Leichter Funkkraftwagen

Yleistä

Nelivetoista Kfz.2 -radioautoa (leichter Funkkraftwagen) alettiin valmistamaan Saksassa vuonna 1936. Ajoneuvo oli tarkoitettu viestiosastojen, kevyeksi radioautoksi. Autossa ei ollut kiinteää kattoa, vaan ainoastaan, taakse kokoontaitettava ”rättikatto”. Tuulilasin saattoi tarvittaessa kaataa saranoidensa varassa eteenpäin, konepellin päälle. Ajoneuvot varustettiin Torn.Fu.b1 -radiolaitteilla, joka oli sijoitettu takapenkin paikalle, apukuskin taakse. Ajoneuvossa oli siis istumapaikat kolmen miehen radioryhmälle. Radioryhmän henkilökohtaiselle aseistukselle, Mauser K98k kiväärireille oli omat asetelineet (kiinnikkeet).

Kfz.2
Leichter Funkkraftwagen Kfz.2

Tuotanto

Autoa valmistivat Stoewer-Werk (Stettin, 1936–1943), BMW (Werk Eisenach, 1937–1940) ja Hanomag (Werk Hannover, 1937–1940), kaikkiaan noin 13 000 kappaletta. Stoewer-Werk valmisti Stettinin tehtaallaan kaikkiaan noin 1 500 kappaletta Kfz.2 ajoneuvoa. Vuosina 1940–1943 Stoewer valmisti yksinkertaistettua mallia, Typ 40, sillä Kfz.2 oli liian raskas, monimutkainen ja epäluotettava.

Tekniset tiedot

Leichter Funkkraftwagen - Kfz.2
 
- tyyppi maastohenkilöauto
- moottori Stoewer AW2, BMW 325, Hanomag 20B
- teho 48–50 hv
- nopeus 80 km/h
- toimintasäde 350 km
- pituus 3,86 m
- leveys 1,69 m
- korkeus 1,9 m
- paino 1 280 kg
- miehistö 3
- panssarointi ei ole
- käyttöönotto 1936
- tuotanto 13 000 kpl
- hinta -
 

Torn.Fu.b1 -radiokalusto

Torn.Fu.b1 radiokalustoa alettiin valmistamaan Saksassa vuonna 1936. Radio sai käyttövoimansa kahdesta 90 voltin 2,4NC38 -paristosta. Radion lähettimen (RV2P800+RL2P3) lähetystaajuus oli 3,0-5,0 MHz ja vastaanottimen (RV2P800) vastaanottotaajuus 3,0-6,6 MHz. Lähettimen lähetysteho oli 0,7–1 W. Kantama oli A1-moodissa (CW) noin 25 km ja A3-moodissa (puhe) noin 12 km, maastosta riippuen. Radioon kiinnitettiin 2,8 metriä pitkä piiska-antenni, tai vaihtoehtoisesti 12–15 metriä pitkä lanka-antenni. Radion pystyi myös kytkemään tavalliseen kenttäpuhelinlinjaan.

Torn.Fu.b1 kenttäradiota käytettiin yleensä pataljoona/rykmentti tasalla. Divisioonassa oli yleensä 2–5 kpl Torn.Fu-b1 -radioita. Radioita sijoitettiin usein Kfz.2, Kfz.15 ja Kfz.17 -radioautoihin.

Torn Fu.b1
Torn.Fu.b1 kenttäradio

SS-Division Nord

Saksalaisella SS-Division Nordin viestiosastolla oli käytössään muutamia Kfz.2 radioautoja. SS-Division Nord toimi vuosina 1941–1944 Kuusamo–Kiestinki suunnalla.

Kfz.2 SS-Nord
SS-Division Nordin viestiosaston käytössä ollut Kfz.2 Funkkraftwagen (SS-98130), Kiestingin suunnalla. Ojassa olevat viestimiehet ovat nostaneet ajoneuvon Torn.Fu.b1 kenttäradion tien reunalle. Kuva: Bundesarchiv

Lähdeluettelo

  • - Kfz.2, url: http://www.kfzderwehrmacht.de, 24.9.2022
  • - Torn.Fu.b1, url: https://www.kriegsfunker.com, 25.9.2022
  • - Einheits-Pkw. der Wehrmacht, url: https://wiki.de-de.nina.az, 24.9.2022
  • - Tragbare funkgeräte der Wehrmacht, Waffen-Arsenal, Band 184, Helmut Krause

24.9.2022 (27.9.2022 08:46)