Schwerer Zugkraftwagen 18t – Sd.Kfz.9 – ”Famo”

Yleistä

Saksalainen ajoneuvovalmistaja Fahrzeug- und Motorenbau G.m.b.H. (FAMO) Breslaussa, kehitti vuosien 1936–1939 aikana raskaan vetoajoneuvon Schwere Zugkraftwagen 18t, Sd.Kfz.9, jota kutsuttiin myös nimellä ”Famo”, valmistajansa mukaan. Ajoneuvon suunnittelusta vastasi pääasiassa diplomi-insinööri Ernst Kniepkamp, sotilasajoneuvojen toimistosta (Wa Prüf 6).

Tämä Saksan armeijan raskain vetoajoneuvo oli tarkoitettu lähinnä raskaiden tykkien vetäjäksi (24 cm Kanone 3, 24cm Haubitze 39, 21cm Kanone 38, 17cm Kanone K18, 12.8cm Flak 40). Tietenkin tällä ajoneuvolla pystyi vetämään myös edellä mainittuja keveämpiä tykkejäkin, kuten 8.8cm Flak 37. Famo pystyi vetämään esimerkiksi kiinni juuttuneen keskiraskaan Pz.Kpfw IV -panssarivaunun, mutta raskasta Pz.Kpfw VI Tiger -panssarivaunua vetämään tarvittiin kaksi, tai jopa kolme Famoa.

Sd.Kfz.9
Sd.Kfz.9 'Famo'

Tuotanto

Vuosien 1939–1944 aikana sitä valmistettiin noin 2 500 kpl. Se oli Saksan armeijan suurin vetoajoneuvo. Valmistajina toimivat FAMO Breslaussa, Vomag Plauenissa ja Tatra. Vomag valmisti ajoneuvoa vuodesta 1940 alkaen ja Tatra vuosina 1944–1945. 20.12.1942 mennessä oli valmistunut 855 ajoneuvoa, vuonna 1943 valmistui 643 kpl ja vuonna 1944, 834 kpl. Yhden Sd.Kfz.9:n valmistuskustannukset olivat noin 60 000 RM.

Tekniset tiedot

Sd.Kfz.9
 
- tyyppi raskas puolitelavetäjä
- moottori Maybach HL HL108
- teho 270 hv
- nopeus 50 km/h
- toimintasäde 260 km (maastossa 100 km)
- polttoaine 320 l
- kulutus 120 l / 100 km
- pituus 8,32 m
- leveys 2,76 m
- korkeus 2,85 m
- paino 18 000 kg
- maavara 44 cm
- miehistö 9 miestä
- panssarointi -
- käyttöönotto 1939
- tuotanto noin 2 500 kpl
- hinta 60 000 RM
 

Lähdeluettelo

  • - Sd.Kfz.9 – schwerer Zugkraftwagen 18t, url: https://lexikon.der-wehrmacht.de, 28.9.2022
  • - Sd.Kfz.9, url: https://www.wehrmacht-history.com, 1.10.2022
  • - Waffen Arsenal 144 – Die schweren Zugkraftwagen der Wehrmacht 1934–1945

25.9.2012 (1.10.2022 19:12)