Saksan panssarivaunu tuotanto 1939–1945



Tuotannon indeksitaulukko


Panssarivaunujen kokonaistuotannon indeksitaulukko
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
 
1941 - - - - - - - - - - - -
1942 95 107 80 129 152 122 122 134 131 144 146 199
1943 154 169 210 289 465 340 367 328 405 454 364 415
1944 438 460 498 527 567 580 589 558 527 516 571 598
1945 557 385 273 - - - - - - - - -
 

Panssarivaunujen tuotanto kappalemäärinä

Tuotanto kuukausittain
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 yht
 
1941 180 204 204 246 276 256 264 312 325 308 348 333 3256
1942 320 377 330 363 408 369 339 364 325 324 309 450 4278
1943 257 320 370 306 689 484 511 458 591 662 561 757 5966
1944 718 641 704 750 792 831 840 865 720 679 800 821 9161
1945 684 510 - - - - - - - - - - -
 

Rynnäkkötykkien tuotanto kappalemäärinä

Tuotanto kuukausittain
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 yht
 
1941 44 30 30 47 48 56 34 50 38 71 46 46 540
1942 45 45 3 36 79 70 60 80 70 80 100 120 788
1943 130 140 207 312 405 305 306 296 355 407 167 376 3406
1944 416 500 506 594 629 797 832 792 750 876 1012 978 8682
1945 1025 697 - - - - - - - - - - -
 

Telatykkien tuotanto kappalemäärinä

Tuotanto kuukausittain
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
 
1941 - - - - - - - - - - - -
1942 - - - 139 142 73 90 141 151 145 126 212
1943 140 126 156 312 236 223 252 196 243 300 299 261
1944 216 300 257 180 198 45 22 83 35 7 5 24
1945 60 22 5 - - - - - - - - -
 

Panssarivaunujen tuotanto kappalemäärinä

Tuotanto kuukausittain
 
 Vuosi Panssarivaunu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Yht
   1941
- Pz-II - 20mm - - 7 15 12 15 21 25 25 38 40 35 233
- Pz-38(t) - 37mm 45 50 53 49 78 65 65 64 76 53 50 50 698
- Pz-III - 37mm-50mm L24 88 108 92 124 143 133 127 179 178 164 206 171 1713
- Pz-IV - 75mm L24 31 26 28 36 29 38 38 44 46 51 52 61 480
 
   1942
- Pz-II - 20mm 29 42 50 37 56 42 20 - - - - - 276
- Pz-38(t) - 37mm 59 61 28 - 21 26 - - - - - - 195
- Pz-III 37mm,50mm,75mm 159 216 244 246 246 228 231 231 217 188 178 221 2605
- Pz-IV 75mm L24 59 58 8 - - - - - - - - - 125
- Pz-IV 75mm L43/L48 - - - 80 85 72 88 84 93 99 113 155 869
- Pz-VI Tiger I - - - - - 1 - 8 3 10 17 38 77
 
   1943
- Pz-II Flamm - 65 34 1 - - - - - - - - 100
- Pz-III 50mm L60/75mm L24 46 34 35 46 43 11 - - - - - - 215
- Pz-IV - 75mm L43/L48 163 171 205 213 272 253 244 283 289 338 238 354 3023
- Pz-V Panther - - - - - - - ? ? ? ? ? 1850
- Pz-VI Tiger I 35 32 37 46 50 60 65 60 85 50 56 67 643
- Pz-VI Tiger II - - - - - - - - - - 1 - 1
- Flak.Pz-38(t) & Flak.Pz-IV - - - - - - - - - - 50 37 87
 
   1944
- Pz-IV - 75mm L48 300 252 310 299 302 300 300 300 180 187 200 195 3125
- Pz-IV - 75mm L70 - - - - - - - 60 101 147 203 255 766
- Pz-V Panther ? ? ? ? ? ? 400 ? ? ? ? 308 3964
- Pz-VI Tiger I 93 95 86 104 100 75 64 6 - - - - 623
- Pz-VI Tiger II 5 5 6 6 15 32 45 94 60 26 26 56 376
- Flak.Pz-38(t) & Flak.Pz-IV 41 13 0 20 15 34 31 30 24 16 29 7 260
 
  1945
- Pz-IV - 75mm L48 170 160 - - - - - - - - - - -
- Pz-IV - 75mm L70 235 155 - - - - - - - - - - -
- Pz-V Panther ? ? ? ? ? ? - - - - - - ?
- Pz-VI Tiger II 40 42 - - - - - - - - - - -
- Flak.Pz-38(t) & Flak.Pz-IV 5 20 - - - - - - - - - - -

Ferdinand Porsche

Saksalaiset tekivät muutamia erikoisia ratkaisuja, koskien raskaiden panssarivaunujen suunnittelua. Saksan valtakunnanjohtaja Adolf Hitler, oli erityisen mieltynyt raskaisiin panssarivaunuihin ja tässä hänen visiotaan tuki kuuluisia auto- ja panssarivaunusuunnittelija, Ferdinand Porsche. Porsche otti osaa raskaan panssarivaunun (VK 4501(P) Tiger) suunnittelukilpailuun, mutta hävisi testeissä Henchelin suunnittelemalle panssarivaunulle. Porsche ei kuitenkaan lannistunut, vaan suunnitteli jo valmistettuja prototyyppi panssarivaunurunkojen pohjalta uuden raskaan panssarintorjuntavaunun, Panzerjäger Tiger - Ferdinand.

Ferdinand panssarintorjuntavaunujen valmistuspaikaksi valittiin Nibelungenwerke (Ni-Werk), Itävallan Sankt Valentinissa. Tehdas perustettiin vuonna 1939, osana "neljän vuoden suunnitelmaa" ja sen hinnaksi muodostui 65 miljoonaan valtakunnan markkaa (RM = Reichsmark). Kustannukset maksoi Reichswerke Hermann Göring. Tehdas aloitti tuotannon vuonna 1942 ja sen tuotantokapasiteetiksi oli kaavailtu, 320 panssarivaunua kuukaudessa. Tehtaalla työskenteli alkuun noin 4 800 työläistä ja vuoden 1944 lopulla jo 8 500.

Nibelungenwerke oli Saksan modernein ja samalla suurin panssarivaunutehdas, jossa valmistettiin yli puolet kaikista valmistuneista Pz.Kpfw. IV panssarivaunuista. Tehtaalla valmistettiin myös rynnäkkötykkejä; Sturmgeschütz IV ja Jagdpanzer IV -vaunuja.

Ferdinand vaunujen tuotannon aloittaminen Nibelungwerkessä, käytännössä tarkoitti, että hyvässä vauhdissa oleva Pz.Kpfw. IV Ausf G panssarivaunujen tuotanto keskeytettiin. Näin menenettiin 1 800 Pz.Kpfw. IV -panssaarivaunun tuotanto ja se vaihdettiin 90 Ferdinand vaunun tuotantoon. Tehtaan Pz.Kpfw. IV panssarivaunujen tuotannolla, olisi käytännössä aseistanut uudelleen kymmenen panssaridivisioonaan, nyt tyydyttiin kahden panssarintorjuntapataljoonan aseistamiseen. Lisäksi Ferdinand vaunut osoittautuivat, erittäin epäluotettaviksi. Oikeissa olosuhteissa, ne olivat erittäin tehokkaita, mutta epäluotettavuus ongelmat olivat liian suuria.

Nibelungenwerke aloitti loppu vuodesta 1944, toisen suuren panssarintorjuntavaunun valmistuksen, nimittäin Jagdtigerin. Käytännössä Jagdtiger kuului samaan ryhmään kuin Ferdinandikin. Se oli liian suuri ja hidas, sekä kulutti liian paljon polttoainetta, josta oli muutekin jo huutava pula. Jagdtiger oli niin painava, ettei suurin osa silloista kestänyt sen painoa, joten vaunun käyttöarvo oli hieman kyseenalainen, siihen uhrattujen resurssien valossa.

Lähdeluettelo

  • - The Effects of Strategic bombing
  • - Das Heer 1939–1945
  • - Toinen maailmansota, osa 2, Eddy Bauer
  • - Nibelungenwerk, url: https://en.wikipedia.org, 15.10.2022
  • - Nibelungenwerke, url: https://stalingradfront.com, 15.10.2022

6.6.2011 (14.10.2022 12:04)