Zündapp KS 750
Yleistä
Saksan maavoimien esikunta (OKH – Oberkommando des Heeres) käynnisti vuonna 1937 hankkeen, moottoripyörän valmistamiseksi armeijan tarpeisiin. Tulevan sivuvaunullisen moottoripyörän tuli kyetä kuljettamaan 500 kg:n hyötykuorma, hiekkatiellä 80 km/h ja moottoritiellä (Autobahn) 95 km/h. Minimi maavara sai olla 15 cm ja pyörässä tulo olla 4,5x16” (410 mm) standardirenkaat. Aluksi Zündapp G.m.b.H. suunnitteli modifioivansa vanhan KS 600 mallin, mutta siitä ei lopulta tullut mitään ja päädyttiin kokonaan uuteen ratkaisuun, jonka lopputuloksena valmistui vuonna 1939 malli KS 750. Uusi malli hyväksyttiin Saksan asevoimien käyttöön vuonna 1941. KS 750 malliin kehitettiin kaksi sivuvaunumallia, BW40 ja vuonna 1943 yksinkertaistettu uusi malli BW43.

Zündapp KS 750 oli BMW R75:n kilpailija ja Zündapp KS 750 todettiin rintamakäytössä paremmaksi. OKH pyysi BMW:tä aloittamaan Zündapp KS 750:n tuotannon, mutta BMW kieltäytyi. Tästä johtuen OKH pyysi elokuussa 1942 molempia valmistajia (BMW ja Zündapp) aloittamaan yhteistyön, jonka tuloksena molempien moottoripyörämallien osat standardisoitiin niin, että ne sopivat kumpaankin pyörään. Tästä kehittyi lopulta Zündapp-BMW hybridi, joka sai nimikkeen BW 43. Siinä BMW 286/1 sivuvaunu kiinnitettiin Zündapp KS750 moottoripyörään. Uuden mallin ansiosta BMR R75 ja Zündapp KS750 tuotanto sellaisenaan lopetettiin ja siirryttiin valmistamaan vain yhtä mallia, BW 43.