Sd.Kfz.3 Maultier

Yleistä

Saksalaiset suunnittelivat vuoden1941 lopulla, Sd.Kfz. 3 Maultier puolitelakuorma-autoja, Opel, Ford ja Magirus kuorma-automallien pohjalta. Käytännössä kuorma-auton taka-akseli poistettiin ja tilalle asennettiin telapyörästöt, joissa kummassakin oli vetävät rullat, sekä jousitetut Hortsmann iskunvaimennetut apurullaparit . Telapyöriin oli kiinnitetty kevyestä Pz.Kpfw I panssarivaunusta tutut telaketjut. Maultier-puolitelakuorma-autoja käytettiin lähinnä erilaisissa tavarankuljetus, miehistönkuljetus – ja vetotehtävissä.

Sd.Kfz.3 Opel Maultier

Sen jälkeen, kun Saksan eteneminen itärintamalla vuonna 1941 oli pysähtynyt, erittäin huonojen tieolosuhteiden (rospuuttokausi sekä talviaika), jouduttiin mahdollisimman nopeasti hankkimaan suuria määriä ajoneuvoja, jotka selviytyisivät näistä olosuhteista.

Tuotannon nopea kasvattaminen jo valmistuksessa olevien, teknisesti suhteellisen monimutkaisten puolitela-ajoneuvojen osalta, ei kuitenkaan ollut mahdollista. Tämän vuoksi vuoden 1942 alusta alkaen, otettiin tuotantoon Sd.Kfz. 3 Maultier (muuli) -tyyppiset puolitelakuorma-autot. Näitä kuorma-autoihin perustuvia ajoneuvoja voitiin valmistaa nopeasti.

Versiot

  • - Sd.Kfz. 3a, Opel Blitz SSM Maultier
  • - Sd.Kfz. 3b, Ford V3000 S/SSM Maultier
  • - Sd.Kfz. 3c, Magirus KHD Maultier

Tekniset tiedot

Sd.Kfz.3 Maultier
 
- versio Opel Ford Magirus
- tyyppi puolitelakuorma-auto puolitelakuorma-auto puolitelakuorma-auto
- moottori Opel Blitz V6 3,6 l Ford V8 3,9 l Deutz
- teho - 95 hv 80 hv
- nopeus 36–38 km/h 39,6 km/h -
- toimintasäde 300 km (maastossa 150 km) - -
- pituus 5.95 m 6,38 m -
- leveys 2,25 m 2,25 m -
- korkeus 2,1 m 2,1 m -
- paino 5 500 kg) 5 860 kg -
- kahlaussyvyys - 44 cm 70 cm
- miehistö 2 2 2
- panssarointi ei ole ei ole ei ole
- hyötykuorma 2 000 kg 2 000 kg 2 000 kg
- vetokyky - 2 000 kg -
- käyttöönotto 1942 1942 ? 1942 ?
- tuotanto 20 945 kpl 15 000 kpl 1 700 kpl
- hinta - -  
 

Ford V3000

Ford V3000 S/SSM Maultier -puolitelakuorma-autoja valmistettiin lisenssillä Fordin tehtaalla Kölnissä, vuosien 1942–1945 aikana. Maultier pystyi kuljettamaan kolmen tonnin painoisen kuorman. Ajoneuvon nimessä lyhenne SSM = ”SS-Maultier”.

Ford V3000 S/SSM ajoneuvoja kuului mm. rynnäkkötykkipataljoonien varustukseen. Niitä käytettiin esimerkiksi ammuksien kuljettamiseen ja niihin kytkettiin kiinni perävaunu Sonderanhänger 31/1 (Sd.Abh. 31/1), jonka sisustus oli suunniteltu erityisesti 7,5cm Sturmgerschütz III Ausf G:n ampumatarvikkeille. Joidenkin Ford Maultier puolitelakuorma-autojen lavoille asennettiin 2cm Flak 38 -ilmatorjuntatykki.

Magirus KHD Maultier

Magirus-werke valmisti Ulmissa, ilmeisesti yhteistyössä Klöcner-Humbolt-Deutz AG:n (KHD) kanssa Magirus KHD Maultier puolitelakuorma-autoja. Magirus valmisti näitä ajoneuvoja vain noin 1 700 kpl.

Kiestingin suunnalla

Sd.Kfz.3 Maultier puolitelakuorma-autoja käytettiin vuosina 1943–1944 myös Kiestingin suunnalla. Kiestingin suunnalla toimivan XVIII vuoristoarmeijankunnan käytössä oli ainakin muutamia Opel Maulter -ajoneuvoja.

Lähdeluettelo

  • - Ford V3000 S/SSM, url: http://kfzderwehrmacht.de, 31.3.2021
  • - Ford V3000 S/SSM, url: http://halbkette.de, 1.4.2021
  • - Klöckner-Deutz S 3000 /SSM, url: http://kfzderwehrmacht.de, 1.4.2021
  • - Waffen Arsenal – Ford im Kriege LKW Maultiere

11.8.2011 (1.4.2021 09:31)