FuMG 39T “Würzburg"
Yleistä
Saksalaisen Telefunken AG:n tohtori Runge, esitteli jo vuonna 1936 tulenjohtoon sopivan tutkan, joka pystyi mittamaan etäisyyden, korkeuden ja nopeuden, 5 000 metrin korkeudessa lentävästä Junkers Ju 52 -kuljetuskoneesta. Valitettavasti kenraali Udet ja ilmailuministeriö eivät osoittaneet kiinnostusta, uutta keksintöä kohtaan. Tutkan kehittämistä kuitenkin jatkettiin Telefunkenilla ja tutka esiteltiin heinäkuussa 1939 Hitlerille, Rechlinissä. Luftwaffen ilmatorjuntajoukot saivat pain käyttöönsä ensimmäiset tulenjohtotutkansa, Telefunken FuMG 39 T, jota kutsuttiin myös nimellä Würzburg. Tästä tutkasta valmistettiin neljää eri versiota, A, B, C ja D.
Tutkaan kuului myös IFF-ominaisuus, joka toimi yhteen lentokoneeseen asennettavan FuG 25z -omatunnuslaitteen kanssa. Kenraali Martini pyytänyt tarjousta IFF-laitteesta jo vuoden 1939 alussa, mutta ilmailuministeriö oli sen alkuun estänyt. Myöhemmin myös IFF oli mukana. Kaikkiaan Würzburg tutkia valmistettiin noin 4 000 kappaletta.
Telefunken AG:n valmistama Würzburg-tulenjohtotutka toimi 560 MHz taajuusalueella ja sillä pystyttiin määrittämään vihollisen lentokoneen etäisyys, suunta, nopeus ja lentokorkeus noin 20–30 km päästä. Jos käytössä oli useampia tutkia, voitiin myös maalin paikka määrittään. Lambda-tulenjohtolaskin, laski ampuma-arvot lentäviin kohteisiin, myös kaartaviin ja syöksyviin kohteisiin.
Würzburg-tulenjohtotutkassa oli halkaisijaltaan kolmemetriä leveä pyöreä, paraboloidi-antenni. Antenni oli ympärikeilaava (360 astetta). Tutkaoperaattori tarkkaili oskilloskooppinäyttöä ja määritti maalitiedot siitä käsin. Kuljetuksessa antenni taitettiin keskellä olevasta saranakohdalta kahtia, kuljetustrailerin molemmille sivulle.