Sd.Kfz.10

Yleistä

Alun perin puolitela-ajoneuvojen konseptin suunnitteli saksalainen diplomi-insinööri Ernst Kniepkamp, sotilasajoneuvojen laitoksella (Wa Prüf 6). Ajoneuvovalmistaja Demag suunnitteli vuonna 1934, puolitela-ajoneuvon Sonderkraftwagen 10 (Sd.Kfz.10), toiselta nimeltä leichter Zugkraftwagen 1t (le.Zgkw. 1t). Vuonna 1938 valmistui malli Sd.Kfz.10 Type D7, josta tuli pääasiallisin malli. Ajoneuvo oli tarkoitettu lähinnä maastokelpoiseksi tykinvetäjäksi, jolla oli tarkoitus vetää ensisijaisesti 2cm Flak 30 ilmatorjuntatykkiä, 7.5cm le.IG -jalkaväkitykkiä ja 3.7cm Pak 36 panssarintorjuntatykkiä. Ajoneuvoon mahtui kahdeksan henkilöä varusteineen.

Sd.Kfz.10
Sd.Kfz.10

Versiot

Sd.Kfz.10 puolitelavaunusta valmistettiin päämallin lisäksi viittä, erilaista alamallia, alla olevan listan mukaisesti.

  • • Sd.Kfz. 10 – Leichter Zugkraftwagen 1t
  • • Sd.Kfz. 10/1 – Leichter Gasspürkraftwagen
  • • Sd.Kfz. 10/2 – Leichter Entgiftungskraftwagen
  • • Sd.Kfz. 10/3 – Leichter Sprühkraftwagen
  • • Sd.Kfz. 10/4 – Leichte Selbstfahrlafette 2cm Flak 30 auf Fahrgestell Zugkraftwagen 1 t
  • • Sd.Kfz. 10/5 – Leichte Selbstfahrlafette 2cm Flak 38 auf Fahrgestell Zugkraftwagen 1 t (osittain panssaroitu ohjaamo)

Tuotanto

Sd.Kfz.10 puolitela-ajoneuvoa valmisti seitsemän ajoneuvovalmistajaa, kokonaistuotannon ollessa noin 17 500 kpl. Yhden ajoneuvon valmistuskustannukset olivat noin 15 000 RM.

Valmistajat

  • • Deutschen Maschinenbau AG (Demag), Wetter (Ruhr), 1 075 kpl (1938–1942)
  • • Adlerwerke, Frankfurt am Main, 3 414 kpl (1938–1943)
  • • Österreichische Saurer Werke, Wien, 3 075 kpl (1940–1943)
  • • Büssing-NAG, Berlin-Oberschöneweide, 750 kpl (1938–1942)
  • • Mühlenbau und Industrie AG (MIAG), Braunschweig, 324 kpl (1939–1941)
  • • Maschinenfabrik Niedersachsen-Hannover (MNH), Hannover-Wülfel, 600 kpl (1939–1942)
  • • Mechanische Werke Cottbus GmbH (MWC), Zittau, 4 750 kpl (1939–1944)

Tuotanto vuosittain

  • • 1938–1939, 1 515 kpl
  • • 1940, 3 094 kpl
  • • 1941, 3 511 kpl
  • • 1942, 2 883 kpl
  • • 1943, 2 724 kpl
  • • 1944, 891 kpl
  • • 1945, 80 kpl

Sd.Kfz.10 Nebelwerfer
Sd.Kfz.10 itärintamalla perässään 28/32cm Nebelwerfer 41. Kuva: Bundesaarchiv, BA Bild-101l-049-0176-14

Tekniset tiedot

Sd.Kfz.10
 
- tyyppi puolitela-ajoneuvo
- moottori Maybach HL 42 TRKM V6
- teho 100 hv
- polttoaine 115 l (74 oktaaninen)
- kulutus 40 l / 100 km
- nopeus 65 km/h
- toimintasäde 150 km
- maavara 32,5 cm
- kahlauskyky 70 cm
- kääntösäde 9 m
- pituus 4,75 m
- leveys 1,84 m
- korkeus 1,62 m
- paino 3400 kg ( 4900 kg)
- miehistö 2+6
- panssarointi ei ole
- aseistus ei ole
- käyttöönotto 1939
- tuotanto n. 17 500 kpl
- hinta 15 000 RM
 

Sd.Kfz.10
Sd.Kfz.10 vetää panssarintorjuntatykkiä kesällä 1942. Kuva: Bundesarchiv, BA Bild-101l-216-0406-31 / KB-Gellert

Sd.Kfz.10
Sd.Kfz.10 vetää 7.5cm Pak 40 panssarintorjuntatykkiä kelirikkoaikana. Kuva: Bundesarchiv

7.Gebirgs-Division

Sd.Kfz.10 puolitela-ajoneuvoja nähtiin käytössä Kuusamo–Kiestinki suunnalla vuosien 1942–1944 aikana. Niitä oli muutamia kymmeniä, ainakin 7.Gebirgs-Division vahvuudessa.

Lähdeluettelo

  • - Sd.Kfz.10, url: https://tanks-encyclopedia.com, 9.12.2022
  • - Sd.Kfz.10, url: https://de.wikipedia.org, 9.12.2022

24.9.2022 (17.12.2022 21:59)