Henschel Hs 126
Yleistä
Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneen suunnitteli Henschel tehtaan pääsuunnittelija Friedrich Nicolaus, vuonna 1936. Aseistettu Hs 126 koneessa oli erinomaiset hidaslento-ominaisuudet. Hs 126 kykeni nousemaan ilmaan verrattain lyhyeltä kiitotieltä, valmistajan ilmoituksen mukaan 294 metriä. Koneesta valmistettiin kahta eri mallia Hs 126A, jonka oli varustettu BMW 132 -moottorilla ja Hs 126B, jonka oli varustettu Bramo 323 -moottorilla. Moottorista johtuen, mallien välisissä suorituskykytiedoissa on pientä eroa. Valokuvaaminen koneesta käsin, suoritettiin käsikameran (Zeiss kamera) avulla, sillä koneeseen ei ollut samanlaista kiinteää kameravarustusta, kuin esimerkiksi Dornier Do 17 P kaukotiedustelukoneissa. Tiedustelutulokset voitiin lähettää eteenpäin välittömästi, myös radiolla, tai vaihtoehtoisesti pudottamalla viestisäiliö.
Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneiden korvaaminen uusilla Focke-Wulf Fw 189 lähitiedustelukoneilla aloitettiin vuonna 1942 ja hiljalleen konemalli poistui lähitiedusteluyksiköiden käytöstä. Myöhemmin Hs 126 koneita käytettiin mm. yöisin operoivina maataistelukoneina ja jopa liitokoneiden vetokoneina.
