Kenttärata - Heeresfeldbahn
Luftwaffenbahnhof - Kuusamo L
Kenttäradan ns. ilmavoimienasema eli Kuusamo L (Luftwaffenbahnhof) sijaitsi kilometrillä 178.0, Vanttajan alueella Lämsänkyläntien ja Hiltusentien risteyksen itäpuolella.29 Asemasta käytettiin myös nimeä Vanttaja II. Aseman länsipuolella sijaitsi OT-Lahtela, joka oli tarkoitettu lähinnä kenttärataa rakentavien puolalaisten työvelvollisten majoittumista varten.9,152
Ilmavoimien aseman liikennepaikan pituus oli 268 metriä ja vaihteita oli 12 kappaletta. Asemalla työskenteli kesällä 1944, kaikkiaan 15 asemamiestä. Aseman ratapihalla sijaitsi kaksi asemarakennusta, betonivarasto ja muutamia varastorakennuksia. Kiskotus valmistui 29.4.1944 ja ns. sorastus oli valmis 1.5.1944. Saksalaiset rakensivat liikennepaikan valmiiksi ja lopettivat ratatyöt pian tämän jälkeen.11,152 Ilmavoimien aseman sivuraiteen (ammusraiteen) varressa sijaitsi viisi ammusvarastoa, kooltaan noin 20 x 20 metriä.500 Varastot oli kaivettu suojaan, osin soraharjun sisään. Näissä varastoissa säilytettiin ilmatorjuntatykkien ammuksia, sekä lentokoneiden lentopommeja ja konetykkien ammuksia. Ampumatarvikkeita kuljetettiin varastoilta kuorma-autoilla edelleen Kiestingin suunnalle, sekä Pontsalenjoen lentotukikohtaan.
Ilmavoimien aseman luoteispuolella sijaitsi OT-Lahtelan tieleirialue, jonne majoitettiin rataa rakentaneet puolalaiset työvelvolliset. Rataa rakentaneet neuvostoliittolaiset sotavangit oli majoitettu Sänkikankaan vankileiriin. Sieltä heidät marssitettiin joka aamu ratatyömaalle ja illalla raskaan työpäivän päätteeksi takaisin.500,506 Kenttäradan oli tarkoitus jatkua Kuusamosta aina Kiestinkiin asti, mutta rakentaminen lopetettiin 15.8.1944, kilometrille 178,328.29
Kenttärata Vanttajan alueella, Kuusamo F ja L
Vanttajan alue muodostaa mielenkiintoisen kokonaisuuden, sillä alueella on Kuusamo F (Rehuasema), josta kenttärata kulkee Salpalinjan asemien halki ilmavoimien asemalle (Kuusamo L). Lisäksi alueella on OT-Lahtela, jossa kenttärataa rakentavat puolalaiset työvelvolliset majoittuivat.500,506
Syksy 1944
Suomalaisten tehtyä aselevon Neuvostoliiton kanssa syyskuussa 1944, alkoi alueella kiireinen evakuointi. Sen yhteydessä saksalaiset järjestelmällisesti tuhosivat radan vaihteet, rummut, asemarakennukset sekä ratapihalla sijainneen betonivaraston. Tässä yhteydessä ammusraiteen varressa olevat ammusvarastot tyhjennettiin. Käyttämättä jääneitä lentopommeja käytettiin mm. erilaisten kohteiden miinoittamisessa ja hävittämisessä. Ampumatarvikkeita ei missään tapauksessa haluttu jättää puna-armeijan käsiin.26,500