Junkers Ju 52

Yleistä

Junkers Ju 52 matkustaja- ja kuljetuskoneen suunnitteli pääinsinööri Ernst Zindelin johtama työryhmä, Junkersin tehtaalla Dessaussa, vuonna 1930. Junkers W33/W34 -pohjalta suunniteltu , eräänlainen prototyyppi EF30, oli yksimoottorinen. Yksimoottorinen kuljetuskone, ei kuitenkaan osoittautunut tarpeeksi suorituskykyiseksi, joten koneeseen lisättiin kaksi moottoria. Näin syntyi kolmimoottorinen Junkers Ju 52/3m. Tyyppimerkinnässä ”3m”, tarkoittaa kolmea moottoria. Koneen tunnusomaisen ulkoasun antoi rungon ja siipien duralumiinista valmistettu aaltopeltirakenne. Konemalli suoritti ensilentonsa 13.10.1940.

Ju 52
Tr.St.I Fliegerkorps:in Junkers Ju 52/3m ”Hannelelore” (B1-HA) Käkisalmella 11.7.1942. Kuvassa eversti Järvinen (Laat.RPr) nousemassa koneeseen. Kuva: SA-kuva 98655

Saksan ilmavoimat (Luftwaffe) käytti Junkers Ju-52/3m -kuljetuskoneita läpi koko toisen maailmansodan. Se osoittautui kolmimoottorisena suhteellisen luotettavaksi, eikä parempaakaan konetta ollut tarjolla. Koneen kuljetuskapasiteetti oli kolmihenkisen miehistön lisäksi 17 laskuvarjojääkäriä. Kone oli hidas ja huonosti aseistettu, joten se oli vihollisen hävittäjille helpohko saalis.

Junkers Ju 52 -kuljetuskoneita käytettiin suuria määriä mm. operaatio keltaisen aikana, Kreetan maahanlasku operaatiossa, sekä myöhemmin idän sotaretken aikana Demyanskin ja Stalingradin mottien huoltamisessa.

Tuotanto

RLM jätti Junkersille syyskuussa 1935 tilauksen 450 lentokoneesta. Dessaun tehdas ei kuitenkaan kyennyt valmistaman kuin 18 konetta kuukaudessa, joten kone otettiin tuotantoon Weser Flugzeugbau nimisen valmistajan toimesta, sekä Junkersin uudella tehtaalla Bernburgissa. Koneen valmistaminen maksoi 163 000 RM. Konetta valmistettiin myös Ranskassa ja Unkarissa.

Versiot

Koneesta oli olemassa lukuisamäärä erilaisia sotilaskäyttöön tarkoitettuja alamalleja; mg3e – mg14e.

  • • Ju 52/3mg3e: kolme BMW 132-A3 -moottoria, 725 hv ja muita parannuksia
  • • Ju 52/3mg4e: takapyörä ja muut parannukset
  • • Ju-52/3mg5e: kolme BMW 132T-2 -moottoria 830 hv ja muita parannuksia
  • • Ju 52/3mg6e: melkein identtinen g5e: n kanssa
  • • Ju 52/3mg7e: lisätty autopilot-toiminto ja muita parannuksia
  • • Ju 52/3mg8e: kolme BMW 132Z -moottoria ja muita parannuksia
  • • Ju 52/3mg9e: vahvistettu laskuteline
  • • Ju 52/3mg10e: sama kuin g9e, sukset laskutelineenä
  • • Ju 52/3mg12e: kolme BMW 132L -moottoria, a 800 hv
  • • Ju 52/3mg14e: lentäjien suojaamiseksi lisätty panssarointia, vahvistettu aseistus

Junkers Ju 52 koneet Suomesssa

Saksan ilmavoimilla (Luftwaffe) oli vuosina 1941–1944, joitakin Ju 52 -kuljetuskoneita Suomessa. Operaatio Barbarossa alkaessa, oli Rovaniemelle sijoitettu Transport Staffel, jossa oli 11 Junkers Ju 52 -kuljetuskonetta. Ilmeisesti tässä on kyseessä Transportstaffel Fliegerführer Nord (Tr.St.Fl.Fü. Nord). Pääosan aikaa tämä yksikkö oli Rovaniemellä ja yleensä sen vahvuus oli 8–9 Junkers JU 52 -kuljetuskonetta. Ykisikön tunnuksia olivat P4+ ja 10.3.1944 alkaen Z4+.

Transport Staffel Fliegerführer Nord (Tr.St.Fl.Fü. Nord) tukeutui ainakin tammi-helmikuussa 1943 Rovaniemelle (Fliegerhorst-Kommandantur E30/IV). Sen käytössä oli kolmen Ju 52 -koneen parvi (Schwarm).

Lokakuussa 1942 Flugbereitschaft Luftgaustab z.b.V.1 uudelleen nimettiin ja siitä tuli nyt Flugbereitschaft Luftgaustab Finnland (Fl.Ber.Lg.Stab Finnland). Tämän pääosion Rovaniemelle sijoitetun yhteyslentoyksikön vahvuuteen kuului yksi Junkers Ju 52 -kuljetuskone. 21.10.1943 yksiköllä oli neljä Junkers Ju 52 -kuljetuskonetta, joista yksi Rovaniemellä ja Porissa kolme.

Tekniset tiedot

Junkers Ju 52/3mg7e
 
- tyyppi kuljetuskone
- moottori 3 x BMW 132T
- teho 3 x 730 hv
- nopeus (max) 265 km/h
- nousunopeus 17 min / 3 000 m
- toimintakorkeus 5 490 m (max)
- toimintasäde 870 km
- polttoainetankki - l)
- siipiväli 29,25 m
- kokonaispituus 18,9 m
- korkeus 4,5 m
- paino (tyhjä) 6 510 kg
- paino (lastattu) 10 990 kg
- aseistus 13mm MG131
  2 x 7,92mm MG15
- pommikuorma 455 kg
- miehistö 3
- matkustajat 17
 

Generaloberst Eduard Dietl 23.6.1944

20. vuoristoarmeijan (20. Gebirgs-Armee) komentaja Generaloberst Eduard Dietl (1890–1944) kävi 22.6.1944 tapaamassa valtakunnanjohtajaa Obersalzbergissä ja oli palaamassa takaisin Pohjois-Suomeen Fl.Ber/Kom.Gen.d.Dt.Lw.in Finnland yksikön Junkers Ju 52/3mg8e -kuljetuslentokoneella (WNr. 7596, Bernburg, A2+AA), kun klo 07.42 tapahtui lento-onnettomuus, lähellä Retteneggin kylää, Styriassa. Kukaan koneessa olleista ei jäänyt henkiin.


Lentoturmassa surmansa saivat

  • • Flugzeugführer, Oberstleutnant Hans Kowalik (Kowollick)
  • • Staffelführer, Oberleutnant Erich Jakob
  • • Oberleutnant Altfeld
  • • Bordmechaniker, Oberfeldwebel Mayer
  • • Bordfunker, Feldwebel Georg Huber
  • • Bordschütze, Unteroffizier Heinz Thieme
  • • Generaloberst Eduard Dietl (AOK 20)
  • • General der Gebirgstruppen Karl Eglseer (XVIII Geb.AK)
  • • Generalleutnant Franz Rossi (Divisionsgruppe Rossi)
  • • General der Infanterie Thomas-Emil von Wickede

Lentoturman syy on hieman epäselvä ja siitä on ajan saatossa spekuloitui melkoisestikin, mutta niin on nimilista turmaan joutuneistakin. Muistokivessä on mukana nimet Oberleutnant Huber ja Oberfeldwebel Mayer (Meier), vaikka erään tiedon mukaan he eivät kuolleet, loukkaantuivat kyllä. Toisaalta, jos Ju 52 kärsi 95% tuhon, on vaikea kuvitella kenenkään selvinneen.

Generanoberst E. Dietl ja muistokivi lentoturman tapahtumapaikalla. Kuvat: Bundesarchiv ja Palkovics, CC BY-SA 4.0

Lähdeluettelo

  • - Luftwaffen pohjoinen sivusta, Hannu Valtonen
  • - Pohjoinen ilmasota, Hannu Valtonen
  • - Junkers Ju 52, url: http://www.hugojunkers.bplaced.net, 29.9.2022
  • - Ju 52, url: https://www.ww2db.com, 29.9.2022
  • - Luftwaffe Suomessa, osa 1, Ossi Anttonen ja Hannu Valtonen
  • - Luftwaffe Suomessa, osa 2, Ossi Anttonen

9.1.2003 (1.10.2022 08:57)