T-34/76

Yleistä

T-34/76 keskiraskaan panssarivaunun suunnittelutyö, aloitettiin Neuvostoliitossa vuonna 1936. Vaunun pääsuunnittelijana toimi Harkovan veturitehtaan pääsuunnittelija M.I. Koshin. T-34/76 (T-100) prototyyppejä testattiin talvisodassa 17.12.1939, Karjalan kannaksella. Testeissä saadut tulokset olivat lupaavia ja vaunun sarjatuotanto päätettiin aloittaa. Ensimmäiset sarjatuotantovaunut valmistuivat Harkovan tehtaalta, syksyllä 1940. T-34/76 korvasi pian vanhentuneen T-28 keskiraskaan panssarivaunun.

T-34/76 panssarivaunuja pidetään yleisesti toisen maailmansodan alun, yhtenä parhaana panssarivaununa. Siinä on hyvin suunniteltu viisto panssarointi, hyvä liikehtimiskyky ja tehokas 76.2 mm L-11 L/30.5 tykki. T-34/76 oli nopea valmistaa suhteellisen yksinkertaisen rakenteensa ansiosta, sekä helppo huoltaa kentällä.

T-34/76
T-34/76. Kuva: Parolan panssarimuseo © TH 2013

Jatkokehitys ja versiot

Vaunun heikkoutena suhteessa saksalaisiin panssarivaunuihin voitiin pitää neljän miehen miehistöä, jolloin vaunun johtajan piti toimia lisäksi ampujana. Vaunun taistelukykyä heikensi myös ahdas kahden miehen torni. Myös radion puuttuminen (pl. komentovaunu) oli merkittävä haitta. Panssariosastoa piti tästä johtuen johtaa pääosin käsimerkeillä. Edellä mainituista syistä johtuen, esimerkiksi saksalainen keskiraskas Pz.Kpfw. IV panssarivaunu (5 miestä), ampui yleensä jo kolmatta panssarikranaattia, kun T-34/76 sai ensimmäisen ammuksensa ulos piipusta.

T-34/76:n jatkokehitys aloitettiin jo heinäkuussa 1940. Gorkin tykkitehdas n:o 92 aloitti tuolloin uuden tehokkaamman tykin kehittämisen. Seitsemän kuukauden kehitystyön jälkeen uudet T-34/76 panssarivaunut varustettiin uudella 76.2 mm F-34 L/41.5 -tykeillä. F-34 tykki on rakenteeltaan yksinkertaisempi kuin edeltäjänsä L-11. F-34:ssä on 614 osaa, kun vanhemmassa L-11:ssa on 861 osaa.

Versiot

  • • T-34/76A, vuoden 1940 malli
  • • T-34/76B, vuoden 1941 malli, parempi panssarointi, F-34 tykki ja hitsattu torni
  • • T-34/76C, vuoden 1942 malli, parempi panssarointi, uusi torni
  • • T-34/76D, vuoden 1943 malli, parempi panssarointi, hitsattu torni
  • • T-34/76E, vuoden 1943 malli, vaununjohtajan kupu
  • • T-34/76F, vuoden 1943 malli, valettu tykkitorni (malli D)
  • • OT-34, pikakiväärin tilalla liekinheitin

Tekniset tiedot

T-34/76
 
A (1940) B (1941) C (1943)
Mitat
- pituus (runko) 5,92 m 6,68 m 6,75 m
- leveys 3,0 m 3,0 m 3,0 m
- korkeus 2,45 m 2,45 m 2,60 m
- paino (tst) 26 300 kg 26 500 kg 30 900 kg
- hinta - 270 000 ruplaa 135 000 ruplaa
       
Moottori V2-34 V12 V2 V12 V2 V12
- teho - 500 hv 500 hv
- nopeus 35 km/h 35 km/h 35 km/h
- polttoaine diesel diesel diesel
- toimintasäde 451 / 386 km 400 / 260 km 434 / 370 km
       
Aseistus      
- kaliiperi 76.2 mm L.11 7.62 mm L/41.5 76.2 mm L/41.5
- putken pituus L/11 L/41.5 L/41.5
- ammukset 76 kpl 77 kpl 100 kpl
- konekiväärit 2 x 7.62mm DT 2 x 7.62mm DT 2 x 7.62mm DT
- ammukset 2 894 – 4 725 kpl 3 906 kpl 2 394 – 2 600 kpl
 

Kiestingin suunta

Ensikerran T-34/76 panssarivaunuja nähtiin Kiestingin suunnalla keväällä 1942.

Lähdeluettelo

  • - Punaiset panssarit, Puna-armeijan panssarijoukot 1918–1945, Pekka Kantokoski
  • - Tanks of World War II, url: http://www.onwar.com, 29.6.2014
  • - Marssi Venäjälle, Paul Carell, 2003

29.6.2014 (8.11.2022 11:08)