10.5cm Leichte Feldhaubitze 18 - 10.5cm le.FH 18

Yleistä

Kevyt kenttähaupitsi 18 (10.5cm le.FH 18) suunniteltiin Saksassa vuonna 1928 ja sen valmistus aloitettiin vuonna 1935, Rheinmetall-Borsig AG:n tehtailla. Se otettiin Saksan armeijan palveluskäyttöön, pitkällisten testien jälkeen lokakuussa 1935. Haupitsi havaittiin pian kenttäkelpoiseksi ja erittäin luotettavaksi, joten tästä kevyestä kenttähaupitsista tuli pian Saksan armeijan kenttätykistörykmenttien, keveiden patteristojen standardi ase. Haupitsi oli kaliiperiinsa nähden suhteellisen kevyt ja helppo valmistaa. Haupitsia valmistettiin koko sodan ajan, tuotantomäärän noustessa 6 926 kappaleeseen.

10.5cm Leichte Feldhaubitze 18 (10.5cm le.FH 18). Kuva: © TH 2013

Versiot

Vuonna 1941 haupitsista suunniteltiin paranneltu versio, M-malli (le.FH 18M). Haupitsiin oli lisätty suujarru, joka pienensi sen rekyyliä 42 %. Myös rekyylin vaimennusta parannettiin, niin että se kesti voimakkaampia latauksia ja pitkänmatkan ammuksia. Näin haupitsin maksimi kantamaa oli pystytty jatkamaan jopa 1 650 metriä. Sen alkuperäiset puiset renkaat (tai metalli vanteella päällystetyt puiset renkaat) oli korvattu kestävämmillä kumirenkailla.

Vuoden 1942 alkuun mennessä suunniteltiin edelleen parannettu malli nimellä 10.5 cm le.FH 18/40. Sen valmistus aloitettiin maaliskuussa 1942 ja sitä jatkettiin sodan loppuun asti. Kokonaistuotantomäärä muodostui suuremmaksi kuin sen edeltäjän, 10 265 kpl. Haupitsissa käytettiin 7.5 cm Pak 40 panssarintorjuntatykin jousitettua alustaa. Renkaat oli kuitenkin vaihdettava suurempiin.

Uutta mallia oli selkeästi nopeampi valmistaa, kuin edeltäjäänsä. Myös raaka-aineita tarvittiin aiempaa selvästi vähemmän, esimerkiksi rautaa tarvittiin edeltäjään 6 190 kg, nyt uuteen malliin vain 3 991 kg. Uutta mallia valmistivat seuraavat tehtaat; Schichau (Elbing), Menck & Hambrock (Hamburg) ja Krupp (Markstadt).

Haupitsista valmistettiin modifioidut versiot StuH-42 rynnäkkötykin aseeksi ja Wespe moottoroidun tykin aseeksi.

Tuotanto

Ennen vuotta 1938 Saksa myi 10.5 cm le.FH 18 haupitseja Unkariin ja Espanjaan. Toisen maailmansodan aikana, vuosina 1943–1944 niitä vietiin Bulgariaan 166 kpl. Myös Suomeen toimitettiin 53 kpl. Haupitsia valmistettiin vuosina 1935–1945 kaikkiaan 6 926 kpl. Päävalmistajana toimi Rheinmetall-Borsig AG. Yhden haupitsin (le.FH 18) valmistaminen maksoi 16 400 RM ja valmistus kesti 3 200 tuntia. Sen valmistamisessa

Tekniset tiedot

10.5cm le.FH 18
 
- tyyppi kevyt kenttähaupitsi
- kaliiperi 105 mm
- putken pituus 271 cm (L/28)
- putken rihlat 30 oikeakätistä rihlapalkkia
- putken elinikä 10 000 – 12 000 laukausta
- tykin pituus 3,3 m
- tykin leveys 1,98 m
- tykin korkeus -
- tykin paino (kuljetuksessa) 3 490 kg
- tykin paino (tuliasemassa) 1 985 kg (2 040 kg)
- tähtäinlaite -
- ampumasektori 56° (koro -6° – +40°)
- maksimikantama 3 570 – 10 675 m (M-malli 12 325 m)
- ammustyypit HE, HEAT, AP, Nb.
- ammuksen lähtönopeus 200–465 m/s (540 m/s)
- tulinopeus 4–6 lk./min
- miehistö 6 (1+5)
 


Lähdeluettelo

  • - Waffen Arsenal Band 125, Deutsche Leichte Feldhaubitzn 1935 -1945, Joachim Engelmann, 1990
  • - Axis History Forum, url: http://www.axishistoryforum.com, 15.11.2011
  • - 105mm le.FH 18 L/28, url: http://www.tarrif.net, 16.11.2011
  • - Kriegstagebuch SS-Gebirgs-Division Nord, Anlagenband A, 15.6.1942 - 31.12.1942, T354/141
  • - Jatkosodan ammukset, url: http://personal.inet.fi/juhani.putkinen/jatkosodanammukset.htm, 15.11.2011
  • - Sturmvogel, url: http://sturmvogel.orbat.com, 16.11.2011
  • - WW2 Database, url: http://ww2db.com, 16.11.2011
  • - WW2 Vehicles, url: http://www.wwiivecihles.com , 16.11.2011
  • - WW2 Armor, url: http://ww2armor.jexiste.fr, 16.11.2011
  • - SS-Division Nord Qu.Abt. Ib – Kriegstagebuch Nr.1, 1.4.1941 – 31.12.1941, II/1ü2, F21/139, T354/139
  • - SS-Division Nord Qu.Abt. – Kriegstagebuch II/2 – 1.4.1941 – 31.12.1941, F21/139, T354/139
  • - SS-Gebirgs-Division Nord Ib, 16.6.1942 – 31.12.1942, F21/142
  • - 6.SS.Gebirgs-Division Nord, KriegstagebuchIb, 1.1.1943 – 30.8.1943

15.12.2012 (25.2.2021 21:02)