Raupenschlepper Ost (RSO)

Yleistä

Saksalainen ajoneuvovalmistaja Steyr kehitti kevyen telavetäjä Raupenschlepper Ost (RSO) vuonna 1942, edellisen talven kokemusten pohjalta. Puolitelavaunut eivät olleet suoriutuneet itärintamalla toivotulla tavalla, Neuvostoliiton rospuuttoajan mutaisilla teillä ja syvässä lumessa. Kehitystyön esikuvana on tiettävästi ollut neuvostoliittolainen STZ-5 -telavetäjä. RSO oli tarkoitettu ensisijaisesti tykistön vetoajoneuvoksi. Sitä käytettiin hyvän maastokelpoisuutensa vuoksi rintamalla erittäin monipuolisesti, mm. tykin vetäjänä, ammuskuljetuksissa, erilaisissa huoltotehtävissä, mutta myös miehistön kuljetustehtävissä. RSO osoittautui erittäin maastokelpoiseksi, varsinkin lumessa ja mudassa ajettaessa.

Raupenschlepper Ost (RSO)

Raupenschlepper Ost telavetäjässä ei ollut rattia, millä ohjata ajoneuvoa. Ajajan käytössä oli kaksi jarruvipua, joilla hän jarrutti sen puolen telaketjua, minne halusi kääntyä. Ajoneuvossa oli joko bensiini (RSO-01) tai vaihtoehtoisesti diesel-moottori (RSO-03). Telapyörät oli valmistettu umpiteräksestä ja niissä oli lehtijousitus. RSO pystyi kuljettamaan kuormaa noin 1 500 kg ja samalla vetämään noin 2 000 kg painoista tykkiä.

Versiot

Raupenschlepper Ost telavetäjästä valmistettiin kahta päätyyppiä. RSO-01 oli varustettu ilmajäähdytteisellä, bensiini käyttöisellä Steyr V8 -moottorilla (85 hv) ja RSO-03, jossa oli Deutz-dieselmoottori (66 hv).

Tuotanto

Steyr aloitti RSO:n valmistamisen vuonna 1942, mutta tehdas ei pystynyt vastaamaan kysyntään, riittämättömän kapasiteetin vuoksi. Tuotantoon tuli pian mukaan myös Klockner-Magirus, Wanderer-Auto-Union ja Graf & Stift. Erään tiedon mukaan, ajoneuvon kaikkia versioita valmistettiin kaikkiaan 27 950 kpl.

Tuotanto tehtaittain

  • - Steyr, 2 600 kpl
  • - Klockner-Deutz-Magirus, 12 500 kpl
  • - Wanderer-Auto-Union, 5 600 kpl
  • - Graf & Stift, 4 500 kpl

Tuotanto vuosittain

  • - 1942, 1 454 kpl
  • - 1943, 14 012 kpl
  • - 1944, 11 403 kpl
  • - 1945, 1 282 kpl

Suomessa

Saksalaiset toimittivat 20 Raupenschlepper Ost telavetäjää Suomen armeijan käyttöön. Ilmeisesti nämä ajoneuvot oli tarkoitettu rynnäkkötykkiprikaatiin, mutta käytännössä niille tuntui löytyvät parempaa käyttöä tykinvetäjinä.

Tekniset tiedot

Raupenschlepper Ost (RSO)
 
- versio RSO-01 RSO-03  
- tyyppi keskiraskas puolitelavetäjä keskiraskas puolitelavetäjä  
- moottori Steyr V8, 3.5 l bensiini Deutz-Diesel 5.5 l  
- teho 85 hv 66 hv  
- nopeus 17 km/h (maastossa 10 km/h) 14 km/h (maastossa 8 km/h)  
- toimintasäde 300 km (maastossa 150 km) 175 km (maastossa 100 km)  
- pituus 4,425 m 4,425 m  
- leveys 1,99 m 1,99 m  
- korkeus 2,53 m 2,53 m  
- paino 2 500 kg (5 200 kg) 2 800 kg (5 500 kg) ?  
- miehistö 2 2  
- panssarointi ei ole ei ole  
- käyttöönotto 1942 1942 ?  
- tuotanto 2 600 kpl yli 22 000 kpl  
- hinta - -  
 

Lähdeluettelo

  • - RSO – Raupenschlepper Ost, url: https://pkymasehist.fi, 24.3.2021
  • - Raupenschlepper Ost, url: https://de.wikipedia.org, 24.3.2021
  • - Steyr RSO, url: http://www.fahrzeug-der-wehrmacht.de, 24.3.2021
  • - Raupenschlepper Ost, url: http://lexikon-der-wehrmacht.de, 24.3.2021
  • - Waffen Arsenal 189- Zugfahrzeuge für Geschütze der Wehrmact 1935–1945, Fred Koch

1.8.2011 (1.4.2021 10:28)