Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Kansainvälinen sotahistorian tutkimusryhmä vuodesta 1999 alkaen...
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sotatoimialueen tarkan esittelyn tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumaympäristö aiempaa paremmin...
Joukko-osastot
Suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Heinkel He 280
Yleistä
Heinkel He 280 oli maailman ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu lentokone ja sen ensilento suoritettiin 2.4.1941. Teknisten ongelmien ja poliittisen tahtotilan vuoksi, tätä poikkeuksellista suihkuhävittäjää ei koskaan otettu sarjatuotantoon, eikä se ottanut osaa sotatoimiin.
Heinkel He 280 V3
Kehitystyö
Heinkel He 280 suihkuhävittäjän kehitystyössä hyödynnettiin Hans von Ohainin tutkimusta kaasuturbiinipropulsion saralla ja Ernst Heinkelin suihkukäyttöisen He 178:n kehitystyötä. He 178 koneella oli lennetty onnistunut testilento jo 27.8.1939.
Ernst Heinkel oli huomannut, että Saksan ilmailuministeriö (Reichsluftfahrtministerium – RLM) suhtautui suihkumoottorien kehitykseen välinpitämättömästi, eikä hänen He 178 projekti saanut RLM:n kiinnostusta heräämään. Heinkel yhtiö päätti aloittaa suihkuhävittäjän kehittämisen, vuoden 1939 aikana.
Ensimmäisen prototyypin runko oli valmis kesällä 1940, mutta ensilentoa ei päästy suorittamaan Heinkel HeS 8 suihkumoottorien valmistusongelmien vuoksi. RLM oli antanut HeS 8 moottori ohjelmalle nimikkeen 109-001. RLM ei kuitenkaan tukenut moottorin kehittämistä ja tästä aiheutui tuntuvia viivästyksiä.
Testilentäjä Fritz Schäfer lensi He 280 koneella ensimmäisen todellisen testilennon 30.3.1931. Schäfer totesi onnistuneen testilennon jälkeen, että kone on vaikea hallittava ja vaatii käyttäjäkseen kokeneen lentäjän. Testilentäjä Paul Bader lensi koneella 5.4.1941, jolloin paikalla oli useita RLM:n edustajia, mm. Ernst Udet. RLM kuitenkin päätti tukea Me 262 projektia, He 280:n sijaan.
Viivästyksistä ja RLM:n tuen puutteesta huolimatta Heinkel yhtiö pystyi osoittamaan 22.12.1942 Heinkel He 280 suihkukoneen ylivoimaisuuden esimerkiksi Focke Wulf Fw 190 hävittäjään verrattuna. Lopultakin RLM päätti tilata 20 koneen esierän jatkotestejä varten ja kaavaili samalla 300 hävittäjän tilaamista. RLM kuitenkin muutti mieltään ja käski Heinkel yhtiötä keskeyttämään HeS 8 moottorin kehityksen. Ilmeisesti päätöksen lopulta teki Luftwaffen tarkastaja, kenraali Erhard Milch.
Päätöksen taustalla oli Junkers Jumo 004 ja BMW 003 moottorien kehitys. Vaikuttaisi siltä, että RLM:n toiminta Heinkelin kehitystyötä vastaan oli jonkinlaista poliittista peliä. Jos RLM olisi alusta alkaen tukenut Heinkelin projektia, olisi Heinkel He 280 suihkuhävittäjä saatu operatiiviseen käyttöön suurella todennäköisyydellä ennen Messerschmitt Me 262 suihkuhävittäjää.
Versiot
- He 280 V1, HeS 8 moottorit
- He 280 V2, HeS 8 moottorit, ensilento 30.3.1941
- He 280 V3, HeS 8 moottorit, ensilento 5.7.1942
- He 280 V4, HeS 8 moottorit, ensilento 31.8.1943
- He 280 V5, HeS 8 moottorit, ensilento 26.7.1943
- He 280 V6, Jumo 004A moottorit, ensilento 26.7.1943
Tekniset tiedot
Heinkel He 280
- tyyppi
suihkuhävittäjä
- miehistö
1 (lentäjä)
- moottori
2 x HeS 8
- työntövoima
2 x 5,8 kN
- nopeus (max)
820 km/h
- nousunopeus
- m/min
- lakikorkeus
10 000 m
- toimintamatka
370 - 620 km
- polttoainetankki
- ltr.
- siipiväli
12,2 m
- kokonaispituus
10,4 m
- korkeus
3,06 m
- siipipinta-ala
21,5 m2
- paino (tyhjä)
3 215 kg
- paino (lastattu)
4 820 kg (max)
- aseistus
3 x 30 mm MG 151/20
- ammukset
-
- kameravarustus
-
- radio
-
Heinkel He 280 V1 (DL-AS). Kuva: BA-MA Heinkel He 280 V1 (DL-AS). Kuva: BA-MA Heinkel He 280 V1 (DL-AS). Kuva: BA-MA
Lähdeluettelo
- Heinkel He 280, en.wikipedia.org, 15.3.2025
- He 280, www.planethistory.com, 5.7.2025
- Germany’s First Jet Fighter: The He 280, defensemedianetwork.com, 5.7.2025