Schwerer Zugkraftwagen 18t ”Famo”
Yleistä
Saksalainen ajoneuvovalmistaja Fahrzeug- und Motorenbau G.m.b.H. (FAMO) Breslaussa, kehitti vuosien 1936–1939 aikana raskaan vetoajoneuvon Schwere Zugkraftwagen 18t, Sd.Kfz.9, jota kutsuttiin myös nimellä ”Famo”, valmistajansa mukaan. Ajoneuvon suunnittelusta vastasi pääasiassa diplomi-insinööri Ernst Kniepkamp, sotilasajoneuvojen toimistosta (Wa Prüf 6).
Tämä Saksan armeijan raskain vetoajoneuvo oli tarkoitettu lähinnä raskaiden tykkien vetäjäksi (24 cm Kanone 3, 24cm Haubitze 39, 21cm Kanone 38, 17cm Kanone K18, 12.8cm Flak 40). Tietenkin tällä ajoneuvolla pystyi vetämään myös edellä mainittuja keveämpiä tykkejäkin, kuten 8.8cm Flak 37. Famo pystyi vetämään esimerkiksi kiinni juuttuneen keskiraskaan Pz.Kpfw. IV panssarivaunun, mutta raskasta Pz.Kpfw. VI Tiger panssarivaunua vetämään tarvittiin kaksi, tai jopa kolme Famoa.