Sota-ajan tapahtumat Kuusamo–Kiestinki suunnalla 1941–1944
Kuusamon
sotahistorian
tutkimusryhmä
Kansainvälinen sotahistorian tutkimusryhmä vuodesta 1999 alkaen...
Sotatoimialue
Kuusamo-Kiestinki
Sotatoimialueen tarkan esittelyn tarkoituksena on helpottaa lukijaa hahmottamaan tapahtumaympäristö aiempaa paremmin...
Joukko-osastot
Suomalaisten, saksalaisten ja neuvostoliittolaisten joukkojen lyhyet historiikit.
Taistelukalusto
Taistelukaluston esittely: lentokoneet, panssarivaunut, tykit, kranaatinheittimet, panssarintorjuntatykit, ilmatorjuntatykit ja käsiaseet.
Panzerkampfwagen V - Panther
Yleistä
Reichskanzler Adolf Hitler määräsi 25.11.1941 Daimler-Benz ja M.A.N. tehtaita suunnittelemaan panssarivaunun, joka vetäisi vertoja venäläisten T-34 keskiraskaalle panssarivaunulle. Daimler-Benz ja M.A.N. AG suunnittelivat uuden keskiraskaan panssarivaunun vuosien 1942–1943 aikana, kopioiden siihen monia T-34:n hyväksi havaittuja ominaisuuksia. Daimler-Benz ja M.A.N. AG suunnittelivat molemmat oman versionsa vaunun rungosta ja Rheinmetall-Borsig sai suunnitella tornin.
Panzerkampfwagen V Panther (Sd.Kfz.171)
Kehitystyö
Molemmissa Panther panssarivaunun kehitysmalleissa (Daimler-Benz ja M.A.N) oli hyvät ja huonot puolensa. Toisaalta Reichsminister Todt ehti helmikuussa ilmoittaa, että Daimler-Benzin malli on parempi. Samanlaisen lausunnon antoi 5.3.1943 myös Todtin seuraaja, Reichsminister Albert Speer. Ilmeisesti tässä vaiheessa ehdittiin jo tilata 200 vaunuakin. M.A.N. AG ei kuitenkaan vielä luovuttanut, vaan lähetti toukokuussa 1943 Saksan valtakunnanjohtajan puheille erityskomission, joka esitteli M.A.N. AG:n näkemyksen asiasta. Mietittyään asiaa yön yli, A. Hitler kallistui M.A.N. AG:n suunnitelman kannalle. Suurin syy tähän oli ilmeisesti se, että
M.A.N. AG:n suunnitelmassa käytettiin Rheinmetall-Borsig AG:n jo kehittämää uutta tykkitornia, kun Daimler-Benzin malliin olisi pitänyt suunnitella täysin uusi torni. M.A.N. AG:n suunnittelema malli voitiin siis ottaa tuotantoon nopeammin. Daimlerin mallissa olisi toisaalta ollut erilaisen jousitusjärjestelmän ansiosta, suuremmat tilat miehistölle ja etupanssarointi olisi ollut parempi.
M.A.N. AG:n suunnitelma siis hyväksyttiin 14.5.1942. Prototyyppi valmistui syyskuussa 1942 ja se hyväksyttiin testien jälkeen hieman keskeneräisenä tuotantoon. Tästä johtuen vaunutyyppi kärsi alkuun merkittävistä luotettavuus ongelmista. Uuden panssarivaunumallin nimeksi otettiin Panzerkampfwagen V Panther. Saksan valtakunnanjohtaja määräsi vaunun nimeksi 27.2.1944 pelkästään Panther (Panzerkampfwagen Panther).
Panther vaunuun oli otettu samantyyppinen viistopanssarointi, kuten puna-armeijan T-34 panssarivaunussakin.
Myös lumessa ja pehmyessä maastossa hyvin toimien leveiden telaketjujen ajatus kopioitiin T-34:stä.
Panzerkampfwagen V Panther panssarivaunuja siirretään rautatiekuljetuksena rintamalle vuonna 1943. Kuva: Bundesarchiv Bild 183-H26258, CC BY-SA 3.0
Tekniset tiedot
Panther Ausf. D
Mitat
- pituus (runko)
6,87 m
- kokonaispituus
8,66 m
- leveys
3,40 m
- korkeus
2,98 m
- paino (tst)
43 000 kg
- maavara
56,0 cm
- kääntösäde
10 m
Moottori
Maybach HL 230 P30
- teho
700 hv
- nopeus
55,0 km/h (25 km/h)
- polttoaine
be (720 ltr, 74 okt.)
- toimintasäde
200 km (100 km)
- kulutus
- ltr / 100 km
Aseistus
7.5cm Kw.K 42 L/70
- kaliiperi
7,5cm
- putken pituus
5,25 m
- tykin paino
1 000 kg
- tulinopeus
- lk./min
- tähtäin
TZF 12 (x2.5/5)
- ammukset
79 kpl (50% AP)
- konekivääri
MG 42 (tornissa)
- konekivääri
MG 42 (runko)
5 100 kpl 7.92mm
- miehistö
5
Panther Ausf. A
Mitat
- pituus (runko)
6,87 m
- kokonaispituus
8,66 m
- leveys
3,42 m
- korkeus
2,98 m
- paino (tst)
45 500 kg
- maavara
56,0 cm
- kääntösäde
10 m
Moottori
Maybach HL 230 P30
- teho
700 hv
- nopeus
46,0 km/h (25 km/h)
- polttoaine
be (720 ltr, 74 okt.)
- toimintasäde
200 km (100 km)
- kulutus
- ltr / 100 km
Aseistus
7.5cm Kw.K 42 L/70
- kaliiperi
7.5cm L/70
- putken pituus
5,25 m
- tykin paino
1 000 kg
- tulinopeus
- lk./min
- tähtäin
TZF 12
- ammukset
79 kpl (50% AP)
- konekivääri
MG 42 (tornissa)
- konekivääri
MG 42 (runko)
5 100 kpl 7.92mm
- miehistö
5
Panther Ausf. G
Mitat
- pituus (runko)
6,88 m
- kokonaispituus
8,66 m
- leveys
3,40 m
- korkeus
2,98 m
- paino (tst)
44 800 kg
- maavara
56,0 cm
- kääntösäde
10 m
Moottori
Maybach HL 230 P30
- teho
700 hv
- nopeus
46,0 km/h (25 km/h)
- polttoaine
be (720 ltr, 74 okt.)
- toimintasäde
200 km (100 km)
- kulutus
- ltr / 100 km
Aseistus
7.5cm Kw.K 42 L/70
- kaliiperi
7.5cm L/70
- putken pituus
5,25 m
- tykin paino
1 000 kg
- tulinopeus
- lk./min
- tähtäin
TZF 12
- ammukset
82 kpl (50% AP)
- konekivääri
MG 42 (tornissa)
- konekivääri
MG 42 (runko)
4 800 kpl 7.92mm
- miehistö
5
Panssarointi
Panther Ausf. A
Vahvuus
Kulma
- runko
edessä
yläosa
80 mm
/ 35°
- runko
edessä
alaosa
60 mm
/ 35°
- runko
sivut
yläosa
40 mm
/ 50°
- runko
sivut
alaosa
40 mm
/ 90°
- runko
takana
yläosa
40 mm
/ 60°
- runko
takana
alaosa
40 mm
/ 60°
- runko
katto
16 mm
/ 0°
- runko
pohja
30 mm
/ 0°
- torni
edessä
100 mm
/ 78°
- torni
sivut
45 mm
/ 65°
- torni
takana
45 mm
/ 65°
- torni
katto
16 mm
/ 6°
-
mantletti
100 mm
pyöreä
Panther Ausf. G
Vahvuus
Kulma
- runko
edessä
yläosa
80 mm
/ 35°
- runko
edessä
alaosa
60 mm
/ 35°
- runko
sivut
yläosa
50 mm
/ 60°
- runko
sivut
alaosa
40 mm
/ 90°
- runko
takana
yläosa
40 mm
/ 60°
- runko
takana
alaosa
40 mm
/ 60°
- runko
katto
16 mm
/ 0°
- runko
pohja
30 mm
/ 0°
- torni
edessä
110 mm
/ 79°
- torni
sivut
45 mm
/ 65°
- torni
takana
45 mm
/ 65°
- torni
katto
16 mm
/ 0°
-
mantletti
100 mm
pyöreä
7.5cm kwK 42 L/70
Panther vaunuissa käytettiin erittäin tehokasta 7.5 cm KwK 42 L/70 panssarivaunukanuunaa. Se oli ammuksen suuren lähtönopeuden ansiosta todella tarkka ja itse omasi paremman panssarin läpäisyn kuin Tiger I vaunun 8.8cm Kwk L/56.
Ampumatarvikkeet
Panther vaunun panssarikanuunan 7.5cm KwK 42 L/70 tärkeimmät ampumatarvikkeet (75x640R). Panther vaunun tykki käytti samoja ampumatarvikkeita kuin Jagdpanzer IV rynnäkkötykkiin asennettu 7.5cm Stu.K. 42.
75x640R ammuksia valmistettiin seuraavissa tehtaissa: Krupp, Rheinmetall-Borsig, Stock, Sächs GuSstahlwerke Bochumer Verein ja Polte (Madgeburg).
- 7.5 cm Panzergranatpatrone 39/42 (PzGr 39/42), 925 m/s
- 7.5 cm Panzergranatpatrone 40/42 (PzGr 40/42), 1120 m/s
- 7.5 cm Sprenggranatpatrone 42 (Sprgr.Patr. 42), 700 m/s
Läpäisykyky
7.5cm Kw.K 42 L/70
Ammus
Kulma
Paino:
Nopeus:
Etäisyys:
(kg)
(m/s)
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
2500 m
3000 m
- PzGr 39/42
30°
-
925
138
124
111
99
89
-
-
- PzGr 39/42
90°
-
925
185
168
149
132
116
103
91
- PzGr 40/42
30°
-
1 125
194
174
149
127
106
-
-
- PzGr 40/42
90°
-
1 125
-
-
-
-
-
-
-
- Gr.39 HL/C
30°
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Osumatarkkuus
7.5cm Kw.K 42 L/70
Ammus
Etäisyys:
100 m
500 m
1000 m
1500 m
2000 m
2500 m
3000 m
- PzGr 39/42
testi
100 %
100 %
100 %
100 %
92 %
73 %
55 %
taistelu
100 %
100 %
97 %
72 %
49 %
29 %
18 %
- PzGr 40/42
testi
100 %
100 %
94 %
76 %
56 %
-
-
taistelu
100 %
100 %
56 %
32 %
20 %
-
-
Tuotanto
Panther vaunun valmistaminen maksoi 117100 RM ja siihen kului 150 000 miestyötuntia. Panther oli
suhteellisen edullinen, jos sitä verrataan Panzerkampfwagen IV vaunuun (130 462 RM) ja Tiger I vaunuun
(250 800 RM).
Aluksi tuotantotavoitteena oli valmistaa 12.5.1943 mennessä 250 vaunua M.A.N. AG:n tehtaalla. Tammikuussa
1943 vaatimukset kuitenkin jo kasvoivat 600 vaunuun kuukaudessa. Ilmeisesti tähän tavoitteeseen ei aivan ylletty, mutta tiettävästi 5.7.1943 mennessä oli joukoille jaettu noin 200 vaunua, juuri ennen Kurskin taistelun alkua.
Vuonna 1943 valmistettiin keskimäärin 148 vaunua kuussa. Vuonna 1944 tuotantoa tehostettiin ja keskimäärin
kuukaudessa valmistui 315 vaunua, koko vuonna yhteensä 3777 vaunua. Enimmillään taisteluvahvuudessa oli
2 304 Panther vaunua 1.9.1944.
Panther Ausf. D
Panher Ausf. D panssarivaunujen tuotanto aloitettiin joulukuussa 1942. Ensimmäinen D-sarjan panssarivaunu tuli ulos tehtaalta 11.1.1943. Ensimmäiset 250 Panther Ausf. D vaunua oli varustettu Maybach HL 210 P30 moottorilla. Uusien Panther vaunujen valmistuksella oli kiire, sillä niitä tarvittiin kesän 1943 suunniteltuun suurhyökkäykseen. Panther Ausf. D vaunuja valmistivat M.A.N., Daimler-Benz, N.M.H. ja Henschel. D-sarjaa valmistettiin kaikkiaan 850 kappaletta (Fgst: 210001–210254 ja 211001–21400).
Panther Ausf. A
Useiden muutoksien jälkeen tuli elokuussa 1943 tuotantoon uusi versio, Panther Ausf. A, jossa oli uuden mallinen torni ja johtajan kupoli. Myös telaston vetopyörää oli vahvistettu. Useimmat länsirintamalla kesällä 1944 tavatut Panther panssarivaunut olivat mallia A. Panther Ausf.A panssarivaunuja valmistivat M.A.N., Daimler-Benz, Demag ja Henshel. A-sarjaa valmistettiin kaikkiaan 2200 kappaletta (Fgst: 210255–211000 ja 151000–160000).
Panther Ausf. G
Panther Ausf. G otettiin tuotantoon maaliskuussa 1944 ja sen valmistus jatkui huhtikuuhun 1945. G-versiota
valmistettiin kaikkiaan 2 950 kpl, MAN, Daimler-Benz ja MNH toimesta. Erot aiempiin versioihin olivat;
sivulevy oli yksiosainen, aiempien useasta palasta koottujen sijaan. Rungon sivupanssarointia oli parannettu.
Ajajan etupanssarissa ollut tähystysaukko luukkuineen oli poistettu ja korvattukäännettävällä periskoopilla.
Näin etupanssarointia oli saatu parannettua. Ajajan penkkiä oli korotettu, jotta ajaja pystyi tarvittaessa
ajamaan vaunua pää ajajan luukusta ulkona, saaden näin erinomaisen näkyvyyden.
Kesällä 1944 Saksassa oli kova pula panssarilevyjen valmistuksessa käytettävästä mangaanista. Tämän vuoksi
Pantherin panssarilevyt jouduttiin valmistamaan hiiliteräksestä, johon oli sekoitettu nikkeliä. Tämä teki
valmistetuista panssarilevyistä liian kovia ja siten helpommin pirstaloituvia. Kaikkiaan Panther panssarivaunuja valmistettiin vuosien 1943–1945 aikana 5 796 kappaletta.
Valmistajat
Panther vaunuja valmistivat useat eri tehtaat, pääurakoitsijoina toimivat Daimler-Benz, M.A.N. AG,
M.N.H. ja Demag.
M.A.N. AG
M.A.N. AG (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) toimi nimensä mukaisesti Augsburgissa ja Nürnbergissä.
Sen valmistamien vaunujen runkonumerot olivat Fgst: 210254–210899, yhteensä 645 kappaletta.
Daimler-Benz
Daimler-Benz panssarivaunutehdas sijaitsi Berlin-Marienfeldissä. Sen valmistamien Panther vaunujen
runkonumerot olivat Fgst: 121900–152575, yhteensä 675 kappaletta.
M.N.H.
MNH (Maschinenfabrik Niedersachsen Hannover) sijaitsi nimensä mukaisesti Hannoverissa. Sen
valmistamien vaunujen runkonumerot olivat Fgst: 154800–155630, yhteensä 830 kappaletta. Erään tiedon mukaan MNH olisi valmistanut 220 kpl Panther Ausf. D, 830 kpl Panther Ausf. A ja 806 kpl Panther Ausf. G.
Demag
Sen valmistamien vaunujen runkonumerot olivat Fgst: 158100–158150, yhteensä 50 kappaletta.
Edellä mainittujen tehtaiden aliurakoitsijoina toimivat Schoeller-Bleckmann (Mürzzuschlag, Itävalta) ja Bismarckhütte, Ylä-Sleesiassa. Nämä tehtaat valmistivat panssarilevyjä. Moottoreita valmistivat Maybach ja Auto Union Siegmar.
Tuotantomäärät malleittain
- Ausf. D1, 20 kpl, (ns. alkusarja, heikompi panssarointi)
- Ausf. D, 850 kpl, tammi-syyskuu 1943
- Ausf. A, 2000 kpl, elokuu 1943–kesäkuu 1944
- Ausf. G, 3126 kpl, maaliskuu 1944–huhtikuu 1945
- Befehlspanzer Panther, 329 kpl (5/1943–2/1945)
- Bergepanther, 347 kpl (1943–1945)
- Beobachtungspanzer Panther, 41 kpl (1944–1945)
Ilmapommitusten vaikutukset tuotantoon
Länsi-liittoutuneiden ilmavoimien pommitukset Saksan teollisuutta vastaan vaikuttivat myös Panther tuotantoon. Maybach moottoritehdasta pommitettiin 27.–28.4.1944 välisenä yönä, jonka ansiosta moottorituotanto keskeytyi viideksi kuukaudeksi. Tässä vaiheessa toista tehdasta vasta suunniteltiin. Auto Union Siegmar (Wanderer) aloitti Maybach moottoreiden tuotannon kuitenkin jo toukokuussa 1944, joten moottoritoimituksia voitiin jatkaa suhteellisen nopeasti.
Itse Panther tehtaita vastaan ilmapommitukset aloitettiin 6.8.1944, pommittamalla Daimler-Benzin tehdasta Berliinissä. Pommitus uusittiin yöllä 23.–24.8.1944. M.A.N. AG:n tehdasta pommitettiin 10.9.1944, 3.10.1944 ja 19.10.1944 ja seuraavana vuonna 3.1.1945 ja yöllä 20.–21.2.1945. M.N.H. (Maschinenfabrik Niedersachsen Hannover) tehdasta pommitettiin ensi kerran vasta 14.3.1945 ja seuraavan kerran 28.3.1945. Pommitusten vaikutuksesta arvioidaan tuotannon laskeneen noin 25–30 %.
Sabotaasia
Osa Panther vaunujen ongelmista tuntui johtuvan sabotaasista. Valmistavalla tehtaalla oli mm. laitettu ruuveja moottoriöljyn sekaan. Saksalaiset 51. – ja 52. Panssaripataljoonien vaunumiehistöt tekivät em. havaintoja 3.7.1943, Kurskin alueella.
Ranskalaisten vuonna 1947 tekemän tutkimuksen mukaan, useita Panther panssarivaunuja oli sabotoitu tuotantovaiheessa. Ilmeisesti sabotointi on tapahtunut lähinnä vieras- ja vankityövoimaa käyttävissä tuotantolaitoksissa.
Tuotanto kuukausittain
Vuosi
Kuukausi
Tavoite
Tuotanto
Runkonumerot
1942
huhtikuu
0
1
-
toukokuu
0
0
-
kesäkuu
5
1
250001
heinäkuu
15
0
-
elokuu
10
8
250002–250009
syyskuu
15
3
250010–250012
lokakuu
16
11
250013–250022
marraskuu
18
17
250023–250039
joulukuu
30
38
250040–250076
1943
tammikuu
30
35
250077–250111
helmikuu
30
32
250112–250143
maaliskuu
40
41
250144–250184
huhtikuu
45
43
250185–250230
toukokuu
50
50
250231-250280
kesäkuu
60
60
250281–250340
heinäkuu
65
65
250341–250405
elokuu
70
60
250406–250465
syyskuu
75
85
250466-250550
lokakuu
80
50
250551-250600
marraskuu
84
56
250601–250656
joulukuu
88
67
250657–250723
1944
tammikuu
93
93
250724–250816
helmikuu
95
95
250817–250911
maaliskuu
95
86
250912–250997
huhtikuu
95
104
250998–251101
toukokuu
95
100
251102–251201
kesäkuu
75
75
251202–251276
heinäkuu
58
64
251277–251340
elokuu
9
6
251341–251346
Panther vs vihollisten vaunut
Panther Ausf. G oli ylivoimainen Neuvostoliiton T-34/76 ja myös uudempaan T-34/85:een verrattuna. Panther
pystyi läpäisemään T-34/85:n etupanssarin 800 metrin päästä, kun T-34/85 pystyi samaan 500 metrin päästä.
Yhdysvaltojen maavoimien arvion mukaan yksi Panther vastasi viittä M4 Sherman vaunua tai yhdeksää T-34 vaunua.
Panther pystyi läpäisemään myös JS 122:n etupanssarin 800 metrin päästä, mutta JS 122:n 122 mm A19-tykki
puhkaisi Pantherin etupanssarin jo 1 500 metrin päästä. Pantherin todellinen heikkous oli sen ohut panssarointi
sivuilla ja takana. Neuvostoliittolainen 76 mm panssarintorjuntatykki oli tehokas Pantheria vastaan pitkältäkin
matkalta, kun se pääsi ampumaan sivulta tai takaa.
Rintamalla
Panther panssarivaunut oli alkuun tarkoitettu kahdelle panssaripataljoonalle; 51 ja 52.Panzer-Abteilung. Kullekin pataljoonalle annettiin 96 kappaletta Panther Ausf. D vaunuja. Vaunuissa oli kuitenkin paljon ”lastentauteja” ja epäonnea Kurskin taistelussa (operaatio Zitadelle). Tästä johtuen 10.8.1943 oli 192 vaunusta enää palveluskäytössä 43 kpl. Nämä alkusarjan Panther vaunut muutettiin myöhemmin komentovaunuiksi (Panzerbefehlswagen Sk.Kfz.
267).
Panssaripataljoona 51 (Pz.Abt. 51) sai osakseen paljon ongelmia uusien Panther vaunujen kanssa. Kurskin
taistelun ensimmäisen päivän 5.7.1943 päätteeksi, oli pataljoonalla enää 22 toimintakuntoista vaunua.
28 oli tuhoutunut ja 46 oli korjaamolla.
Panzerkampfwagen V Panther panssarivaunun komentaja tähystää. Kuva: Bundesarchiv Bild 101l-478-2167-09, CC BY-SA 3.0
Panther ”ässiä”
Ernst Barkmann väijytti kokonaisen yhdysvaltalaisen panssaridivisioonan. Tapahtumaan kutsutaan
Barkmannin kulmaukseksi. Hän tuhosi Panther panssarivaunullaan 13 Sherman tankkia alle 15 minuutissa.
Barkmannin kokonaissaldo oli sodan lopulla yli 80 tuhottua vihollisen panssarivaunua.
FG 1250 pimeänäkölaite (Infrarot-Scheinwerfer)
Saksalainen AEG sai jo vuonna 1936 tehtäväkseen kehittää pimeänäkölaite. Ensimmäinen prototyyppi
valmistui vuonna 1939. Syksyllä 1942 oli valmiina eräänlainen infrapunalamppu ZG 1221, jota asennettiin
kokeilumielessä 7.5 cm Pak 40 panssarintorjuntatykkeihin ja Sd.kfz 131 Marder II -panssarintorjuntavaunuihin.
Syksyllä 1943 valmistui uusi kehitysversio, nimeltä Sperber (FG 1250). Se oli tarkoitettu Panther
panssarivaunuihin. Sperder on infrapunaetsintälamppu, jonka kantama on 600 metriä, yhdistettynä
teleskooppitähtäimeen. Pimeänäkölaitetta asennettiin Panther vaunuihin loppuvuodesta 1944 alkaen
maaliskuuhun 1945 asti. Käytännössä kaikki FG 1250 laitteet asennettiin Panther Ausf.G mallin vaunuihin,
kaikkiaan noin 50 kpl. Laitteesta kehitettiin pienempi versio ZG 1229 Vampir, StG-44 rynnäkkökivääreihin
kiinnitettäväksi.