Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Olemme tutkineet Kuusamo-Kiestinki suunnan historiaa,
jo vuodesta 1999 alkaen. Tarkoituksena on koota kyseisen alueen koko
sotahistoria, tälle verkkosivustolle.
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sivustolla esitellään sotatoimialueen, kylät, maantiet, vaarat, vesistöt, sillat yms. Tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumien paikat entistä paremmin...
Joukko-osastot
Kuusamo-Kiestinki suunnalla 1941–1944 toimineiden suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Leichter Panzerspähwagen - Sd.Kfz.221
Yleistä
Sd.Kfz.221 Leichter Panzerspähwagen (kevyt panssaritiedusteluajoneuvo) suunniteltiin vuonna 1935, Eisenwerk Weserhütte AG:n toimesta, Bad Oeynhausenissa. Se suunniteltiin korvaamaan vanhentunut Kfz.13/14 tiedusteluajoneuvo. Sd.Kfz.221 rakennettiin s.Pkw Horch 801 -ajoneuvon alustalle. Sd.Kfz.221 oli varsin suosittu rintamakäytössä, lähinnä luotettavuutensa vuoksi. Vuonna 1942 sen kuitenkin korvasi uusi Sd.Kfz.222, joka oli paremmin aseistettu ja panssaroitu.
Aseistus
Sd.Kfz.221 panssaritiedusteluajoneuvojen alkupään valmistussarjoissa oli aseistuksena 7,92 mm MG 34 konekivääri. Joissakin valokuvissa on ollut nähtävissä, että ajoneuvoon on vuonna 1941 sovitettu myös Pz.B.39 panssarintorjuntakivääreitäkin. Vuonna 1942 useimpiin Sd.Kfz.221 ajoneuvoihin asennettiin 2.8cm s.Pz.B 41 (2.8cm schwere Panzerbüchse 41) raskas panssarintorjuntakivääri.
2.8cm s.Pz.B.41 panssarintorjuntakiväärissä käytettiin yleensä ampumatarvikkeena panssariammusta (2.8cm Pzgr Patr 41) ja sirpaleammusta (Sprgr Patr 41). 131 grammaa painavassa panssariammuksessa oli tungsten ydin, mikä paransi läpäisykykyä. Projektiilin lähtönopeus oli 1 400 m/s ja läpäisi terästä 500 metrin päässä jopa 52 mm, 30 asteen iskukulmalla. Tehokas ampumaetäisyys molemmilla ampumatarvikkeella, oli vain noin 800 metriä.
2cm KwK 30 L/55 -automaattitykkejä asennettiin vain parannettuun versioon Sd.Kfz.222:een, jossa oli hieman aiempaa suurempi torni.
Moottori
Ajoneuvossa oli Horsch 3,5 litran nestejäähdytteinen V8-moottori. Ajoneuvon maksiminopeus maantiellä oli 80 km/h ja käytettäessä nelipyöräohjausta, putosi nopeus neljännekseen, 20 km/h.
Renkaat
Ajoneuvossa oli 210 x 18 -renkaat, joiden sisäosa oli luodin kestävä. Jos taistelutilanteessa renkaisiin tuli osumia, pystyi ajoneuvo ajamaan suojaan, vaihtamaan uuden renkaan.
Panssarointi
Ajoneuvon rungon etuosan panssarointi oli 8 mm vahvaa ja panssarilevyt 36–37 asteen kulmassa. Rungon alaosa oli V-muotoinen ja sen panssarilevyt 35 asteen kulmassa. Rungon sivuilla panssarilevyjen vahvuus oli 8 mm. Vuonna 1939 panssarointia parannettiin, jolloin etupanssaroinnin vahvuus oli 14,5 mm.
Tornin halkaisija oli 1,45 m ja sen teräslevyjen vahvuus oli 8 mm. Tornin teräslevyt oli asennettu 10 asteen kulmaan. Torniin oli kiinnitetty 7,92 mm MG 13 ja siihen oli varattu 1 000 patruunaa. MG 13 konekivääri korvattiin huhtikuusta 1938 alkaen, modernilla MG 34 konekiväärillä, jonka ampumakoro oli -30° – +70°. Itse torni pyöri ympäri täydet 360 astetta. Tornissa ei ollut varsinaista luukkua, vaan eräänlaiset kehystetyt metalliverkkoläpät, joiden tarkoitus oli estää käsikranaatin nakkaamisen ajoneuvon sisään.
Radio
Sd.Kfz.221 tiedusteluajoneuvoissa ei alkuun ollut radiokalustoa, mutta vuodesta 1941 alkaen, joihinkin ajoneuvoihin asennettiin FuG 3 tai vaihtoehtoisesti FuG 5, lyhyen kantaman radio.
Miehistön aseistus
Vaunun kaksihenkinen miehistö aseistettiin alkuun MP18 konepistooleilla, mutta ne korvattiin myöhemmin MP 38 ja MP 40 konepistooleilla. Aseistukseen kuului myös kuusi käsikranaattia ja 27 mm valopistooli.
Tuotanto
Sd.Kfz.211:n Horch-ajoneuvorungot valmistettiin, Auto Union AG:n tehtaalla Zwickaussa. Ajoneuvojen kokoaminen suoritettiin kahdella tehtaalla, F. Schichau Elbingissä ja Maschinenfabrik Niedersachsen Hanoverissa.
Sd.Kfz.221 -ajoneuvoja valmistettiin vuodesta 1935 alkaen ja tuotanto lopetettiin vuonna 1942, kun se korvattiin uudella Sd.Kfz.222 mallilla. Jäljelle jääneitä Sd.Kfz.221 -ajoneuvoja muutettiin radio- ja komentoajoneuvoiksi.
Tuotantoon otti osaa useat tehtaat mm; Auto-Union, Daimler-Benz, Weserhütte, F. Schichau, Maschinenfabrik Niedersacjsem ja Deutsche-Werke. Ajoneuvomallin kokonaistuotanto oli 2 394 kpl ja yhden ajoneuvon valmistaminen maksoi 23 420 RM.
Tekniset tiedot
Leichter Panzerspähwagen - Sd.Kfz.221
- tyyppi
kevyt panssaroitu tiedusteluajoneuvo
- moottori
AU/Horsch 3,5 l V8
- teho
75–80 hv
- nopeus
80–90 km/h
- toimintasäde
320 km (200 km)
- pituus
4,56 m
- leveys
1,95 m
- korkeus
1,7 m
- paino
4 850 kg
- miehistö
2 (johtaja/ampuja ja ajaja)
- panssarointi
+ edessä
8 mm / 35° (myöh. 14 mm)
+ takana
5 mm / 35°
+ sivuilla
8 mm / 35°
+ pohja
5 mm / 0°
+ katto
5 mm / 0°
+ torni
8 mm / 10°
- käyttöönotto
1935
- tuotanto
2 394 kpl
- hinta
23 420 RM
Rintamalla
Tyypillisesti saksalaisella jalkaväkidivisioonalla oli kolme Sd.Kfz.221 tiedusteluajoneuvoa, kun panssaridivisioonassa niitä oli 20 kpl. Waffen-SS divisioonissa niitä oli yleensä 10–14 kpl. Sd.Kfz.221 ajoneuvot sijoitettiin divisioonissa, niiden tiedusteluosastoihin (Aufklärungs-Abteilung).
Ainakin 290 Sd.Kfz.221 tiedusteluajoneuvoa otti osaa Puolan valloitukseen syksyllä 1939, jolloin niitä menetettiin paljon puolalaisten panssarintorjuntatulituksessa. Heikon panssaroinnin vuoksi, näitä ajoneuvoja menetettiin runsaasti myös kesällä 1940, Ranskan valtauksen yhteydessä. Operaatio Barbarossan alkaessa 22.6.1941, oli vielä noin 210 Sd.Kfz.221 -ajoneuvoa palveluskunnossa.
Kiestingin suunnalla
Suomessa näitä ajoneuvoja nähtiin Kiestingin suunnalla konekivääripataljoona 4:n (Maschinengewehr-Bataillon 4 - M.G.-Btl.4) käytössä. Pataljoonalla oli tiedustelujoukkueen käytössä kolme Sd.Kfz.221 tiedusteluajoneuvoa. Mahdollisesti näitä oli muutamia myös SS-Division Nordin käytössä (tietoa tarkastetaan).
Kuusamo–Kiestinki suunnalla, näitä ajoneuvoja käytettiin usein huoltokolonnien suojaamisessa, yhdessä keveiden Pz.Kpfw. I panssarivaunujen kanssa. Pz.Kpfw. I panssarivaunut oli usein sidottu kiinteisiin puolustuspaikkoihin, mutta Sd.Kfz.221 oli riittävän nopea, kulkeakseen huoltokolonnan edellä. Vuodesta 1942 alkaen Kiestingin suunnan huoltokolonnat tarvitsivat tehokasta suojaamista, vilkastuneen partisaanitoiminan vuoksi.
Sd.Kfz.223
Käytännössä Sd.Kfz.223 oli hyvin pitkälti samanlainen kuin Sd.Kfz.221:kin, mutta siihen oli asennettu 10 watin FuG 10 -radiokalusto. Myös aseistus oli poistettu, eli ajoneuvo oli puhtaasti radioajoneuvo. Tätä versiota valmistettiin vuodesta 1936 alkaen, aina tammikuuhun 1944 asti, käsittäen 567 valmistettua ajoneuvoa.
Lähdeluettelo
- Waffen-Arsenal Band 86, Deutsche Leichte Panzerspähwagen Sd.Kfz.221