Bf 109 G-2 Määttälänvaarassa
Tapahtumien taustaa
Luftwaffen 4. -ja 5. hävittäjälentue (4. ja 5./JG 5) olivat saaneet 15.6.1943 tehtäväkseen suojata Junkers Ju 87 Stuka syöksypommittajalaivuetta, sen iskiessä Muurmannin rataa vastaan, Kantalahden eteläpuolella. Staffelführer oberleutnant Franz Wienhausenin 5. lentue (5./JG 5), nousi ilmaan Alakurtin lentotukikohdasta, mukana itävaltalainen hävittäjälentäjä Uffz Alois Mayerhofer Messerschmitt Bf 109 G-2 hävittäjällään (punainen 5), yhdessä siipimiehensä Horst Rollin kanssa.
Stuka-syöksypommittajien iskiessä kohteeseensa, joutuivat suojahävittäjät ilmataisteluun vihollisen 19. kaartinhävittäjälentorykmentin (19.KaHävLeR) P-39 Airacobra koneita vastaan. 19. kaartinhävittäjälentorykmentti puolestaan oli osa 260. sekalentodivisioonaa (260.SAD) joka oli alistettuna 7. ilma-armeijalle. Majuri G. A. Reifshneiderin komentaman 19.KaHävLeR:n tehtävänä oli partiointi Muurmannin radan suojana.
Ilmataistelu
P-39 Airacobra koneita vastaan syntyneessä ilmataistelussa Mayrhoferin siipimies, Horst Roll sai osumia ja putosi. Myös Mayrhofer sai osumia, Messerschmitt Bf 109 G-2 hävittäjäänsä. Koneen ilmanjäähdyttäjään osuneet luodit, pakkottivat hänet irtautumaan taistelusta. Hän kääntyi vaurioituneella koneellaan välittömästi länteen, kohti Pontsalenjoen lentokenttää. Jostain syystä hän ei löytänyt kentälle, vaan päätyi vielä lännemmäksi Kuusamoon. Kuusamon Määttälänvaarassa, Mayrhofer yritti pakkolaskua pienelle pellolle, mutta havaitsi sen mahdottomaksi ja veti koneensa vielä kerran ylös. Hän hyppäsi laskuvarjolla ja loukkaantui laskeutuessaan lievästi. Messerschmitt tömähti myös pian maahan, koordinaateissa N66 06.003 E29 29.404.
Paikallisväestö havahtui Määttälänvaaran kylässä aamuyöllä, kovaan lentokoneen moottorin ”ulvontaan”. Useat silminnäkijät näkivät koneen ottavan korkeutta ja lentäjän hyppäävän koneestaan. Paikallisten mukaan lentäjä lähti heti maahan päästyään karkuun. Ilmeisesti hän ei ollut varma kummalla puolen rajaa oli ja päätti varmuuden vuoksi paeta, välttääkseen sotavankeuden. Omiin joukkoihin Mayrhofer törmäsi vasta Kuusamo–Kemijärvi tien varressa.
Saksalaiset evakuoivat koneesta kaiken käyttökelpoisen ja lopusta piti huolen paikallisväestö. Siviilit tekivät lentokoneen alumiinista mm. pullapeltejä.
Koneen tarkka putoamispaikka on Kuusamon Määttälänvaarassa, Veskelvaaran länsipäässä, Hanhilammen itäpuolella. Nykyisin putoamispaikalla on hajallaan runsaasti pieniä alumiinipellin kappaleita ja pieni kuoppa maassa. Yhdestä putoamispaikalle jääneestä osasta löytyi merkintä R8-199.534-2804.
Varmaa tietoa siitä, kuka Mayrhoferin alas ampui ei ole, mutta muutamia vaihtoehtoja on olemassa:
- - 15.6.1943 - kaksi Bf 109 hävittäjää ammuttiin alas, neljän Airacobran toimesta. Näitä johti kapteeni Borzenko (19.KaHävLeR).
- - 15.6.1943 - yksi Bf 109 hävittäjä ammuttiin alas, majuri Bochkovin toimesta (19.KaHävLeR)
Mayrhoferin palvelushistoriaa
Alle on koottu lista lentotukikohdista, joista käsin Alois Mayrhofer (Flug N°1/1110) lensi sodanaikana, kesäkuusta 1941 aina huhtikuuhun 1945 asti.
Münsteuer, Wels, Kirchham, Salzburg, Tulln, Fürstenfeldbruck, Cham, Erding, Bad Aibling, Bad Vöslau, Markersdorf, Roth, Karlsebke, Pardubitz, Olmütz, Prag-Rusin, Straubing, Budweis, Gablingen, Kamenz, Lachen-Speyerdorf, Toul, Cazaux, Mérignac), JG 5 (Alakurti, Swartnes), 1./Flugzeugsüberfürungs G.1 (Hannover, Dedelstorf, Husum, Grossenhain, Eisenstadt, Götzendorf, München-Riem, Böblingen,Le Bourget, Wiesbaden, Breslau-Gandau, Wien-Aspern, Sofia, Zwölfaxing, Fels, Hustedt,Prossnitz, Liegnitz, Frankfurt/Oder, Herzogenaurach, Brieg, Jüterbog-Damm, Prerau, Posen,Stade, Nürnberg, Darmstadt, Sprottau, Götzendorf, Bromberg, Schönwalde, Staaken, Fürth,Veszprem, Hörsching, Bayreuth, Obertraubling, St Peter, Dresden-Klotsche, Platling, Glatz).
Mayrhoferin Messerschmitt Bf 109 G-2
Mayrhoferin Messerschmitt Bf 109 G-2 oli valmistettu Erla Maschinen Werk GmbH tehtaalla. Se kuului 384 koneen valmistussarjaan, joka valmistettiin heinä-joulukuussa 1942 (W.N.r. 10480–10863). Kone oli lentotukikohdassa mekaanikkojen toimesta kenttämodifioitu, Bf 109 F-4:stä Bf 109 G-2 versioksi. Koneen moottoripellissä oli lentueen tunnus, jääkarhun päänkuva salmiakki kuvion keskellä. Koneen tunnus oli punainen viitonen (punainen 5).