Sd.Kfz.7 (Sonderkraftfahrzeug 7)

Yleistä

Saksalainen ajoneuvovalmistaja Kraus-Maffei kehtti vuosien 1934–1937 aikana, keskiraskaan puolitelavetäjän. Krauss-Maffei suoritti kehitystyön aikana useita erilaisia testejä ja valmisti useita eri kehitysversioita. Uuden ajoneuvon nimeksi tuli Sd.Kfz. 7 (Sonderkraftfahrzeug 7 – Mittlerer Zugkraftwagen 8t). Tämä puolitelavetäjä oli erittäin maastokelpoinen ja sillä yleensä vedettiin 8,8cm Flak -ilmatorjuntatykkiä tai vaihtoehtoisesti raskasta 15cm s.FH 18 kenttähaupitsia tai 10,5cm K18 -kenttäkanuunaa. Ajoneuvossa voitiin kuljettaa myös vedettävän tykin miehistö, sillä siinä oli tilaa jopa 12 miehelle, sekä tykin ampumatarvikkeille ja muille varusteille. Miehistön sääsuojaksi, ajoneuvoon voitiin asentaa pressukatos.

Sd.Kfz. 7 (Sonderkraftfahrzeug 7)

Sd.Kfz. 7 puolitelavetäjän alustalle asennettiin, vuonna 1940 kehitetty erittäin tehokas neliputkinen ilmatorjuntatykki 2cm Flakvierling 38. Näin saatiin aikaan Sd.Kfz.7/1, joka oli erittäin tehokas ilmatorjunta-ajoneuvo.

Sd.Kfz. 7 Unkarin armeijan käytössä tammikuussa 1944. Kuva: FORTEPAN/Lissák Tivadar CC-BY SA 3.0

Tuotanto

Sd.Kfz 7 puolitelavetäjää valmistettiin vuosien 1938–1944 aikana, kolmen tehtaan toimesta; Krauss-Maffei (Münich), Sauerwerke (Vienna) ja Borgward (Bremen). Eräiden tietojen mukaan niitä olisi valmistettu, tai ainakin niiden osia myös Daimler-Benz, Hansa-Lloyd ja Breda (Italia) toimesta.

Kaikkiaan näitä ajoneuvoja valmistetiin noin 13 600 kappaletta (toisen lähteen mukaan 12 187 kpl) ja yhden valmistetun Sd.Kfz.7:n hinnaksi muodostui 36 000 RM.

Sd.Kfz.7:n versioista vasta KM m 11 oli todellinen sarjatuotantoversio ja tämä näkyy myös tuotantoluvuissakin. Sarjavalmistusversiossa käytettiin tehokasta Maybach HL 62 moottoria.

Tuotanto versioittain

Sd.Kfz.7 versiot
 
Versio Vuodet Moottori Tuotanto
- KM m8 1934–1935 Maybach Hl 52 395
- KM m9 1935–1936 Maybach HL 57 257
- KM m10 1936–1937 Maybach HL 62 333
- KM m11 1937–1945 Maybach HL 62 12 413
- Breda Type 61 1943–1944 Breda T14 199
 


Sd.Kfz.7 Kiestingin suunnalla 1943. Kuva: Bundesarchiv BA 101-101-837-20.

Tekniset tiedot

Sd.Kfz. 7
 
- tyyppi keskiraskas puolitelavetäjä
- moottori Maybach HL 62 TUK
- teho 140 hv
- nopeus 50 km/h
- toimintasäde 250 km (maastossa 100 km)
- pituus 6,85 m
- leveys 2,35 m
- korkeus 2,62 m
- paino 11 550 kg
- miehistö 10–12 miestä
- panssarointi edessä 8 mm
- käyttöönotto 1938
- tuotanto noin 12 000 kpl
- hinta 36 000 RM
 

Kiestingin suunnalla

Saksalaisilla joukoilla oli myös Suomen rintamilla käytössään Sd.Kfz. 7 -puolitelavetäjiä. SS-Nord divisioonan tykistörykmentillä SS-AR Nord oli vuonna 1941 käytössää neljä Sd.Kfz. 7 ajoneuvoa. Niiden määrä lisääntyi joulukuussa 1942, samalla kun tykistörykmentin raskaan patteriston 15cm s.FH 18 määrä nousi neljästä, kahteentoista. Myös divisioonan ilmatorjuntaosastolla (SS-Flak Abt Nord) oli käytössään neljä Sd.Kfz. 7 -puolitelavetäjää, joilla vedettiin raskaita 8.8cm ilmatorjuntatykkejä (8.8cm Flak 36). Kesäkuussa 1943, näiden määrä nousi kuuteen.

Sd.Kfz. 7 vetää 15cm s.FH 18 kenttäkanuunaa Kiestingin suunnalla. Kuva: Bundesarchiv BA 101-101-837-15.

Kiestingin suunnalla toimineella 7. vuoristodivisioonan (7.Gebirgs-Division) 82. tykistörykmentin (GAR 82) oli vuonna 1944 käytössään kahdeksan Sd.Kfz. 7 -puolitelavetäjää.



Sd.Kfz.7 Kiestingissä
 
Joukko 1941 1942 1943 1944  
- SS-AR Nord 4 4 12 12  
- SS-Flak Abt Nord 4 4 6 6  
- GAR 82 - 8 8 8  
 

Lähdeluettelo

  • - Sd.Kfz. 7 – Mittlerer Zugkraftwagen 8t, Alan Ranger
  • - Achtung Panzer, url: http://www.achtungpanzer.com, 11.12.2012
  • - Sturmvogel, url: http://orbat.com/site/sturmvogel, 11.12.2012
  • - Half-Track SPAAG-750, url: http://www.tanks-encyclopedia.com, 24.1.2019
  • - The Encyclopedia of Weapons of World War II, Chris Bishop
  • - Operation Barbarossa: the Complete Organisational and Statistical Analysis, Nigel Askey
  • - Kfz. der Werhmacht, url: http://www.kfzderwehrmacht.de, 26.3.2021

1.8.2011 (28.3.2021 10:04)