Arado Ar 66

Yleistä

Aradon pääsuunnittelija Walter Rethel aloitti vuonna 1931, kaksipaikkaisen koulukoneen suunnittelun. Rethelin siirtyessä Messerschmittin palvelukseen, suunnittelutyön saattoi vuonna 1932 loppuun Walter Blume. Suunnittelutyön lopputuloksena oli Arado Ar 66, yksimoottorinen ja kaksitasoinen koulukone. Tämän kaksipaikkaisen konemallin ensilento tapahtui jo vuonna 1932. Mallit Ar 66a ja 66b olivat prototyyppejä, Ar 66B oli merilentokone ja Ar 66C oli sarjatuotantomalli. Arado Ar 66 oli Luftwaffen yleisin peruskoulutuskone.

Ensimmäisen kerran Arado Ar 66 oli sotatoimissa Espanjan sisällissodassa vuonna 1936. Tuolloin koneita oli Luftwaffen Legion Condor käytössä.

Arado Ar 66
Arado Ar 66 -koulukoneita (NSGr.8) Suomessa. Kuva: SA-Kuva.

Tuotanto

Arado Ar 66:n runko valmistettiin puusta ja metallista. Siipien pinnoitteena oli kangas. Argus As 10C -moottori tuotti vaatimattoman 240 hevosvoiman tehon, jolla saavutettiin 210 km/h maksiminopeus. Moottoriin oli kiinnitetty kaksilapainen puupotkuri. Käytetyistä materiaaleista johtuen, koneen valmistaminen oli suhteellisen edullista.

Arado Ar 66 -lentokoneita valmistettiin Arado Flugzeugwerke GmbH toimista, Aradon Warnemünden tehtaalla. Erään tiedon mukaan, näitä koneita valmistettiin kaikkiaan 1 456 kpl. Toisaalta vuoden 1943 tieto, modifioitujen koneiden määrästä (2 000 kpl), ei ole linjassa tämän tiedon kanssa.

Erään tiedon mukaan Arado valmisti 1 144 Ar 66C -konetta, huhtikuuhun 1937 mennessä. MIAG valmisti 184 konetta, AGO 86 konetta ja BFW valmisti 88 konetta. Kokonaistuotanto näiden lukujen mukaan olisi 1 502 konetta.

1943

Vuonna 1943 konemalli, hieman yllättäen otettiin käyttöön yöllä tapahtuviin maataistelulentoihin. Todennäköisesti tässä toimi esimerkkinä puna-armeija ja heidän käyttämät R-5 -maataistelukoneet, jotka yöllisillä lennoillaan piinasivat saksalaisia rintamajoukkoja. Tämän perin hitaan konemallin käyttö päiväaikaan, olisi ollut liian vaarallista, mutta pimeällä tilanne oli täysin toinen. Saksalaiset modifioivat noin 2 000 Arado Ar 66 -lentokonetta, yömaataistelutoimintaan sopiviksi. Tämä tarkoitti lähinnä pommikiinnikkeiden asentamista.

Fieseler Fi 156 -yhteyslentokoneita oli Luftwaffen käytössä kaikilla Saksan rintamilla. Konetta käytettiin pääasiassa yhteyslentokoneena ja lähitiedustelukoneena, mutta myös sairaankuljetuksissa ja jopa erikoisoperaatioissa. Kuuluisin näistä erikoisoperaatioista lienee Otto Skorzenyn johtama SS-laskuvarjojääkärien suorittama isku Campo Imperatore -vuoristohotelliin, jonka yhteydessä vapautettiin liittoutuneiden vangitsema Benito Mussolini.

Suomessa

Suomessa Arado Ar 66 -lentokoneita oli tammikuussa 1944 perustetun Nachtschalchtgruppe 8:n käytössä. Koneita nähtiin myös Kiestingin suunnalla, missä koneet tukeutuivat Pontsalenjoen lentotukikohtaan. Sieltä käsin konemallilla lennettiin yli 1 000 sotalentoa.

Tekniset tiedot

Arado Ar 66C
 
- tyyppi peruskoulutuskone
- miehistö 2 (lentäjä + kouluttaja)
- moottori Argus As.10C, V8
- teho 240 hv
- nopeus (max) 210 km/h (175 km/h)
- nousunopeus -
- toimintakorkeus 4 500 m
- toimintasäde 716 km
- polttoainetankki 172 l (+33 l)
- siipiväli 10,0 m
- kokonaispituus 8,3 m
- korkeus 2,93 m
- paino (tyhjä) 905 kg
- paino (lastattu) 1 330 kg
- aseistus -
- pommikuorma 2 kg ja 4 kg sirpalepommit
- kameravarustus -
- radio -
 

Lähdeluettelo

  • - Arado Ar 66, url: http://www.historyofwar.org, 3.1.2021
  • - Arado Ar 66, url: https://en.wikipedia.org, 2.11.2021
  • - Arado Ar 66, url: http://www.histaviation.com, 2.11.2021

1.1.2003 (4.1.2021 12:02)