BMW R75
Yleistä
Saksalainen BMW (Bayerische Motoren Werke) aloitti sivuvaunullisen moottoripyörän kehitystyön vuonna 1938. Kehitystyön tuloksena, vuonna 1940 otettiin tuotantoon uusi malli, BMW R75. Eräiden mielestä BMW R75, oli paras koskaan valmistettu sotilasmoottoripyörä. BMW valmisti näitä erinomaiseksi luokiteltuja moottoripyöriä vuosina 1941–1944, kaikkiaan 16 545 kappaletta. R75:n moottori tuotti 26 hevosvoiman tehon ja kulutti kuormasta ja maastosta riippuen, keskimäärin 6,5–10 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Pyörä itsessään painoi sivuvaunun kanssa 420 kg ja siihen voitiin ottaa 270 kg:n kuorma. Pyörää käytettiin yleisesti tiedustelupataljoonien ja taistelulähettien kalustona.
Toisaalta BMW R75:n kilpailija Zündapp KS750 todettiin käytössä paremmaksi. Elokuussa 1942 BMW ja Zündapp aloittivat yhteistyön, jonka tuloksena molempien moottoripyörämallien osat standardisoitiin niin, että ne sopivat kumpaankin pyörään. Tästä kehittyi lopulta Zündapp-BMW hybridi, joka sai nimikkeen BW 43. Siinä BMW 286/1 sivuvaunu kiinnitettiin Zündapp KS750 moottoripyörään. Uuden mallin ansiosta BMR R75 ja Zündapp KS750 tuotanto sellaisenaan lopetettiin ja siirryttiin valmistamaan vain yhtä mallia, BW 43.
