Sd.Kfz.3 Maultier
Yleistä
Saksalaiset suunnittelivat vuoden 1941 lopulla, Sd.Kfz.3 Maultier puolitelakuorma-autoja, Opel, Ford ja Magirus kuorma-automallien pohjalta. Käytännössä kuorma-auton taka-akseli poistettiin ja tilalle asennettiin telapyörästöt, joissa kummassakin oli vetävät rullat, sekä jousitetut Hortsmann iskunvaimennetut apurullaparit. Telapyöriin oli kiinnitetty kevyestä Pz.Kpfw. I panssarivaunusta tutut telaketjut. Maultier-puolitelakuorma-autoja käytettiin lähinnä erilaisissa tavarankuljetus, miehistönkuljetus – ja vetotehtävissä.
Sen jälkeen, kun Saksan eteneminen itärintamalla vuonna 1941 oli pysähtynyt, erittäin huonojen tieolosuhteiden (rospuuttokausi sekä talviaika), jouduttiin mahdollisimman nopeasti hankkimaan suuria määriä ajoneuvoja, jotka selviytyisivät näistä olosuhteista.
Tuotannon nopea kasvattaminen jo valmistuksessa olevien, teknisesti suhteellisen monimutkaisten puolitela-ajoneuvojen osalta, ei kuitenkaan ollut mahdollista. Tämän vuoksi vuoden 1942 alusta alkaen, otettiin tuotantoon Sd.Kfz.3 Maultier (muuli) -tyyppiset puolitelakuorma-autot. Näitä kuorma-autoihin perustuvia ajoneuvoja voitiin valmistaa nopeasti.