15cm schwere Feldhaubitze 18 (15cm s.FH 18)
Yleistä
Saksalaiset asekonsernit Rheinmetall-Borsig AG ja Krupp kehittivät 1920-luvun lopulla uuden raskaan joustolavettisen haupitsin. Haupitsin kehittämisessä on käytetty ensimmäisen maailmansodan aikaisen 150 mm m/1916 haupitsin taistelukentillä hyväksi havaittuja perusratkaisuja. Haupitsin putken valmisti Rheinmetall-Borsig AG ja lavetin Krupp.
Sen nimeksi tuli 15cm schwereFeldhaubitze 18 (15 cm raskaskenttähaupitsi 18), lempinimeltään ikivihreä ”Immergrün”. Sarjatuotantoon päästiin vuoden 1933 aikana ja se otettiin Saksan armeijan palveluskäyttöön 23.5.1935. Siitä muodostui pian Saksan armeijan raskaiden tykistöpatteristojen yleisin haupitsimalli.
Toisen maailmansodan alussa 1.9.1939 Saksan maavoimien (Wehrmachtin) kirjanpidossa oli kaikkiaan 1 353 15cm s.FH 18 haupitsia. Haupitsin vetoajoneuvona käytettiin puolitela-ajoneuvoja; Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7) ja Zugkraftwagen 12t (Sd.Kfz.8). Tykkiä voitiin vetää myös kahdeksan hevosen valjakolla, mutta silloin haupitseissa käytettiin kevyempirakenteisia pyöriä.
