Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Olemme tutkineet Kuusamo-Kiestinki suunnan historiaa,
jo vuodesta 1999 alkaen. Tarkoituksena on koota kyseisen alueen koko
sotahistoria, tälle verkkosivustolle.
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sivustolla esitellään sotatoimialueen, kylät, maantiet, vaarat, vesistöt, sillat yms. Tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumien paikat entistä paremmin...
Joukko-osastot
Kuusamo-Kiestinki suunnalla 1941–1944 toimineiden suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Panzerkampfwagen I Ausf A-C
Yleistä
Kevyt panssarivaunu Panzerkampfwagen I Ausf. A (Pz.Kpfw. I Ausf A) - Sonderkraftwagen 101 (Sd.Kfz.101) suunniteltiin vuonna 1932, lähinnä koulutuspanssarivaunuksi. Saksa aloitti armeijan uudelleen aseistamisen vuoden 1933 aikana. Panssarivaunun sarjavalmistukseen päästiin vuonna 1934 ja se oli samalla ensimmäinen Versaillesin rauhansopimuksen jälkeen rakennettu saksalainen panssarivaunumalli.
Kehitystyö
Saksan armeija tilasi suunnitelmat, kevyestä koulutuskäyttöön tarkoitetusta panssarivaunusta vuonna 1932. Suunnittelukilpailuun osallistui kaikkiaan viisi saksalaista yhtiötä; Daimler-Benz, Henschel und Sohn (Henschel-Werke AG), Friedrich Krupp AG, Rheinmetall AG (Rheinmetall-Borsig) ja MAN AG. Krupp AG:n malli, joka pohjautui brittien Carden-Lloyd Mk.IV panssarivaunuun, hyväksyttiin vuonna 1933, tosin siihen lisättiin Daimler-Benzin suunnittelema torni.
Panzerkampfwagen I Ausf. A
A-malli eli Panzerkampfwagen I Ausf. A (Pz.Kpfw. I A) oli varustettu Krupp M305 -moottorilla (57 hv). Tässä vaunumallissa oli neljä telapyörää ja vetopyörä. Panssarivaunua valmistettiin heinäkuusta 1934 alkaen seuraavilla tehtailla; Henchel, MAN, Krupp-Gruson ja Daimler-Benz. Tuotanto lopetettiin kesäkuussa 1936, jolloin oli valmiina kaikkiaan 818 vaunua.
Panzerkampfwagen I Ausf. B
B-malli eli Panzerkampfwagen I Ausf. B (Pz.Kpfw. I Ausf. B) oli parannettu versio sen edeltäjästä Pz.Kpfw. I Ausf A:sta. Vaunu oli varustettu tehokkaammalla Maybach NL38TR -moottorilla (100 hv) ja siinä oli viisi telapyörää ja vetopyörä. Panssarivaunua valmistettiin elokuusta 1935 alkaen seuraavilla tehtailla; Henchel, MAN, Krupp-Gruson ja Daimler-Benz. Tuotanto lopetettiin kesäkuussa 1937. Yhden vaunun valmistus maksoi vuonna 1935 noin 38 000 RM.
Panzerkampfwagen I Ausf. C VK 601
C-malli eli Panzerkampfwagen I Ausf C (Pz.Kpfw. I C) oli parannettu versio sen edeltäjästä Pz.Kpfw. I Ausf B:sta ja samalla se poikkesi aika paljon aiemmista Ausf. A ja Ausf. B malleista. Vaunu oli varustettu tehokkaammalla kuusi sylinterisellä Maybach HL45P -moottorilla (150 hv) ja siinä oli kuusi telapyörää ja vetopyörä. Panssarivaunua valmistettiin 1941 alkaen, käsittäen vain kuusi prototyyppiä, sekä 40 sarjatuotanto vaunua.
Tuotanto
Toukokuuhun 1937 mennessä oli valmistunut 340 vaunua ja vuoden 1939 loppuun mennessä 399 kpl. Pz.Kpfw. I Ausf. B panssarivaunua valmistettiin eri tehtailla alla olevan taulukon mukaisesti.
Pz.Kpfw. I Ausf. B
Sarja
Daimler Benz
Henschel
M.A.N.
Grusonwerk
Yhteensä
- 5a
30 kpl
107 kpl
66 kpl
50 kpl
253 kpl
- 6a
30 kpl
48 kpl
34 kpl
34 kpl
146 kpl
- 7c
-
-
-
52 kpl
52 kpl
- 8c
-
9 kpl
-
86 kpl
95 kpl
Tekniset tiedot
Pz.Kpfw. I Ausf A-F
Mitat
Ausf. A
Ausf. B
Ausf. C
Ausf. F
- pituus (runko)
4,02 m
4,42 m
4,19 m
-
- leveys
2,6 m
2,6 m
1,92 m
-
- korkeus
1,72 m
1,72 m
2,01
-
- paino (tst)
5 400 kg
5 800 kg
8 100 kg
18 000 kg
- maavara
29 cm
29 cm
-
-
Moottori
KruppM305
Maybach NL38TR
Maybach HL45P
Maybach HL45P
- teho
57 hv
100 hv
150 hv
150 hv
- nopeus
37 km/h
40 km/h
78 km/h
-
- polttoaine
be
be
be
be
- toimintasäde
145 km
170 km
190 km
-
- kääntösäde
2,1 m
2,1 m
-
-
Aseistus
-
- tyyppi
2 x MG 13
2 x MG 13
2cm KwK + MG 13
2 x MG 13
- kaliiperi
7,92 mm
7,92 mm
2cm ja 7,92 mm
7,92 mm
- tähtäin
-
T.Z.F.2
-
-
-
Tuotanto
-
- tuotantovuodet
1934–1936
1935–1939
1941
1940–1942
- tuotantomäärä
818 kpl
399 kpl (675 kpl)
40+6 kpl
30 kpl
- hinta
-
38 000 RM
-
-
Panssarointi
Pz.Kpfw. I Ausf. A–C
Ausf. A&B
Ausf. A&B
Ausf. C
Ausf. C
- runko
edessä
yläosa
13 mm
/ 68°
30 mm
/ 80°
- runko
edessä
alaosa
13 mm
/ 63°
30 mm
/ 70°
- runko
sivut
yläosa
13 mm
/ 68°
20 mm
/ 82–90°
- runko
sivut
alaosa
13 mm
/ 90°
20 mm
/ 90°
- runko
takana
yläosa
13 mm
/ 76°
20 mm
/ 75°
- runko
takana
alaosa
13 mm
/ 71°
20 mm
/ 60°
- runko
katto
6–8 mm
/ 0°
10 mm
/ 0°
- runko
pohja
6–8 mm
/ 0°
10 mm
/ 0°
- torni
edessä
13–15 mm
/ 80°
30 mm
/ 80–90°
- torni
sivut
13 mm
/ 68°
20 mm
/ 70°
- torni
takana
13 mm
/ 68°
-
-
- torni
katto
8 mm
/ 0–8°
10–30 mm
/ 0°
- torni
mantletti
-
-
-
-
Kuusamo–Kiestinki suunta
Saksalainen everstiluutnantti Klaus von Heimendahlin komentama Panssariosasto 40 (Panzer-Abteilung 40 z.b.V) toimi jatkosodan alettua Suomen rintamalla, AOK Norwegen vastuualueella. Panssariosasto kuitenkin alistettiin komppanioittain, eri rintamasuuntein kanssa siten, että 1. komppania (luutnantti von Burstin) taisteli Vuoristoarmeijakunnan kaistalla pohjoisessa, 2. komppania (kapteeni Tölke), Sallan ja myöhemmin Kuusamo-Kiestinki suunnalla, sekä 3. komppania (Oberleutnant Walter) Uhtuan suunnalla.
Panssariosaston vaunukalusto 22.6.1941
Esikunta (Stab), 4 x Pz.Kpfw. I + Kl.Pz.Bef.Wg
1./Pz.Abt.40 z.b.V., 11 x Pz.Kpfw. I, 8 x Pz.Kpfw. II + Kl.Pz.Bef.Wg
2./Pz.Abt.40 z.b.V., 3 x Pz.Kpfw. I, 2 x Pz.Kpfw. II, 8 x Pz.Kpfw. III, + Kl.Pz.BefWg
3./Pz.Abt.40 z.b.V., 6 x Pz.Kpfw. I, 3 x Pz.Kpfw. II, 10 x Pz.Kpfw. III, + Kl.Pz.BefWg
Edellämainitun luettelon mukaan panssariosastolla olisi ollut 55 panssarivaunua ja neljä johtovaunua, joista 24 kpl olisi ollut keveitä Pz.Kpfw. I panssarivaunuja. Toisen lähteen mukaan keveitä Pz.Kpfw. I -vaunuja oli 28 kpl. Pataljoonan vahvuuteen kuului noin 700 miestä, 87 kuorma-autoa ja 35 henkilöautoa. 18.11.1942 AOK Lappland ilmoitti pataljoonalle sen pääosien siirtymisestä Oulun
kautta Norjaan, siellä muodostettavaan 25.Panssaridivisioonaan.
Suomeen jäi noin komppanian vahvuinen, luutnantti Maierin komentama osasto. (16 x Pz.Kpfw. I Ausf. B, 3 x Pz.Kpfw. III (37mm), sekä 54 miestä), joista muodostettiin panssarisuojauskomppania Panzer-Sicherungskompanie z.b.V. (Pz.Sich.Ko), jonka henkilövahvuus oli 1+10+43.
Komppanialla oli panssarivaunujen lisäksi yksi moottoripyörä, kolme kuorma-autoa ja yksi henkilöauto. Kyseinen komppania lakkautettiin 31.7.1943. Komppanian tehtävänä oli lähinnä huoltokuljetusten turvaaminen ja selusta-alueen suojaus.
Vielä tämän jälkeenkin Kuusamoon kuitenkin jäi kahdeksan kevyttä Pz.Kpfw. I Ausf. B panssarivaunua, tehtävänä suojata Kuusamo-Kiestinki huoltotiellä kulkevia huoltokolonnia, sekä auttaa kelirikkoaikana kuorma-autoja huonokuntoisilla teillä irti mudasta.
Lähdeluettelo
- Panzer I, url: http://www.tanks-encyclopedia.com, 20.1.2019