Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Kansainvälinen sotahistorian tutkimusryhmä vuodesta 1999 alkaen...
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sotatoimialueen tarkan esittelyn tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumaympäristö aiempaa paremmin...
Joukko-osastot
Suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Panzerkampfwagen IV Ausf. J
Yleistä
Saksalainen Krupp-Grusonwerk AG asekonserni aloitti Pz.Kpfw. IV (Sd.Kfz. 161) keskiraskaan panssarivaunun suunnittelun vuonna 1936. Uusi panssarivaunu suunniteltiin alun perin jalkaväen tukivaunuksi. Se otettiin palveluskäyttöön vuonna 1939. Sotilaat alkoivat pian käyttää panssarivaunusta nimeä ”Panzer IV” eli Panssari 4.
Unternehmen Barbarossan alettua 22.6.1941 saksalaiset törmäsivät venäläisiin T-34/76 -panssarivaunuihin,
jotka osoittautuivat paremmiksi kuin mikään saksalainen vaunu. Saksalaisten raskain panssarivaunu oli
tuolloin Pz.Kpfw. IV Ausf. E, mutta sen tykki (7.5cm KwK 37 L/24) ei kyennyt läpäisemään T-34 -vaunujen
panssarointia.
Saksan panssarijoukot tarvitsivat nyt pian tehokkaammalla tykillä varustetun panssarivaunun. Helpoin ja nopein tapa saada jotakin aikaan oli päätyä asentamaan pitkäputkinen 7.5cm KwK 40 L/43, luotettavaksi havaitulle Pz.Kpfw. IV -panssarivaunun rungolle. Näin syntyi vuoden 1942 aikana Pz.Kpfw. IV Ausf. F2. Myöhempi versio Pz.Kpfw. IV Ausf. G oli varustettu vielä samalla tykillä, mutta vuosien 1943–1944 mallit Ausf. H ja J, käyttivät jo tehokkaampaa 7.5cm KwK 40 L/48 tykkiä.
Vuonna 1943 Pz.Kpfw. IV panssarivaunujen tykkitornin ohutta sivupanssarointia pyrittiin parantamaan tornin ympärille (sivuilla ja taakse) puolikaaren muotoon asennettavilla lisälevyillä. Tarkoituksena oli, että osuessaan vihollisen panssarikranaatti räjähtäisi suojalevyssä, tunkeutumatta itse tornin panssarointiin.
Lisäksi otettiin käyttöön vaunun sivuille, telapyörästön suojaksi asennettavat panssarilevyt.
Zimmerit antimagneettinen massaus otettiin käyttöön Pz.Kpfw. IV -panssarivaunuissa syyskuusta 1943 alkaen. Näin ollen Zimmerit-massausta käytettiin vain malleissa Ausf. H ja J.
7.5cm KwK 40 L/48
Saksalaiset asensivat Pz.Kpfw. IV Ausf. H - ja J -mallin panssarivaunuihin entistä pidemmän ja samalla tehokkaamman tykin. Ampumatarvikkeet olivat kuitenkin samat (75x495mm R) kuin lyhyemmän putken omaavassa 7.5cm KwK 40 L/43 tykissäkin. Pidempi tykin putki kuitenkin mahdollisti suuremman ammuksen lähtönopeuden, joka puolestaan tarkoitti parempaa panssarilevyn läpäisykykyä.
Tykki oli siis pääperiaatteittain sama kuin entinenkin, mutta putki hieman pidempi ja paino hieman suurempi (L/43 670 kg ja L/48 750 kg). Ammuksen suuremmasta lähtönopeudesta huolimatta pidemmän 7.5 cm KwK 40 L/48 tykin rekyylin mitta oli sama 480 mm, kuin lyhyempiputkisen tykinkin. 7.5cm KwK 40 L/48 valmistuskustannukset olivat 13 500 RM, eli 1 000 RM korkeammat kuin lyhyemmän mallin. Tykkiä valmisti Rheinmetall-Borsig AG asekonserni.
Pz.Kpfw. IV Ausf. J
Pz.Kpfw. IV Ausf. J panssarivaunun valmistus aloitettiin Nibelungen werken toimesta, St. Valentinissa, kesällä 1944. Uuden mallin suurimmat erot liittyivät lähinnä tuotannon yksinkertaistamiseen. Toisaalta siihen tehtiin yksi, hieman erikoinen muutos. Sähköisen tykkitornin kääntömekanismin tilalle asennettiin käsikäyttöinen kääntäjä ja säästyneeseen tilaan asennettiin lisäpolttoainetankki. Myös vetopyörästössä oli joitakin muutoksia.
Muutamiin Pz.Kpfw. IV Ausf. J panssarivaunuihin asennettiin ns. Thoma suojat. Thoma suoja oli vahvasta metallilangasta valmistettu sotku, jonka tarkoituksena oli suojata vaunua Bazookan ammusten osumilta.
Tekniset tiedot
Pz.Kpfw. IV Ausf. J
Mitat
- pituus (runko)
5,9 m
- kokonaispituus
7,02 m
- leveys
2,88 m
- korkeus
2,68 m
- paino (tst)
24 600 kg
- maavara
- cm
- kääntösäde
5,92 m
Moottori
Maybach HL 120 TRM V12
- teho
296 hv
- nopeus
42 km/h (16 km/h)
- polttoaine
be (470 ltr, 74 okt.)
- toimintasäde
320 km
- kulutus
- ltr / 100 km
Aseistus
7.5cm Kw.K 40 L/48
- kaliiperi
7,5cm
- putken pituus
3,702 m
- tykin paino
750 kg
- tulinopeus
- lk./min
- tähtäin
TZF
- ammukset
87 kpl (50% AP)
- konekivääri
MG 42 (tornissa)
- ammukset
3 150 kpl 7.92mm
- miehistö
5
Panssarointi
Pz.Kpfw. IV Ausf. J
Vahvuus
Kulma
- runko
edessä
yläosa
80 mm
/ 75-82°
- runko
edessä
alaosa
80 mm
/ 75°
- runko
sivut
yläosa
30 mm
/ 0°
- runko
sivut
alaosa
30 mm
/ 0°
- runko
takana
yläosa
20 mm
/ 80°
- runko
takana
alaosa
20 mm
/ 80°
- runko
katto
10 mm
/ 0-5°
- runko
pohja
10 mm
/ 0°
- torni
edessä
50 mm
/ 80°
- torni
sivut
30 mm
/ 65°
- torni
takana
30 mm
/ 75°
- torni
katto
26 mm
/ 0-6°
-
mantletti
50 mm
/ 0-30°
Ampumatarvikkeet
- 7.5 cm Sprgr, HE
- 7.5 cm PzGr 39, AP
- 7.5 cm PzGr 40, APCR
- Gr. 38 HL/B, HEAT
- Gr. 38 HL/C, HEAT
Läpäisykyky
7.5cm Kw.K 40 L/48
Ammus
Kulma
Paino:
Nopeus:
Etäisyys:
(kg)
(m/s)
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
2500 m
3000 m
- PzGr 39/
60°
6,80
790
-
-
-
-
-
-
-
- PzGr 39
90°
6,80
790
106
96
85
74
64
-
-
- PzGr 40
60°
4,1
1 060
-
-
-
-
-
-
-
- PzGr 40
90°
4,1
1 060
143
120
97
77
-
-
-
- Gr.38 HL/C
90°
4,6
475
-
-
-
-
-
-
-
Tuotanto
Pz.Kpfw. IV -panssarivaunuja valmistettiin alkuun Kruppin tehtaalla Madgeburgissa. Myöhemmin mukaan
tulivat Nibelungen tehdas (Steyr-Daimler-Puch) St. Valentinissa, itävallassa sekä Vomag
(Vogländische Maschinenfabrik AG) tehtaalla, Plaunenissa. Vaunun valmistus maksoi 103 462 RM (Pz.Kpfw. IV Ausf. H).
Pz.Kpfw. IV -panssarivaunujen kokonaistuotanto oli 9 870 kpl. Kaikkiaan Pz.Kpfw. IV alustalle rakennettiin
13 311 erilaista panssaroitua ajoneuvoa, kattaen kaikki mallit ilmatorjuntavaunuista, rynnäkkötykkeihin.
Pz.Kpfw. IV Ausf. J -mallia valmistettiin kaikkiaan 1 758 kpl.
Krupp-Grusonwerke, Madgeburg
Krupp-Grusonwerke, Madgeburgissa toimi Panzer IV -vaunujen kokoajana. Vaunun runkoja ja tykkitorneja
valmisti Kruppin tehdas Essenissä, sekä Eisen-und Hüttenwerke Bochumissa.
Krupp-Grusonwerke, valmisti toukokuun 1940 mennessä 229 Pz.Kpfw. IV Ausf. D -vaunua. Toukokuussa 1940
tuotantoon tuli Pz.Kpfw. IV Ausf. E. Kruppin tehtaalla valmistui huhtikuuhun 1941 mennessä 233 vaunua.
Huhtikuussa 1941 tuotantoon tuli jälleen uusi malli, Pz.Kpfw. IV Ausf. F1.
Kurppin tehdas jaettiin joulukuussa 1943 tuottamaan myös rynnäkkötykkejä (Stug-III Ausf.G). Vuonna 1944 Krupp siirtyi tuottamaan Jagdpanzer IV -vaunuja, joten Nibelungen tehtaalle jäi nyt päävastuu Panzer IV -vaunujen valmistuksesta. Krupp-Grusonwerke ei tästä syystä käytännössä valmistanut Pz.Kpfw. IV Ausf. J -mallin panssarivaunuja ollenkaan.
Nibelungen werke, St. Valentin
Nibelungen werke, St. Valentinissa, Itävallassa kokosi Panzer IV -vaunuja. Vaunu runkoja ja tykkitorneja
sille valmisti Hermann Göring terästehdas Linzissä, Gebr. Köhler & Co Kopfenbergissä ja Eisenwerke
Oberdonau Linzissä.
Vomag, Plauenn
Vomag otti osaa Panzer IV -vaunujen tuotantoon huhtikuusta 1941 alkaen, valmistaen Pz.Kpfw. IV Ausf. F1
-mallia. Vomag puolestaan siirtyi keväällä 1944 valmistamaan Jagdpanzer IV -panssarintorjuntavaunuja.
Nibelungen tehdas jäi nyt päävalmistajaksi.
Ilmapommitusten vaikutus tuotantoon
Krupp-Gruson panssarivaunutehdas Madgeburgissa kärsi merkittävistä vaurioista, siihen kohdistuneissa
kuukausittaisissa ilmapommituksissa. Tehdas kärsi vaurioista kuukausittain seuraavasti; elokuu 1944; 42,2 %,
syyskuu 7,5 %, lokakuu 10,9 %, tammikuu 1945; 4,6 % ja helmikuu 6,6 %. Vaikka vaurioita pyrittiin
korjaamaan, oli pommitusten vaikutus tuotantoon merkittävä.
Nibelungen tehdas puolestaan kärsi merkittäviä vaurioita ilmapommituksessa lokakuussa 1944. Myös Vomagin
tehdasta pommitettiin, mutta vauriot olivat suhteellisen pienet. Maaliskuussa 1945 suoritettujen
pommituksen ansiosta sen tehdas pinta-alasta tuhoutui 3,6 %.
Rintamalla
Saksalaisten panssarivaunutappiot itärintamalla muodostuivat sodan edetessä merkittäviksi. Vaunujen
miehistöiksi oli asetettava kokemattomampia ja lyhyemmän koulutuksen saaneita sotilaita. Tämä näkyi
myös tappioissa. Saksa menetti itärintamalla 75 % Pz.Kpfz IV kalustostaan. Tämä tarkoitti 6 153
menetettyä vaunua (1943; 2 352 kpl, 1944; 2 643 kpl).
Pz.Kpfw. IV panssarivaunuja junakuljetuksessa matkalla itärintamalle 1943.
Kuva: BA-MA
Pz.Kpfw. IV Ausf. H/J panssarivaunuja rintamalla. Vaunuissa sivuilla ja tornissa lisäpanssarointi (Schürzen).
5.SS-Wiking divisioona pyrki 7.2.1944 murtautumaan ulos Tserkassyn motista. SS-Untersturmführer Kurt
Schumacher tuhosi kahden komennossaan olevan Pz.Kpfw. IV -vaunun avulla kahdeksan vihollisen T-34 -panssarivaunua. Taistelut jatkuivat kiivaana myös seuraavana päivänä, jolloin Schumacher tuhosi pelkästään
omaa vaunuaan käyttäen 21 vihollisen panssarivaunua. Hänet palkittiin suorituksestaan rautaristin ritariristillä.
SS-Obersturmführer Hans Siegel – länsirintama
12.SS-Panssaridivisioona Hitler Jugend taisteli kesäkuussa 1944 Normandia alueella. Divisioonan
panssarirykmentti (12.SS-Pz.Rgt) kunnostautui komentajansa SS-Obersturmführer Hans Siegelin johdolla taistelussa kanadalaista 6.panssarirykmenttiä vastaan. Saksalaiset tuhosivat Pz.Kpfw. IV -vaunuilla 37 Sherman-vaunua, menettäen itse kaksi vaunua.
Suomessa
Suomi tilasi Saksasta 30 Pz.Kpfw. IV Ausf. J -panssarivaunua. Hinta oli 5 00 000 mk vaunulta, eli noin kaksi kertaa enemmän kuin valmistuskustannukset. Saksalaiset ehtivät toimittaa 15 vaunua, ennen sotatoimien päättymistä Suomen ja Neuvostoliiton välillä.
Lähdeluettelo
- Panzerkampfwagen IV Medium Tank 1936–1945, Osprey Military, Bryan Perrett and Jim Laurier