 2./Pz.Abt.40 z.b.V., 3 x Pz.Kpfw. I, 2 x Pz.Kpfw. II, 8 x Pz.Kpfw. III, + Kl.Pz.BefWg
  • 3./Pz.Abt.40 z.b.V., 6 x Pz.Kpfw. I, 3 x Pz.Kpfw. II, 10 x Pz.Kpfw. III, + Kl.Pz.BefWg


Saksalaisia panssarisotilaita
Saksalaisia panssarimiehiä kevyen Pz.Kpfw. I Ausf. B panssarivaunun kannella, Kiestingissä keväällä 1943. Kuva: Bundesarchiv Bild 101III-Niguille-046-08, SS-KB Niguille


Edellämainitun luettelon mukaan panssariosastolla olisi ollut 55 panssarivaunua ja neljä johtovaunua, joista 24 kpl olisi ollut keveitä Pz.Kpfw. I panssarivaunuja. Toisen lähteen mukaan keveitä Pz.Kpfw. I -vaunuja oli 28 kpl. Pataljoonan vahvuuteen kuului noin 700 miestä, 87 kuorma-autoa ja 35 henkilöautoa. 18.11.1942 AOK Lappland ilmoitti pataljoonalle sen pääosien siirtymisestä Oulun kautta Norjaan, siellä muodostettavaan 25.Panssaridivisioonaan.

Suomeen jäi noin komppanian vahvuinen, luutnantti Maierin komentama osasto. (16 x Pz.Kpfw. I Ausf. B, 3 x Pz.Kpfw. III (37mm), sekä 54 miestä), joista muodostettiin panssarisuojauskomppania Panzer-Sicherungskompanie z.b.V. (Pz.Sich.Ko), jonka henkilövahvuus oli 1+10+43. Komppanialla oli panssarivaunujen lisäksi yksi moottoripyörä, kolme kuorma-autoa ja yksi henkilöauto. Kyseinen komppania lakkautettiin 31.7.1943. Komppanian tehtävänä oli lähinnä huoltokuljetusten turvaaminen ja selusta-alueen suojaus.

Vielä tämän jälkeenkin Kuusamoon kuitenkin jäi kahdeksan kevyttä Pz.Kpfw. I Ausf. B panssarivaunua, tehtävänä suojata Kuusamo-Kiestinki huoltotiellä kulkevia huoltokolonnia, sekä auttaa kelirikkoaikana kuorma-autoja huonokuntoisilla teillä irti mudasta.

Lähdeluettelo

  • - Panzer I, url: http://www.tanks-encyclopedia.com, 20.1.2019
  • - Kriegstagebuch (Geb.) AOK 20, Abt Ia, 15.4.1942 - 31.12.1942
  • - Kriegstagebuch SS-Gebirgs-Division Nord, Abt Ib, 1.1.1942 - 15.6.1942, T354/142
  • - Panzer I Light Tank, url: http://www.historyofwar.org, 20.1.2019
  • - Panzerkampfwagen I Ausf C VK 601, url: http://www-materielsterrestres39-45.fr, 20.1.2019
  • - Panzerkampfwagen I Ausf. Band C, url: http://wwiivehicles.com, 20.1.2019
  • - Panzer Tracts No.1-1 Panzerkampfwagen I, Thomas L. Jentz and Hilary L. Doyle

18.8.2014 (13.12.2023 22:40)