Schwimmwagen Typ 166

Yleistä

Volkswagen Schwimmwagen Typ 166 - (Pkw.K2s / Pkw.1/20) amfibioauto, suunniteltiin erinomaisen maastoauton Volkswagen Kübelwagenin pohjalta. Nelivetoisen Schwimmwagenin runko muistuttaa kylpyammetta ja se onkin suunniteltu kellumista varten. Vedessä ajamista varten potkuri taitettiin takaa alas ja yhdistettiin voimansiirron saamiseksi kampiakseliin. Vedessäkin autoa ohjattiin etupyörillä, rattia kääntämällä. Schwimmwagen oli tarkoitettu lähinnä jalkaväen ja maahanlaskujoukkojen käyttöön.

Useimmat valmistetuista ajoneuvoista toimitettiin itärintamalle ja pieniä määriä Pohjois-Afrikkaan. Kübelwagenista poiketen Schwimmwagen oli nelivetoinen ja siten erinomainen maastossa. Schwimmwagenissa ei ollut kiinteää aseistusta, mutta siihen voitiin tarvittaessa kiinnittää MG 34 konekivääri. Ajoneuvossa oli 6-8 mm paksu teräsrunko ja tuulilasin vahvuus oli 14 mm. Ajoneuvon asettaminen vesistöajoon kesti vain muutamia sekunteja.

Volkswagen Schwimmwagen Typ 166

Tuotanto

Schwimmwagenit valmistettiin Volkswagen AG:n tehtaalla Wolfsburgissa Fallerslebenin tehtaalla, mutta Erwin Komendan suunnittelemat auton rungot valmistettiin Berliinissä (Ambi-Budd Presswerk G.m.b.H. Johannistal, Berlin). Samalla tehtaalla Berliinissä valmistettiin myös VW Küberlwageneiden rungot. Myös Porsche valmisti 1 308 autoa Stuttgartin tehtaallaan. Varsinainen sarjatuotanto aloitettiin heinäkuussa 1942, mutta vuoden loppuun mennessä oli valmiina vain 150 Schwimmwagenia. Vuoden 1943 valmistui 8 650 autoa ja vuoden 1944 aikana vielä 5 475 autoa. Virallisen ilmoituksen mukaan tuotanto lopetettiin marraskuussa 1944. Toisen tiedon mukaan Schwimmwageneita kuitenkin valmistui vielä maaliskuussa 1945.

Schwimmwagenia valmistettiin vuosien 1941–1944 aikana, kaikkiaan yli 15 000 kpl, mutta erään tiedon mukaan vain 14 625 kpl. Suurin osa näistä ajoneuvoista toimitettiin Waffen-SS joukkojen käyttöön.

Schwimmwagen (rek. SS-303865) Kiestingissä 1.6.1943. Kuva: SS-KB Iltner

SS-Division Nord

Kiestingin suunnalla toiminut SS-Gebirgs-Division Nord sai Schwimmwageneita käyttöönsä alkukesästä 1943. Auton käyttöönottoa Kiestingissä, oli seuraamassa jopa AOK Lapplandin komentaja Generaloberst Eduard Dietl. Schwimmwageneita oli ainakin SS-Geb.Pi.Batl Nord, SS-Aufkl.Abt. Nord ja SS-Schützen-Batl.6 käytössä. Ajoneuvot siirrettiin Saksasta laivakuljetuksena Kokkolaan. Sieltä ne ajettiin Kiestingin suunnalle reittiä: Kokkola-Ylivieska-Oulainen-Vihanti-Oulu-Pudasjärvi-Taivalkoski-Kuusamo-Kananainen-Kiestinki.

SS-Geb.Div. Nordin sotilaat testaavat uuden Schwimmwagenin vesistö kelpoisuutta. Kuva: SS-KB Iltner

Tekniset tiedot

VW Schwimmwagen Typ 166
 
- versio VW Typ 166    
- tyyppi amfibiomaastohenkilöauto    
- moottori -    
- teho 25 hv    
- nopeus 80 km/h (vedessä 11 km/h)    
- toimintasäde 520 km    
- pituus 3,82 m    
- leveys 1,48 m    
- korkeus 1,61 m    
- paino 1 362 kg (910 kg tyhjänä)    
- kahlaussyvyys -    
- miehistö 4 (kuljettaja + matkustajat)    
- panssarointi edessä 6-8 mm    
- hyötykuorma - kg    
- radiokalusto ei ole    
- aseistus MG 34 (siirrettävä)    
- käyttöönotto 1941    
- tuotanto 15 584 kpl    
- hinta - RM -  
 

Lähdeluettelo

  • - VW-Kübelwagen und VW-Schwimmwagen Band 105, Dr. Bernd Wierschm, 1987
  • - VW Typ 166, url: http://www.halbkette.de, 18.5.2021
  • - VW Typ 166 Schwimmwagen, url: https://www.pyritz-classics.de, 18.5.2021
  • - Schwimmwagen, url: https://www.bonhams.com, 18.5.2021
  • - Typ 166 Schwimmwagen, url: https://wealdfoundation.org
  • - Kriegstagebuch SS-Gebirgs-Division Nord

12.4.2011 (19.1.2021 14:17)