FuMG 39T “Würzburg"

Yleistä

Saksalaisen Telefunken AG:n tohtori Runge, esitteli jo vuonna 1936 tulenjohtoon sopivan tutkan, joka pystyi mittamaan etäisyyden, korkeuden ja nopeuden, 5 000 metrin korkeudessa lentävästä Junkers Ju 52 -kuljetuskoneesta. Valitettavasti kenraali Udet ja ilmailuministeriö eivät osoittaneet kiinnostusta, uutta keksintöä kohtaan. Tutkan kehittämistä kuitenkin jatkettiin Telefunkenilla ja tutka esiteltiin heinäkuussa 1939 Hitlerille, Rechlinissä. Luftwaffen ilmatorjuntajoukot saivat pain käyttöönsä ensimmäiset tulenjohtotutkansa, Telefunken FuMG 39 T, jota kutsuttiin myös nimellä Würzburg. Tästä tutkasta valmistettiin neljää eri versiota, A, B, C ja D.

Tutkaan kuului myös IFF-ominaisuus, joka toimi yhteen lentokoneeseen asennettavan FuG 25z -omatunnuslaitteen kanssa. Kenraali Martini pyytänyt tarjousta IFF-laitteesta jo vuoden 1939 alussa, mutta ilmailuministeriö oli sen alkuun estänyt. Myöhemmin myös IFF oli mukana. Kaikkiaan Würzburg tutkia valmistettiin noin 4 000 kappaletta.


Würzburg
Würzburg D -tulenjohtotutka Luftwaffen käytössä. Kuva: Bundesarchiv BA-MA, CC-BY SA 3.0

Telefunken AG:n valmistama Würzburg-tulenjohtotutka toimi 560 MHz taajuusalueella ja sillä pystyttiin määrittämään vihollisen lentokoneen etäisyys, suunta, nopeus ja lentokorkeus noin 20–30 km päästä. Jos käytössä oli useampia tutkia, voitiin myös maalin paikka määrittään. Lambda-tulenjohtolaskin, laski ampuma-arvot lentäviin kohteisiin, myös kaartaviin ja syöksyviin kohteisiin.

Würzburg-tulenjohtotutkassa oli halkaisijaltaan kolmemetriä leveä pyöreä, paraboloidi-antenni. Antenni oli ympärikeilaava (360 astetta). Tutkaoperaattori tarkkaili oskilloskooppinäyttöä ja määritti maalitiedot siitä käsin. Kuljetuksessa antenni taitettiin keskellä olevasta saranakohdalta kahtia, kuljetustrailerin molemmille sivulle.

Versiot

  • • 1939, FuMG 39 T “Würzburg A”
  • • 1940, FuMG 39 T/B “Würzburg B”, infrapunatunnistin
  • • 1940, FuMG 39 T/C “Würzburg C”, parannettu tarkkuus
  • • 1942, FuMG 39 T/D “Würzburg D”, kantama noin 40 km

Suomessa

Suomeen ostettiin kuusi Würzburg D "Dora" -tulenjohtotutkaa, joiden hinta nykyrahaksi muutettuna oli 900 000 euroa. Suomen armeijan käytössä nämä tutkat kulkivat nimikkeellä ”Irja”. Tulenjohtotutkat toimivat yhteistyössä Suomeen hankittuijen Freya LZ -ilmavalvontatutkien kanssa. Suomessa Freya sai nimikkeen "Raija". Käytännössä Freya-ilmavalvontatutka havaitsi maalin ja osoitti sen Würzburg - tulenjohtotutkalle, joka mittasi maalin suunnan ja etäisyyden. Tiedot välitettiin edelleen ilmatorjuntapattereille, jotka pystyivät ampumaan, vaikka maalia ei pimeän tai pilvisyyden vuoksi nähtykään.


Würzburg Tikkakoskella
Würzburg D -tulenjohtotutka Ilmailumuseo, Tikkakoski. Kuva: TH

Tekniset tiedot

Würzburg
 
- tyyppi tulenjohtotutka
- antenni paraboloidi, 3m
- lähetystaajuus (rf) 553–566 MHz
- pulssintoistotaajuus (prf) 3 750 Hz
- pulssinpituus (pw) 2 μS
- lähetysteho 7–11 kW
- kantama n. 29 km (D / 40 km)
- suuntatarkkuus 1/8 astetta
- erottelukyky -
- paino 1 500 kg
 

Lähdeluettelo

  • - Tutka toisessa maailmansodassa, Ahti Lappi
  • - Salainen ase ilmapuolustuksessa, Ahti Lappi ja Pertti Peitsara
  • - Waffen-Arsenal Band 132, Bodenfunkmessgeräte der Deuschen Luftwaffe bis 1945, Werner Mïller
  • - Jagdgeschwader 5 “Eismeer”, url: https://www.asisbiz.com, 5.3.2021
  • - Saksalainen sotakalusto pelasti Helsingin, Ahti Lappi, url: https://www.sotaveteraani.fi, 23.5.2005
  • - Luftnachrichten-Regiment 56, url: https://www.ww2.dk, 5.3.2021
  • - Luftnachrichten-Regiment 56, url: https://www.asisbiz.com, 5.3.2021
  • - Parakkeja ja piikkilankaa, Kalevi Mikkonen
  • - The Radar war, Gerhard Hepcke
  • - Das Jahrhundert des Radars, Christian Hülsmeyer
  • - “Freya” radar, url: https://www.radartutorial.eu, 9.3.2021

1.9.2013 (21.10.2022 23:12)