T-20 Komsomolets

Yleistä

Neuvostoliitossa suunniteltiin vuonna 1936, telaketjutraktori T-20 Komsomolets (бронированный гусеничный тягач "Комсомолец Т-20). T-20 suunniteltiin pääsuunnittelija N.A. Astrovin johdolla Moskovassa, tehtaalla nro 37, joka oli myös T-20:n pääasiallinen valmistaja. T-20 oli suunniteltu kevyesti panssaroiduksi, telavetoiseksi tykinvetäjäksi (telaketjutraktori). T-20:stä on käytetty useita eri nimityksiä; T-20 telaketjutraktori, telavetäjä ja panssaroitu tykinvetäjä.

T-20:n testit suoritettiin elo-marraskuussa 1937 ja otettiin sen jälkeen sarjatuotantoon. T-20 telaketjutraktoreita valmistettiin vuosina 1937–1941, kolmen tehtaan toimesta. Tarkka tuotantomäärä ei ole tiedossa, mutta arviot liikkuvat 4 400 – 7 780 kappaleen välillä. Valmistuksesta vastasivat; tehdas nro 37 (Moskova), STZ (Stalingrad) ja GAZ (Gorki). Tuotanto lopetettiin vuoden 1941 aikana, koska tuotannon voimavarat piti kohdentaa T-34 panssarivaunujen tuotantoon.

T-20 Komsomolets telatraktori

T-20 Komsomolets (miehistön pressukatoksen metallituet ovat paikoillaan). Kuva: SA-kuva.

T-20 Komsomolets telaketjutraktorissa, oli ajajan paikan lisäksi hallintalaitteet myös johtajan paikalla. Tarkoituksena oli, että jos ajaja haavoittui tai kaatui, johtaja voisi jatkaa ajamista. T-20:n ajaja ja johtaja oli sijoitettu kevyesti panssaroidun ohjaamon sisään. Oikealle puolelle sijoitettu johtaja, toimi tarvittaessa myös konekivääriampujana (7.62 mm DT). T-20:n taka-osassa on istumapaikat kuudelle tykkimiehelle, joiden sääsuojaksi voitiin asentaa eräänlainen pressukatos.

T-20 telaketjutraktorista oli olemassa kolme, hieman toisistaan poikkeavaa versiota
  • - m/1937, startti edessä, pyöreä asekilpi, käytetty pulttaus ja niittaustekniikkaa
  • - m/1939, startti takana, pyöreä asekilpi, käytetty pulttaus ja niittaustekniikkaa
  • - m/1940, startti edessä, ovaali asekilpi, käytetty hitsaustekniikkaa ja luukun reunat pyöristetty

Puna-armeija käytti T-20 -telatraktoria lähinnä 45 mm 53-K panssarintorjuntatykin, 76 mm F-22 panssarintorjuntatykin ja 120 mm M1938 kranaatinheittimen vetoajoneuvona.

Tekniset tiedot

T-20 Komsomolets
 
- tyyppi telatraktori    
- moottori GAZ-M    
- teho 50 hv    
- nopeus 48 km/h (maantiellä)  
- toimintasäde 250 km    
- pituus 3,45 m    
- leveys 1,86 m    
- korkeus 1,58 m    
- paino 3 500 kg (4 100 kg)    
- miehistö 2    
- panssarointi 7 – 10 mm    
- käyttöönotto 1937    
- tuotanto 4 400 – 7 780 kpl    
- hinta -    
 

Saksassa

Saksan armeija sai varsinkin operaatio Barbarossan aikana lukuisan määrän T-20 telaketjutraktoreita sotasaaliikseen. Myös Kiestingin suunnalla toimineella XVIII vuoristoarmeijakunnan (XVII Geb.AK) joukoilla oli näitä sotasaaliiksi saatuja telavetäjiä käytössään. Saksan armeijan kirjanpidossa T-20 esiintyi nimikkeellä Leichter Artillerieschlepper STZ 3 630(r).

Suomessa

Suomalaiset saivat T-20 -telaketjutraktoreita sotasaaliiksi jo talvisodassa. Kaikkiaan sotien aikana suomalaisten käsiin jäi 210 kpl T-20 -telavetäjää. Erään toisen arvion mukaan sotasaaliiksi olisi jäänyt jopa 500 kpl T-20 telavetäjää. Suomalaiset vetivät tällä ajoneuvolla 37 mm-, 45 mm- ja 75 mm panssarintorjuntatykkejä.

T-20 Komsomolets panssaroitu telavetäjä (telatraktori) m1940. Tässä sotasaaliiksi jääneessä telatraktorissa on Laguksen panssaridivisioonan tunnus. Kuva: Tykistömuseo Hämeenlinna 9.7.2013 TH
T-20 Komsomolets panssaroitu telavetäjä (telatraktori) m1940. Kuva: Tykistömuseo Hämeenlinna 9.7.2013 TH

Lähdeluettelo

  • - Komsomolets Artillery Tractor, url: https://tanks-encyclopedia.com, 22.3.2021
  • - Panssaroitu tykinvetäjä T-20 Komsomolets m1940, url: https://kuhmo.fi, 23.3.2021
  • - Komsomolets armored tractor, url: https://military.wikia.org, 23.3.2021

1.8.2011 (28.3.2021 10:42)