Kenttärata - Heeresfeldbahn

Luftwaffenbahnhof - Kuusamo L

Kenttäradan ns. ilmavoimienasema eli Kuusamo L (Luftwaffenbahnhof) sijaitsi kilometrillä 178.0, Vanttajan alueella Lämsänkyläntien ja Hiltusentien risteyksen itäpuolella.29 Asemasta käytettiin myös nimeä Vanttaja II. Aseman länsipuolella sijaitsi OT-Lahtela, joka oli tarkoitettu lähinnä kenttärataa rakentavien puolalaisten työvelvollisten majoittumista varten.9,152


kartta Kuusamo L
Ilmavoimien asema - Luftwaffenbahnhof (Kuusamo L) ja OT-Lahtela. Kartta: © TH 2021

Ilmavoimien aseman liikennepaikan pituus oli 268 metriä ja vaihteita oli 12 kappaletta. Asemalla työskenteli kesällä 1944, kaikkiaan 15 asemamiestä. Aseman ratapihalla sijaitsi kaksi asemarakennusta, betonivarasto ja muutamia varastorakennuksia. Kiskotus valmistui 29.4.1944 ja ns. sorastus oli valmis 1.5.1944. Saksalaiset rakensivat liikennepaikan valmiiksi ja lopettivat ratatyöt pian tämän jälkeen.11,152 Ilmavoimien aseman sivuraiteen (ammusraiteen) varressa sijaitsi viisi ammusvarastoa, kooltaan noin 20 x 20 metriä.500 Varastot oli kaivettu suojaan, osin soraharjun sisään. Näissä varastoissa säilytettiin ilmatorjuntatykkien ammuksia, sekä lentokoneiden lentopommeja ja konetykkien ammuksia. Ampumatarvikkeita kuljetettiin varastoilta kuorma-autoilla edelleen Kiestingin suunnalle, sekä Pontsalenjoen lentotukikohtaan.

Ilmavoimien aseman luoteispuolella sijaitsi OT-Lahtelan tieleirialue, jonne majoitettiin rataa rakentaneet puolalaiset työvelvolliset. Rataa rakentaneet neuvostoliittolaiset sotavangit oli majoitettu Sänkikankaan vankileiriin. Sieltä heidät marssitettiin joka aamu ratatyömaalle ja illalla raskaan työpäivän päätteeksi takaisin.500,506 Kenttäradan oli tarkoitus jatkua Kuusamosta aina Kiestinkiin asti, mutta rakentaminen lopetettiin 15.8.1944, kilometrille 178,328.29


Kuusamo L ammusraide
Ilmavoimien aseman työmaa (Luftwaffen Bahnhof – Kuusamo L). Kuvassa taustalla KML-3 -dieselveturi, jonka kuljettaja istuskelee veturin puskurilla, kun soravaunuja täytetään. Kuva: BA-MA, E. Heinzelmann.

Kenttäradan pääte
Tähän päättyi Kenttäradan rakentaminen syksyllä 1944, kilometrille 178,328. Kuva: © TH 21.8.2005
Kenttärata Vanttajan alueella, Kuusamo F ja L

Vanttajan alue muodostaa mielenkiintoisen kokonaisuuden, sillä alueella on Kuusamo F (Rehuasema), josta kenttärata kulkee Salpalinjan asemien halki ilmavoimien asemalle (Kuusamo L). Lisäksi alueella on OT-Lahtela, jossa kenttärataa rakentavat puolalaiset työvelvolliset majoittuivat.500,506


Kuusamo F ja L
Kuusamo F ja L      Rehuaseman (Kuusamo F) ja Ilmavoimien aseman (Kuusamo L) alue kesällä 1944. Kartta: © TH 2021


Syksy 1944

Suomalaisten tehtyä aselevon Neuvostoliiton kanssa syyskuussa 1944, alkoi alueella kiireinen evakuointi. Sen yhteydessä saksalaiset järjestelmällisesti tuhosivat radan vaihteet, rummut, asemarakennukset sekä ratapihalla sijainneen betonivaraston. Tässä yhteydessä ammusraiteen varressa olevat ammusvarastot tyhjennettiin. Käyttämättä jääneitä lentopommeja käytettiin mm. erilaisten kohteiden miinoittamisessa ja hävittämisessä. Ampumatarvikkeita ei missään tapauksessa haluttu jättää puna-armeijan käsiin.26,500


Asemarakennuksen jäännökset
Ilmavoimien aseman asemarakennuksen kivijalan palasia 4.8.2002. Kuva: © TH 2002

Betonivarasto
Ilmavoimien aseman betonivaraston jäännöksiä 4.8.2002. Kuva: © TH 2002

Lähdeluettelo

  • - 9. Elintilan junailijat - Rautateitä ja hallintoa jatkosodan vuosina, Matti Haro
  • - 11. Heeres Feldbahnen - Heeresfeldbahnstrecken in Finnland 1942-1944, Alfred B. Gottwaldt, 1986
  • - 26. Kenttäradan monet kasvot, Saksalaisten kenttärata 1942-1944 Hyrynsalmelta Kuusamoon, Jaakko Heikkinen, 1998
  • - 29. Kenttäradan monet kasvot, Saksalaisten kenttärata 1942-1944 Hyrynsalmelta Kuusamoon, Jaakko Heikkinen, 1998
  • - 152. Kansa Taisteli 5/1985, Saksalaisten lennokas kenttärata, Aaro Salmela
  • - 500. Haastattelut, Aarre Kinnunen, 1985–2001
  • - 506. Tauno Vanttaja, 3.2.2003, 2.6.2004

1.5.2002 17:19 (10.4.2022 11:04)