Horten Ho 229

Yleistä

Horten Ho 229 joka tunnettiin myös nimellä Gotha Go 229, oli lentävän siiven muotoinen suihkulentokone. Tämän lentävää siipeä muistuttavan vallankumouksellisen hävittäjän suunnittelivat veljekset Walter Horten (1913-1998) ja Reimar Horten 1915-1994). Hortenin veljekset olivat lentäjiä ja lentokonesuunnittelijoita.

Horten Ho 229
Horten Ho 229 V3

Kehitystyö

Walter ja Reimar Horten aloittivat uuden mallisen lentävän siiven muotoisen suihkuhävittäjän suunnittelun jo vuonna 1931. Suunnittelu kuitenkin keskeytyi ja aloitettiin uudelleen vuonna 1943. Suunnittelutyö edistyi nyt niin ripeästi, että Saksan ilmailuministeriö (Reihcsluftfahrministerium - RLM) teki 40 koneen tilauksen joulukuussa 1944.

Prototyyppi Ho 229 V1 rakennettiin Gothaer Waggonfabrik (Gotha, GWF) nimisellä, entisellä autotehtaalla. Sen ensimmäinen koelento suoritettiin 18.12.1944. Koelento oli menestys, eikä ongelmia ollut. Toisen tiedon mukaan koelento lennettiin 2.2.1945 Oranienburgissa, Leutnant Erwin Zillerin toimesta. Lento oli ongelmallinen, toisen moottorin sammuessa kesken lennon, jonka vuoksi kone syöksyi maahan.

Ho 229 kehitystyö saatiin päätökseen maalis-huhtikuussa 1945. Ho 229 V3:n runko oli juuri saatu valmiiksi, kun yhdysvaltalaiset joukot miehittivät Gothan. Koneessa oli tarkoitus käyttää BMW 003 suihkumoottoreita, mutta niiden puutteen vuoksi prototyypeissä käytetiin Junkers Jumo 004B suihkumoottoreita. V3-malli oli hieman suurikokoisempi kuin V1 ja V2-mallit, lisäksi siinä oli tehokkaammat Jumo 004C, jotka tarjosivat 10 % suuremman työntövoiman. Aseistukseksi oli valittu kaksi 30mm MK 108 konetykkiä.

Häiveominaisuudet

Koneen rakenne oli hyvin edistyksellinen. Ilmanvastus oli saatu koneen muodon avulla pieneksi, mikä tarkoitti pienempää polttoaineen kulutusta. Koneen siipien pintamateriaali vaneria ja pinnoitettu sahanpurun ja hiilipölyn seoksella, jonka avulla sen tutkapinta-alaa yritettiin saada pieneksi. Pinnoitteen tarkoituksena oli absorboida sähkömagneettista säteilyä ja siten haitata ilmavalvontatutkien sähkömagneettisen pulssin palautumista takaisin tutkalaitteelle. Jos edellä mainittu pitää paikkansa, voidaan kutsua maailman ensimmäiseksi häivekoneeksi.

Koneen häiveominaisuuksista on kuitenkin käyty jälkeenpäin kovaa keskustelua. Koneelle on Yhdysvalloissa tehty erilaisia testejä ja niissä on todettu, ettei koneessa olisi häiveominaisuuksia. Smithsonian Magazinen artikkelin mukaan olisi Reimar Horten epäuskottavasti väittänyt 1980-luvulla, että koneeseen olisi suunniteltu häiveominaisuuksia. Lehden tietojen mukaan hiilipinnoite ei olisi antanut koneelle häiveominaisuuksia. National Geographicin tiededokumentissa kuitenkin väitettiin, että koneen häiveominaisuudet olisivat huomattavat.

Historynet.com artikkelin mukaan NASM:n entisöintilaitos suoritti laajoja digitaalimikroskopia-, röntgendiffraktio- ja Fourier-siirtospektroskopiatestejä Horten-lentokoneen siiven puurakenteelle, mutta ei löytänyt merkkejä liiman hiilen tai hiilen kyllästyksestä. Mustat täplät, joiden Northrop Grumman oli olettanut olevan todiste Hortenien yrityksestä luoda häiveominaisuuksia, todettiin olevan yksinkertaisesti hapettunutta puuta. Samassa artikkelissa todetaan, että Ho 229 oli alun perin tarkoitus valmistaa alumiinista, mikä ei puhu häiveominaisuuksien puolesta. On tietenkin mahdollista, että kun alumiinista oli luovuttava ja siirryttävä käyttämään vaneria, on myös häiveominaisuudet voineet olla ajatuksena mukana, kuten Reimar Horten on kertonut.

Horten Ho 229
Horten Ho 229 V2. Kuva: J-M Guillou - Aerojournal 2013

Ho 229

Horten Ho 229 täytti Luftwaffen komentajan Hermann Göringin asettaman 3 x 1000 vaatimuksen. Käytännössä vaatimuksena oli vähintään 1 000 km/h lentonopeus, 1 000 km:n lentomatka ja 1 000 kg:n pommikuorma.

Horten Ho 229 oli monessa mielessä hyvin edistyksellinen lentokone. Se oli vuosikymmeniä aikaansa edellä ja sen perimmäisenä tarkoituksena oli kääntää ilmasodankäynti jälleen saksalaisille myönteiseksi.

Tuotanto

Horten Ho 229 suihkuhävittäjä ei ehtinyt sodan aikana sarjatuotantoon. Vain kaksi lentokuntoista prototyyppiä ehdittiin valmistaa, kolmannen (Ho 229 V3) jäädessä hieman keskeneräiseksi.

Horten Ho 229
Horten Ho 229 Yhdysvalloissa vuonna 1950. Kuva: USAF, Capt. Richard Kik, Jr. Archives / Kenneth Kik

Tekniset tiedot

Horten Ho 229
 
- tyyppi suihkuhävittäjä
- miehistö 1 (lentäjä)
- moottori 2 x Jumo 004C
- työntövoima -
- nopeus (max) 977 km/h
- nousunopeus - m/min
- lakikorkeus 15 800 m
- toimintamatka 1 900 km
- polttoainetankki - ltr.
- siipiväli 16,8 m
- kokonaispituus 7,46 m
- korkeus 2,81 m
- siipipinta-ala 52,0 m2
- paino (tyhjä) 5 067 kg
- paino (lastattu) 9 000 kg (max)
- aseistus 2 x 30 mm MK 108
- ammukset -
- kameravarustus -
- radio -
 


Horten Ho 229
Horten Ho 229 Yhdysvalloissa sodan jälkeen. Kuva: USAF

Lähdeluettelo

  • - The Horten flying wing, H.P. Dabrowski
  • - Horten Ho 229, en.wikipedia.org, 1.6.2025
  • - Horten Ho 229, iltalehti 17.5.2020

24.5.2015 (30.6.2025 19:24)