Pz.Kpfw. VI Ausf. B Tiger II

Yleistä

Tammikuussa 1943 Saksan panssariasetoimisto Wa.Prüf 6 antoi käskyn suunnitella uusi raskas Tiger panssarivaunu, johon voitaisiin asentaa uusi, erittäin tehokas 8.8cm Kw.K 43 L/71 panssarikanuuna. Tämä tykki oli ominaisuuksiltaan samanlainen ja yhtä tehokas kuin Jagdpantherissa käytetty 8.8cm Pak 43/3 L/71. Pz.Kpfw. VI Tiger I:een sitä ei voinut kokonsa puolesta asentaa. Suunniteltavan vaunun etupanssarointia piti myös parantaa, se piti nostaa 150 mm:iin.

Tehtävä annettiin jälleen kerran Henschelille ja Porschelle. Molempien suunnitelmat olivat erittäin samankaltaisia, mutta Henschelin versio oli nopeammin toteutettavissa. Siinä käytettiin paljon jo testattuja osia, joita käytettiin PzKpfw V Panther vaunuissa. Sivujen panssarointi pysyin ennallaan. Vaunun tykkitorni muotoiltiin saman tyyliseksi kuin hyväksi havaitussa Pz.Kpfw. V Panther vaunussakin.


Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf. B - Königstiger.

Tykkitorni

Pz.Kpfw. VI Ausf. B - Königstiger vaunuun oli olemassa kaksi erivalmistajien valmistamaa tykkitornia, Porcshe P2 ja Henschel H3. Vaikka ilmeisesti molemmat tornit oli suunnitellut Krupp AG. Henschelin torni oli 1 300 kg painavampi ja sen sisään mahtui enemmän ammuksia. H3 tornilla varustettuun vaunuun sopi kuusi ammusta enemmän. Henchelin H3 tykkitorni oli kaikissa sarjavalmisteisissa vaunuissa. Vaikeasti valmistettava P2 torni oli 50 alkusarjan vaunussa.

Tiger P2 (Porsche) tornin valmistus aloitettiin 7.12.1942 ja sitä ehdittiin valmistaa 50 kpl. Valmistetut tornit asennettiin alkusarjan Tiger II vaunuihin. Tiger H3 (Henschel) tornin valmistus aloitettiin tammikuussa 1943. Paremmin panssaroituja ja samalla raskaampia Henschel torneja asennettiin Königstiger N:o 51:stä lähtien.

Tykkitornin pyöritysmoottorin tehtävänä oli kääntää tykkitornia haluttuun suunntaan. Königstiger vaunussa pyöritysmoottorina oli Boehringer-Sturm L4S hydraulimoottori. Tornin pyörimisnopeus oli verrannollinen panssarivaunun moottorin kierroslukuun, mitä suurempi kierrosnopeus, sitä enemmän voimaa välittyi tornia kääntävälle hydraulimoottorille.

Tornin kääntyminen 360°
  • - 19 s, moottori kierrokset 2000 rpm
  • - 25 s, moottorin kierrokset 1500 rpm
  • - 36 s, moottorin kierrokset 1000 rpm
  • - 60 s, pelkällä pyöritysmoottorilla
  • - teoriassa 10 s, 3 000 rpm, mutta ilm. max rpm oli 2500
Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf. B - Königstiger (Henchel tykkitorni). Kuva: Bovington tank museum.

Tykki

Panssarivaunuun asennettiin tykkitoimiston Wa.Prüf 4 hyväksyttyä 8.8cm Kw.K 43 L/71. Tykki otettiin tuotantoon Wa.Prüf 6 hyväksynnällä lokakuussa 1943. Valmistajina toimi Friedrich Krupp AG, Essenissä ja Rheinmetall-Borsig AG, Düsseldorf. Tykki oli melkein sama kuin Jagdpanthereihin asennettu 8.8 cm Pak 43/3 L/71. Tykki käytti samoja ampumatarvikkeita ja oli yhtä tehokas.

Tykin tähtäin laitteena käytettiin aluksi TZF 9d monokulaaritähtäintä, eli tähtäimen läpi katsottiin yhdellä silmällä. Se korvattiin toukokuusta 1944 alkaen uudella TZF 9b/1 binokulaaritähtäimellä. Sen läpi voitiin nimensä mukaisesti katsoa kahdella silmällä.

Tykin osumatarkkuus


8.8cm Kw.K 43 L/71
 
  Ammus 100 m 500 m 1000 m 1500 m 2000 m 2500 m 3000 m
 
- PzGr 39/43 Harj. 100 % 100 % 100 % 95 % 85 % 74 % 61 %
- PzGr 39/43 Tst 100 % 100 % 85 % 61 % 43 % 30 % 23 %
- PzGr 40/43 Harj. 100 % 100 % 100 % 97 % 89 % 78 % 66 %
- PzGr 40/43 Tst 100 % 100 % 89 % 66 % 47 % 34 % 25 %
 

Ampumatarvikkeet

Vaunussa oli tilaa tykkitornin mallista riippuen joko 80 tai 86 ammukselle. Ammuksia on kolmea tyyppiä; panssarikranaatti, onteloammus ja sirpalekranaatti. Panssarikranaateista puolestaan oli käytettävissä kaksi mallia:

  • - 8.8cm Pzgr. 39/43, APCBC-HE, 1000 m/s
  • - 8.8cm Pzgr. 40/43, APCR, 1130 m/s
  • - 8.8cm Gr.39 HL, HEAT, 880 m/s
  • - 8.8cm Sprgr 43, HE, 750 m/s

Läpäisykyky
 
  Ammus Kulma 100 m 500 m 1000 m 1500 m 2000 m
 
- PzGr 39/43 30° 202 185 165 148 132
- PzGr 39/43 90° 232 219 204 190 176
- PzGr 40/43° 30° 237 217 193 170 152
- PzGr 40/43 90° 300 270 237 205 175
- Gr.39 HL 30° 90 90 90 90 -
 

Tekniset tiedot

Königstiger
 
Mitat
- pituus (runko) 6,4 m
- kokonaispituus 10,3 m
- leveys 3,76 m
- korkeus 3,08 m
- paino (tst) 68 500 kg (H3 69 800 kg)
- maavara 50,0 cm
- kääntösäde 4.8 m
   
Moottori Maybach HL 230 P30
- teho 690 hv (515 kW)
- nopeus 38 km/h (20 km/h)
- polttoaine be (869 litraa)
- toimintasäde 170 km (80 km)
- paino -
   
Aseistus 8,8cm Kw.K 43 L/71
- kaliiperi 8,8 cm
- putken pituus 6,3 m (L/71)
- rihlapalkit 32 kpl
- tykin paino 2 265 kg (4 380 kg)
- tulinopeus 4-6 lk./min
- putken kesto 1 200 laukausta
- tähtäin TZF9c x2.5/x5.0
- ammukset (P2) 80 kpl (50% AP)
- ammukset (H3) 86 kpl (50% AP)
- konekivääri (torni) MG 42
- ammukset -2 925 kpl (yhteensä)
- konekivääri (runko) MG 42
- ammukset -
   
- miehistö 5
 

Panssarointi

Königstiger
 
      Vahvuus Kulma
  - runko edessä yläosa 150 mm / 40°
  - runko edessä alaosa 100 mm / 40°
  - runko sivut yläosa 40 mm / 0°
  - runko sivut alaosa 40 mm / 0°
  - runko takana yläosa 80 mm / 60°
  - runko takana alaosa 80 mm / 60°
  - runko katto 40 mm / 0°
  - runko pohja 40 mm / 0°
  - torni edessä 180 mm / 80°
  - torni sivut 80 mm / 70°
  - torni takana 80 mm / 70°
  - torni katto 40 mm / 12°
  - torni mantletti - mm / -°
 

Moottori

Vaunun moottorit (Maybach HL 230 P30) valmisti pääosin Maybach Motorenbau Friedrichshafenissa ja osan Auto-Union moottoritehdas Chemnitzissä, ilmeisesti myös Daimler-Benz, Stuttgartissa osallistui moottorien valmistukseen. Maybach OG 40 vaihdelaatikot valmisti Zahnradfabrik, Friedrichshafenissa.


Tiger II
Lähikuva Pz.Kpfw. VI Ausf. B - Königstiger telasta. Kuva: Panssarimuseo, Parola, Mikko Rautiainen.

Zimmerit

Tiger vaunut pinnoitettiin tehtaalla antimagneettisella Zimmerit massalla. Massauksesta luovuttiin Wa.Prüf 6 käskyllä syyskuussa 1944. Ensimmäiset vaunut ilman Zimmerit massaa valmistuivat 11.9.1944 (Fgst 280243 alkaen). Zimmerit

Maalaus

Tehtaalla vaunut maalattiin tumman keltaisiksi (RAL 7028). Ennen rintamalle lähettämistä vaunut maalattiin, oliivin vihreällä (RAL 6003) ja puna-ruskealla (RAL 8017). Jos tumman keltaista pohjamaalia (RAl 7028) ei ollut käytettävissä, voitiin tuolloin käyttää tumman harmaata (RAL 7021). Naamiomaalauksesta annettiin 20.11.1944 uusi ohje. Sen mukaan primerinä käytettiin tumman vihreätä (RAl 6003) ja punaisen ruskeata (RAl 8017), jonka päälle maalattiin tumman keltaisia täpliä (RAL 7028). Lue lisää: RAL-värikoodit


Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf. B - Königstiger, Deutsches Panzermuseum, Munster. Kuva © Sampo Pönkä 2014

Tuotanto

Lokakuussa 1942 Heereswaffenamt tilasi 176 Tiger II vaunua. Marraskuussa 1942 tilauskantaa laajennettiin kattamaan 350 vaunun valmistus. Ensimmäinen Tiger II ajoi ulos tehtaalta syyskuussa 1943.

20.10.1943 esiteltiin Henschelin puinen Tiger II malli Adolf Hitlerille. Joulukuussa 1943 Henschelin tehdas Kasselissa aloitti valmistelut tuotantoa varten. Tuotanto aloitettiin tammikuussa 1944. Wa.Prüf.6 nimesi vaunun 2.6.1943 Pz.Kpfw. Vi Tiger Ausf. B:ksi. Yleinen nimitys oli myös Tiger II. 11.12.1944 vaunua alettiin kutsua nimellä "Königstiger".

Tiger II vaunun panssarilevyt olivat paksuja ja suurikokoisia, siten myös erittäin painavia ja hankalia käsitellä. Tuotannon nopeuttamiseksi otettiin käyttöön happi-asetyleeni leikkausmenetelmä. Leikkausjälki oli niin hyvä, ettei sen jälkeen reunoja enää tarvinnut hioa. Tämän uuden työmenetelmän ansioista kyseinen työvaihe oli nyt 4-7 kertaa nopeampi.

Asetoimisto hyväksyi ensimmäiset kolme vaunua (Fgst. Nr. 280001-280003) tammikuussa 1944. Tarkoituksena oli kiihdyttää tuotantoa niin, että kuukaudessa valmistuisi 50 vaunua. Tilauskantaakin oli jälleen laajennettu kattamaan kaikkiaan 1 234 vaunua.

Toukokuussa 1944 oli valmiina 100 Tiger II vaunua. Tuotantoa jatkettiin maaliskuuhun 1945 asti, jolloin oli valmistettu kaikkiaan 489 Tiger II vaunua.


Tuotanto kuukausittain
 
Vuosi / kuukausi Tavoite Tuotanto
 
- 11/1943 1 1
- 12/1943 2 0
- 1/1944 3 5
- 2/1944 5 5
- 3/1944 6 6
- 4/1944 12 6
- 5/1944 20 15
- 6/1944 25 32
- 7/1944 45 45
- 8/1944 80 94
- 9/1944 100 63
- 10/1944 120 26
- 11/1944 40 26
- 12/1944 60 56
- 1/1945 60 40
- 2/1945 35 42
- 3/1945 45 30
     
 

Ilmapommitusten vaikutus

Henschelin valmistamien Tiger II vaunujen tuotanto kärsi liittoutuneiden ilmapommistusten aiheuttamista vahingoista. Liittoutuneet pudottivat 22., 27. ja 28.9. sekä 2. ja 7.10.1944 yhteensä 4 698 tonnia pommeja, kohteenaan Henschelin tehdas. Pommitus tuhosi 95 % tehtaan pinta-alasta. 15.12.1944 suoritettu pommitus aiheutti myös tuntuvia viivästyksiä. Pommitusten on laskettu aiheuttaneen sen, että 657 Tiger II vaunua jäi valmistamatta.

Amerikkalaiset joukot valtasivat Henschel umd Sohn vaunutehtaan 31.3.1945. Vallatusta tehtaasta löydettiin tuolloin kahdeksan miltei valmista Tiger II vaunua. Wegmann Waggonfabrik AG Kasselista oli toimittanut viimeisen erän H3 tykkitorneja 22.3.1945. Osa niistä oli tehtaan valtauksen aikaan vielä kiinnittämättä.

Rintamalla

Ensimmäiset Tiger II vaunut siirrettiin harjoitus yksiköille helmikuussa 1944 ja toukokuussa niitä alettiin siirtää rintamalle. kaikki Tiger II vaunut sijoitettiin erillisiin raskaisiin panssaripataljooniin. Tiger II oli erinomainen vaunu sillä se pystyi helposti tuhoamaan kaikki vastustajat niin länsi kuin itärintamallakin. Se olikin toisen maailman sodan voimakkain panssarivaunu. itse asiassa vain harvat aseet pystyivät sen tuhoamaan ja silloinkin erittäin lyhyeltä matkalta. Vaunuja ei kuitenkaan pysytty valmistamaan riittävän suuria määriä jotta sillä olisi ollut merkitystä sodan kulkuun.

Tiger II pystyi tuhoamaan Sherman tankin 2 000 metrin päästä. Tarkoitus oli päästä vieläkin parempaan tulokseen aseistamalla Tiger II 10.5cm KwK L/68 tykillä, mutta hanketta ei ehditty koskaan toteuttaa.


Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf.B. Königstiger Kuva: BA-MA

Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf.B. Königstiger huoltotoimenpiteitä kentällä. Kuva: BA-MA

Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf. B. Königstiger vaunulla varustettu s.Pz.Abt.503 Sennelagerissa 25.9.1944. Tämä raskas panssaripataljoona osallistui lokakuussa 1944 Unkarin operaatioon (Unternehmen Panzerfaust), joka tähtäsi Unkarin varmistamiseen. Kuva: BA-MA

Tiger II
Pz.Kpfw. VI Ausf. B. Königstiger vaunulla varustettu s.Pz.Abt.503 Sennelagerissa 25.9.1944. Vaunu numero 300 kuului 3.komppanian (3./s.Pz.Abt 503) päällikölle Leutnant Richard Freiherr von Rosenille. Kuva: BA-MA

Lähdeluettelo

  • - Sd.Kfz.182 Pz.Kpfw. VI Tiger Ausf. B "Königstiger", Waldemar Troja
  • - OSPREY, King Tiger - Heavy Tank, 1942-1945, Tom Jentz, Hilary Doyle, Peter Sarson
  • - King Tiger, Heavy tank 1942 -1945, New Vanguard, Tom Jentz, Hillary Doyle and Peter Sarson
  • - H.Dv.481/60, Merkblatt f¸r die Munition der 8.8cm Kampfwagernkanone 36, 8.1.1943
  • - WW2Aircraft.net, url: http://www.ww2.aircraft.net, 5.2.2012
  • - WW2 Ballistics, Amor and Gunnery, Robert Livingston and LOrrin Bird
  • - WWII Technical Database, url: http://www.tarrif.net, 5.2.2011
  • - Achtung Panzer, url: http://www.achtungpanzer.com, 23.1.2012
  • - Encyclopedia of german tanks of world war two, Peter Chamberlain and Hilary Doyle, 2001
  • - Axis History Forum, url: http://forum.axis.history.com, 25.1.2012

5.2.2011 (26.7.2025 09:15)