Messerschmitt Bf 109 E-4 “Emil”
Yleistä
Messerschmitt Bf 109 E-sarja otettiin Saksassa tuotantoon jo vuonna 1938. Se osoittautui ylivoimaiseksi Puolan taistelujen yhteydessä ja muuallakin. Konemallia kuitenkin kehitettiin, saatujen kokemusten perusteella kokoajan ja siihen valmistettiin erilaisia lisävaruste- ja muunnossarjoja. Vuonna 1940 otettiin tuotantoon uusin versio Messerschmitt Bf 109 E-4.
Messerschmitt Bf 109 E-3 oli parannettu versio edeltävästä E-3 versiosta. Uuteen versioon oli tehty useita muutoksia koneen runkoon, mutta ehkäpä suurin muutos oli tulivoiman lisääminen 20 mm MG-FF/M -siipitykkien avulla. Nämä siipitykit käyttivät uutta ja samalla tehokasta ns. miina-ammusta, Minengeschoß. Uutta ampumatarviketta ei voinut suoraan käyttää vanhalla 20 mm MG-FF -siipitykillä, vaan sen rakennetta ja rekyylin kestävyyttä oli muutettava ja näin tykki sai uuden nimikkeen 20 mm MG-FF/M. E-4 oli varustettu kulmikkaalla moottorikuomulla, kuten E-3 -sarjan loppupään koneetkin.
Ohjaamon rakennetta muutettiin niin, että sitä oli helpompi ja nopeampi valmistaa. Samalla rakennetta muutettiin niin, että pilotin näkyvyys parani. Samalla ohjaamon panssarointia parannettiin. Koneessa käytettiin DB 601A -moottoria, jolle jouduttiin suorittamaan osakorjaus 150 lentotunnin jälkeen ja peruskorjaus 250 lentotunnin jälkeen.
