Sd.Kfz. 251/6

Yleistä

Salamasota taktiikan (Blitzkrieg) kehittäjän kenraali Heinz Guderianin aloitteesta, saksalaiset aloittivat moderniin liikkuvaan sodankäyntiin sopivan, kevyesti panssaroidun ja samalla erittäin maastokelpoisen miehistönkuljetusajoneuvon kehittämisen. Tarkoituksena oli kehittää ajoneuvo, joka kuljettaisi panssarijalkaväen suojattuna taistelualueelle ja antaisi tarvittaessa vielä lähitukeakin, konekivääritulen muodossa. Kehitystyö aloitettiin vuonna jo vuonna 1936 ja sen tuloksena syntyi Sd.Kfz. 251 -puolitela-ajoneuvo (Sonderkraftfahrzeug 251).

Sd.Kfz.251/6 - Mittlerer kommandopanzerwagen

Sd.Kfz. 251/6

Mittlerer Kommandopanzerwagen - Sd.Kfz. 251/6 oli tarkoitettu komentoajoneuvoksi ja suunniteltu ylempien komentajien käyttöön. Käytännössä tämä tarkoitti, että ajoneuvoa käyttivät komentajat, rykmentti tasalta ylöspäin. Yleensä se olikin rykmentin-, divisioonan- ja armeijakunnan komentajien käytössä. Sd.Kfz. 251/6 versiota valmistettiin vuosien 1939–1943 välillä. Useimmat Sd.Kfz. 251/6 -ajoneuvot oli rakennettu Sd.Kfz. 251 Ausf A runkoihin.

Näihin ajoneuvoihin asennettiin radiokaluston lisäksi, Enigma-salauslaite. Ajoneuvossa oli suurikokoinen koottava, 10 metriä korkea antenni (Kurbelmast & Sternantenne A), joka kiinnitettiin ajoneuvon takaosassa olevaan kiinnikkeeseen. Tunnusomaista ajoneuvolle antennin lisäksi oli jykevä putkikehikko, joka oli asennettu avoimen miehistötilan päälle.

Sd.Kfz. 251/6 oli aseistettu MG34-konekiväärillä, mutta tästä oli kuitenkin usein luovuttu. Rykmentin ja divisioonan komentajat joutuivat harvoin itse taistelutilanteisiin.

Sd.Kfz. 251/3 - Mittlerer Funkpanzerwagen

Vuodesta 1943 alkaen, Sd.Kfz. 251/6 -ajoneuvoja alettiin korvaamaan Funkpanzerwagen Sd.Kfz. 251/3 -ajoneuvoilla. Sd.Kfz. 251/3 oli varustettu Fu 11 (100 W), Fu 12 (80 W) ja Fu 5 (Luft) -radiokalustolla.

Sd.Kfz.251/3 - Mittlerer Funkpanzerwagen Tannenberg, kesä 1941. Kuva: Bundesarchiv, Bild 101l-209-0056-06, CC-BY-SA 3.0

SS-Nord

Kiestingin suunnalla toimineella SS-Div. Nordilla oli yksi Sd.Kfz. 251/6 -komentoajoneuvo vahvuudessaan jo kesällä 1941

Tekniset tiedot

Sd.Kfz. 251/6
 
- versio Mittlerer Kommandopanzerwagen    
- tyyppi puolitela-ajoneuvo, komentovaunu    
- moottori Maybach HL42 TRKM    
- teho 100 hv    
- nopeus 52 km/h    
- toimintasäde 300 km    
- pituus 5,80 m    
- leveys 2,10 m    
- korkeus 1,75 m    
- paino 7 800 kg    
- kahlaussyvyys 50 cm    
- miehistö 7-8    
- panssarointi 5,5 - 14,5 mm (edessä 14,5 mm)    
- hyötykuorma 1 500 kg    
- radiokalusto FuG11, FuG12, Fu.Tr.100Mw, Fu.Tr.80Mw, Fu.Tr.30Mw, Fu.Tr.14Kzw    
- aseistus MG34 / MG42 (2 010 patr.)    
- käyttöönotto 1939    
- tuotanto -    
- hinta 22 560 RM -  
 


Maybach HL42 TRKM moottori Kuva: PD, CC-BY-SA 3.0

Lähdeluettelo

  • - Sd.Kfz 251 Half-Track 1939-1945, Osprey Military, Bruce Culver & Jim Laurier, 1988
  • - Sende- und Empfangsgeräte des Heeres, url: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de, 12.5.2021
  • - Sd.Kfz.251 - Role versions, url: http://www.pietvanhees.nl, 18.5.2021
  • - Sd.Kfz. 251/6, url: http://www.kfzderwehrmacht.de, 18.5.2021

12.4.2011 (22.5.2021 07:31)