Opel Blitz

Yleistä

Saksalaiset insinöörit suunnittelivat 1930-luvulla Opel-tehtaalla uuden kuorma-auton. Uuden ajoneuvon nimen keksimisestä järjestettiin kilpailu, johon otti osaa noin 1,5 miljoonaa nimiehdotusta. Nimessä tuli olla viisi kirjainta ja sen piti kuvastaa uutta tehosta kuorma-autoa. Nimiehdotus ”Blitz” eli suomeksi salama voitti kilpailun. Näin uuden kuorma-auton nimeksi tuli Opel-Blitz.

Opel AG otti vuonna 1939 tuotantoon Opel Blitz 3.6, ”kolmen tonnin” kuorma-auton. Se oli parannettu versio aiemmasta etuvetoisesta, Opel Blitz -kuorma-autosta. Opel Blitz oli hyvine suunniteltu ja kestävä. Tämä kuorma-auto malli otettiin välittömästi Saksan maavoimien (Wehrmacht) käyttöön ja sen Waffenamtin määrittämä sotavarustenimike oli Kfz.305.

Opel tehtaiden valmistamassa Opel Blitz 3,6 kuorma-autossa oli voimakas kuusi sylinterinen 3,6 litran moottori (68 hv). Kuorma-autosta oli olemassa tavallinen 4x2 versio (36S) ja neliveto (4x4) versio (36-6700A). Opel Blitziin voitiin kytkeä perävaunu, jonka suurin paino oli 2 000 kg.

Opel Blitz oli todella monikäyttöinen, ”sotahevoseksi” kutsuttu kuorma-auto. Sillä kuljetettiin kaikenlaisia huoltotarvikkeita ja sillä vedettiin kaikkea kenttäkeittiöstä, panssarintorjuntatykkiin asti. Sen lavalle voitiin asentaa jopa 2cm Flak 38 ilmatorjuntatykkikin.

Saksan armeijalla ei kuitenkaan ollut tarpeeksi kuorma-autoja käytettävissään. Toisaalta myös jatkuva polttoainepula, rajoitti niiden käyttöä, kuten panssarivaunujen ja lentokoneidenkin. Kuorma-autoja osoitettiin pääasiassa painopistesuunnan hyökkääville joukoille. Niiden tehtävä oli kuljettaa joukkoja ja niiden tarvitsemia huoltotarvikkeita, nopeasti etenevillä kärkijoukoille. Hevosvetoisia huoltokolonnia osoitettiin tällöin, vähemmän tärkeille sektoreille.

Opel Blitz
Opel Blitz - Kfz.305

Tuotanto

Yhdysvaltalaisen Genral Motors (GM) -yhtiön omistama (80% omistus) saksalainen Opel valmisti, Opel Blitz -kuorma-autoja Opelwerke Brandenburg an der Havel tehtaalla vuodesta 1935 alkaen, vuoteen 1944 asti. Opel on vuonna 1938 Euroopan suurin kuorma-autojen valmistaja. Vuonna 1941 Opel oli nimellisesti saksalaisten johtama, mutta General Motors oli nämä johtajat, Rudolf Fleischer ja Carl Luer, tehtäviinsä valinnut. Käytännössä GM johti toimintaa, saksalaisten johtajiensa kautta. Opel siirtyi Saksan suoraan hallintaan, vasta marraskuussa 1942 ja silti johtajana jatkoi Carl Luer.

Brandenburgin tehdas oli valtava 850 000 m2, jossa voitiin rakentaa kuorma-autoja yli viisi kilometriä pitkillä liukuhihnoilla. Kyseessä oli siis suuri suuntainen massatuotanto. Tehtaalla oli oma voimalaitos, joka tuotti 4 000 kW sähkötehon, käyttäen seitsemän tonnia hiiltä tunnissa. Opel valmisti 2/3 osaa, Saksan armeijan kaikista kuorma-autoista, muodostaen näin Saksan sotilaskuljetusten selkärangan. Opel Blitz kolmen tonnin versiot, menivät pääasiassa Saksan asevoimien käyttöön. Vuosien 1937–1944 aikana, Opel valmisti kaikkiaan noin 70 000 Opel-Blitz kuorma-autoa. Parhaimmillaan valmistui 50 kuorma-autoa päivässä.

Opel Blitz mallit

  • • Opel Blitz, yhden tonnin perusmalli
  • • Opel Blitz, kahden tonnin malli
  • • Opel Blitz S 2.5, (4x2) Opelwerke Rüsselsheim, 8 363 kpl
  • • Opel Blitz A 3.6, (4x4) Opelwerke Brandenburg, 82 356 kpl

Kuorma-autojen valmistus Opelin tehtaalla keskeytyi 6.8.1944, kun RAF (Royal Air Force) ilmapommitus tuhosi tehtaasta 20 %. Tuotanto siirrettiin Daimler-Benzin tehtaalle, Mannheimiin, mutta tuotanto ei enää noussut entiselle tasolleen.

Tekniset tiedot

Opel Blitz - Kfz.305
 
  Blitz S 3.6-47 Blitz A Typ 6700
- tyyppi kuorma-auto kuorma-auto
- moottori Opel 3.6 Opel 3.6
- vetotapa 4 x 2 4 x 4
- teho 68 hv 68 hv
- polttoaine be be, 82 l
- kulutus - 26 l / 100 km
- nopeus 80 km/h 80 km/h
- toimintasäde 410 km 320 km
- kahlauskyky 0,5 m 0,5 m
- pituus 6,105 m 5,95 m
- leveys 2,265 m 2,34 m
- korkeus 2,5 m 2,5 m
- paino 2 100 kg 3 290 kg
- hyötykuorma 2 500 kg 2 500 kg (3 100 kg)
- miehistö 2 2
- matkustajia 10 10
- käyttöönotto 1937 1937
- tuotanto 8 363 kpl 82 356 kpl
- hinta - -
 

Lastkraftwagen 2t (Maultier)

Opel Blitz 3,6-36S/SSM (Sd.Kfz.3a) oli puolitelaversio, tavallisesta Opel Blitz -kuorma-autosta. Käytännössä se poikkesi tavallisesta mallista vain, takaosan telapyörästön osalta. Takapyörät oli korvattu vetävällä telapyörästöllä. Kaikkiaan versiota valmistettiin noin 4 000 kpl.

Sd.Kfz.3a alustalle voitiin asentaa myös ilmatorjuntatykki, esim. 3.7cm Flak 36/37, 40mm Flak (Bofors) tai 2cm Flakvierling 38.

Opel Blitz 3.6-47 type W39 Omnibus

Ludewig firma kehitti Essenissä vuonna 1939 linja-auton, joka pohjautui Opel Blitz -kuorma-auton runkoon. Auton runkoa pidennettiin (4,45 m) ja vahvistettiin. Linja-auton kokonaispituus oli 7,356 m ja leveys 2,248 m. Autoon asennettiin kuusi sylinterinen, 75 hv moottori. Istumapaikkoja oli 28, tai vaihtoehtoisesti kun penkit poistettiin, paikka viidelle makuupotilaalle, hoitohenkilökunta mukaan lukien. Kaikkiaan Opel Blitz linja-autoja valmistettiin 2 880 kpl.

Lähdeluettelo

  • - Deutsche Lastkraftwagen im Zweiten Weltkrieg
  • - Opel Blitz 3,6-36S/SSM, url: http://kfzderwehrmacht.de, 13.10.2022
  • - The Blitz, Opel’s legend, url: https://www.truck-encyclopedia.com, 13.10.2022
  • - Opel Blitz T3.6, url: https://ww2-history.fandom.com, 16.10.2022
  • - Opel Blitz 36-6700A, url: https://dday-overlord.com, 16.10.2022

24.9.2022 (9.11.2022 11:34)