Henschel Hs 126

Yleistä

Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneen suunnitteli Henschel tehtaan pääsuunnittelija Friedrich Nicolaus, vuonna 1936. Aseistettu Hs 126 koneessa oli erinomaiset hidaslento-ominaisuudet. Hs 126 kykeni nousemaan ilmaan verrattain lyhyeltä kiitotieltä, valmistajan ilmoituksen mukaan 294 metriä. Koneesta valmistettiin kahta eri mallia Hs 126A, jonka oli varustettu BMW 132 -moottorilla ja Hs 126B, jonka oli varustettu Bramo 323 -moottorilla. Moottorista johtuen, mallien välisissä suorituskykytiedoissa on pientä eroa. Valokuvaaminen koneesta käsin, suoritettiin käsikameran (Zeiss kamera) avulla, sillä koneeseen ei ollut samanlaista kiinteää kameravarustusta, kuin esimerkiksi Dornier Do 17 P kaukotiedustelukoneissa. Tiedustelutulokset voitiin lähettää eteenpäin välittömästi, myös radiolla, tai vaihtoehtoisesti pudottamalla viestisäiliö.

Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneiden korvaaminen uusilla Focke-Wulf Fw 189 lähitiedustelukoneilla aloitettiin vuonna 1942 ja hiljalleen konemalli poistui lähitiedusteluyksiköiden käytöstä. Myöhemmin Hs 126 koneita käytettiin mm. yöisin operoivina maataistelukoneina ja jopa liitokoneiden vetokoneina.

Hs 126
Henschel Hs 126 lähitiedustelukone. Kuva: Bundesarchiv BA-MA

Tuotanto

Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneita valmisti vuosina 1937–1941 Henschel-Flugzeug-Werke ja Ago Flugzeugwerke. Konetta valmistettiin kaikkiaan noin 600 kpl. Tuotannon päättyessä tammikuussa 1941.

Tekniset tiedot

Henschel Hs 126
 
- malli Hs 126 A Hs 126 B  
- tyyppi lähitiedustelu lähitiedustelu  
- miehistö 2 2
- moottori BMW 132 Bramo 323
- teho 870 hv 850 hv
- nopeus (max) 370 km/h 355 km/h
- nousunopeus 550 m/min 550 m/min
- toimintakorkeus 8 900 m 8 050 m
- toimintamatka 998 km 950 km
- siipiväli 14,5 m 14,5 m
- kokonaispituus 10,9 m 10,9 m
- korkeus 3,8 m 3,8 m
- paino (tyhjä) 2 030 kg 2 160 kg
- paino (lastattu) 3 090 kg 3 220 kg
- aseistus MG 17 (ledessä) MG 17
MG 15 (takana) MG 15
- pommikuorma SC 50 (50 kg) 150 kg
- radio FuG ? FuG 17 VHF
 

Kuusamo–Kiestinki suunnalla

Suomessa toimivat Henschel 126 lähitiedustelukoneet kuuluivat 1.(H)/32 lähitiedustelulentueeseen. Tiedustelulentojen ohella, koneet joutuivat myös tulitukitehtäviin. Alkuun 1.(H)/32 tukeutui Kemijärven lentokenttään, mutta myöhemmin Kiestingin suuntaa tukiessaan, myös Alakurtin, Kiestingin (jääkenttä) ja Pontsalenjoen lentokenttiin.

Henschel Hs 126 pudottaa viestisäiliön eteneville joukoille Kananaisten suunnalla 25.7.1941. Kuva: SA-kuva.

Lähdeluettelo

  • - The Luftwaffe 1939-1945, I/SG 5, url: https://ww2.dk, 3.9.2019
  • - Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945 Band 3, Heinz J. Nowarra
  • - Henschel Hs 126, url: https://www.germanwarmaschine.com, 15.5.2021
  • - Hs 126, url: https://www.airpages.ru, 15.5.2021
  • - Henschel Hs 126, url: http://www.historyofwar.org, 15.5.2021

29.1.2004 (16.5.2021 08:42)