Polikarpov I-15

Neuvostoliittolaiset lentokonesuunnittelijat Dmitri Grigorovitšin ja Nikolai Polikarpovin suunnittelivat 1920-luvun lopulla kaksitasoisen hävittäjälentokoneen, nimellä VT-11. Prototyypin ensilento nähtiin 29.4.1930. Konemallin sarjavalmistus aloitettiin vuoden 1932.

Syksyllä 1937 aloitettiin parannetun version I-15bis (I-152) valmistus. Lentäjän näkyvyyttä haitannut yläsiipi, ns. lokkisiipi korvattiin suoralla yläsiivellä. Samalla koneeseen asennettiin tehokkaampi moottori.

Espanjan sisällissodan kokemusten pohjalta konetta edelleen kehitettiin. Yläsiipi palautettiin lokkisiiveksi ja laskutelineistä tehtiin sisään vedettävät. Lisäksi koneeseen asennettiin uusi tehokkaampi M-62 moottori.

I-15
Polikarpov I-15. Kuva: PD CC-BY 4.0

Tekniset tiedot

Polikarpov I-15
 
  I-15 I-15bis I-153
- tyyppi hävittäjä hävittäjä hävittäjä
- moottori M-22 M-25A M-62
- nopeus (max) 350 km/h 370 km/h 444 km/h
- nousunopeus - - 15 m/s
- toimintakorkeus 9 200 m 8 600 m 10 700 m
- toimintamatka 480 km 450 km 470 km
- siipiväli 9.15 m 10.18 m 10,18 m
- kokonaispituus 6,29 m 6,28 m 6,18 m
- korkeus - - 2,8 m
- paino (tyhjä) 1 180 kg 1 310 kg 1 139 kg
- paino (lastattu) 1 422 kg 1 700 kg 1 650 kg
- aseistus 2 x 7.62 ShKAS 4 x 7.62 ShKAS 4 x 7.62 ShKAS
- 6 x ROS-82 8 x RS-82
- pommikuorma 150 kg 150 kg 150 kg
- radio - - -
- miehistö 1 1 1
 

Tuotanto

Polikarpov I-15 hävittäjiä rakennettiin Neuvostoliitossa vuosina 1934-1937 kaikkiaan 3 313 kpl. Parannettua I-15bis (I-152) versiota valmistettiin vuosina 1937-1939 noin 2 400 kpl. Lisäksi I-153 ”Chaika” versiota valmistettiin vuosien 1939-1941 aikana 3 437 kappaletta.

Lähdeluettelo

  • - Polikarpov I-153, https://en.wikipedia.org, 23.12.2024
  • - I-15, Sodanajan Kuusamo 1941-1944, Tapio Heiskanen, 2009
  • - Polikarpov I-15bis, https://www.ilmailumuseot.fi, 23.12.2024

12.5.2004 (25.12.2022 13:24)